BasBQ
Beef en Steak

Kamado x tandoor: Indiase curry met naan, mango chutney & paneer

 
 

Jurian

Vuurmaker
Berichten
59
Met de fotowedstrijd in gedachte had ik een leuk gerechtje bedacht. Een goede planning is het halve werk, dus al snel kwam ik op het idee een Indiase, milde curry te maken met gegrilde paneer (voor de onwetenden; paneer is een Indiase kaas die niet smelt maar je fantastisch kan grillen). Om het wat op te leuken was een stuk zelfgebakken naan, mango chutney en raita een mooie toevoeging. We konden beginnen, laat dat Pinksterweekend maar komen (dacht ik toen.... 🌧️)

Gefermenteerde mangochutney
Een niet zo bekende versie is een gefermenteerde variant, die daardoor meer een pickle is, zuurig dus, en juist mooi past bij een zoete & milde curry.

De mango's staan 10 dagen, daarna gemengd met een kruidenmengsel. De grove specerijen eerst even roosteren en dan in z'n geheel in wat olie met knoflook (dat mist op de foto 🤫) en stampen tot een pureetje, dat mengen met de mango's en nog 2-3 dagen laten staan. Als specerijen liggen klaar:
  • Fenegriek
  • Mosterdzaad
  • Nigellazaad
  • Kurkuma (gemalen)
  • Paprika (gemalen)
  • Paprikapoeder (gemalen)
2021_0524_18172800.jpg

2021_0524_18173000.jpg

2021_0524_18173500.jpg

2021_0524_18173800.jpg


Raita
Als verfrissing vind ik bij curry's (niet alleen pittige, waar een raita voor bedoeld is, maar ook bij een wat steviger variant) altijd een succes. En super makkelijk te maken. Deze variant: stevige yoghurt (Turks, Grieks etc), komkommer (zonder schil, zonder zaad), fijngesneden munt & fijngesneden koriander.

Deze keer wat gefermenteerde knoflook (uit de honing) en ingemaakte citroen toegevoegd, geeft altijd een net wat complexere smaak.

Naan
Bedoeling was om de naan te maken en op de pizzasteen te bakken. Een grote mislukking. Recept was een nieuwe versie voor mij, waarin ik cups omrekende naar normale maten en het deeg veel te vochtig bleef. Ergens een foutje gemaakt? Wellicht, de pizzasteen lag lekker op te warmen maar het werkte totaal niet. Na veel klooien, bloem toegevoegd, toch iets weten te maken. Maar echte naan mag het niet heten eigenlijk....

2021_0524_18174500.jpg

De deegklodders heb ik maar niet op de foto gezet...

Curry
Dan het echte werk! Deze curry is volledig vegetarisch, met linzen & zoete aardappel als componenten voor de vulling.

2021_0524_18174200.jpg


De Indiase keuken is echt zó fantastisch met alle smaken en lagen in een gerecht. De kruiden blijven redelijk in lijn:
  • Fenegriek
  • Mosterd
  • Koriander
  • Komijn
  • Venkel
  • Foelie
  • Kurkuma (niet op de foto
Alles ligt klaar,
2021_0524_18174700.jpg

De ui/gember/knoflook even aanstampen en dan de kruiden lekker mengen:
2021_0524_18175000.jpg

Hoe waanzinnig is het dat je wok gewoon past in de onderste ring :cool: De curry even bakken & zoete aardappel erbij:
IMG_20210524_180712.jpg

Dan ligt de rest ook al klaar:
IMG_20210524_180727.jpg

IMG_20210524_180829.jpg

Dan kan het rooster terug zodat de skillet ook kan opwarmen:
IMG_20210524_180903.jpg


De paneer was vooraf in repen gesneden en gekruid met een soortgelijk mengsel (fenegriek/mosterd/kurkuma/paprika) en wat zout, dat kon nu lekker bakken:
IMG_20210524_183022.jpg

En snel naar binnen om te schuilen.....
2021_0524_18175200.jpg


Het resultaat? Waanzinnig! Een zachte curry, mooi gecombineerd met een kardemon-rijst, de raita als een verfrissing op de wel heel goed gevulde curry en de mango-chutney als tegenhanger tegen de zoete smaken.

2021_0524_18180100.jpg


2021_0524_18180700.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wow Jurian, wat een schitterende reportage! Gefermenteerde mango, fascinerend. Het ziet er geweldig mooi uit allemaal, wat jammer dat we niet kunnen ruiken proeven.
 
Wat een topgerecht! Ik heb nog noet eerder van gefermenteerde mango chutney gehoord. Ga ik zeker eens opzoeken/maken! Mooie reportage met een prachtige eindfoto! 🤩
 
Ook een hele mooie bijdrage voor de fotowedstrijd.
 
Dit lijkt mij een uiterst smakelijke bijdrage. Erg leuk gedaan. Welk recept had je gebruikt voor de Naan? Ik vrees dat je het nu gewoon nog een keer moet proberen. Wat een straf ;)
 
Wauw. Complimenten. Wat een reportage en foto's.
Dit moet wel lekker zijn.
 
Wow Jurian, wat een schitterende reportage! Gefermenteerde mango, fascinerend. Het ziet er geweldig mooi uit allemaal, wat jammer dat we niet kunnen ruiken proeven.
Die fermentatie werkt heel goed.! De "normale" recepten gebruiken vaak azijn en die fermentatie maakt dat zuurtje toch wat spannender; daarnaast zorgt het fermenteren dat de specerijen nog sterker naar voren komen. Wat mij betreft een succes, al was de fermentatie een beetje te ver gegaan naar mijn smaak. Volgende keer zou ik misschien 2/3 fermenteren en 1/3 vers toevoegen, om de zoete pure mango wat naar voren te laten komen.
Dit lijkt mij een uiterst smakelijke bijdrage. Erg leuk gedaan. Welk recept had je gebruikt voor de Naan? Ik vrees dat je het nu gewoon nog een keer moet proberen. Wat een straf ;)
Het was dit recept: https://rasamalaysia.com/naan/ Vooral door de 2e foto was ik gecharmeerd om die naans een tegen de Q te plakken :ROFLMAO: Toch maar niet gedaan.

Gingen een aantal dingen mis, water om de gist te starten was misschien wat te heet en ik pakte volkoren bloem wat minder vocht aan kan. Met twee kinderen die aan je benen hangen en honger beginnen te krijgen had ik totaal geen zin een nieuwe poging te doen, maar volgende keer moet ik gewoon opnieuw starten :LOL:
 
Gaaf gedaan, kan het bijna door de foto's heen ruiken... Heerlijk
 
Dit moet écht overweldigend zijn geweest! De Indiase is samen met de Thaise keuken toch wel 1 van mijn favo’s! Die geuren en smaken.... en dat op de Bastard. Fantastisch!
 
Dit ziet er geweldig lekker uit. Mooi project, lekker bereiding, licht moessonbuitje 🌧️ erbij en een mooie eindfoto.
Fijne bijdrage voor de fotochallange.
 
Terug
Bovenaan Onderaan