BasBQ
Beef en Steak

Kamado van low naar high: hoe maak je een mooi gelijkmatig grill vuurtje?

 
 
 

Henk

Vuurmaker
Berichten
93
Als als jullie eerst iets low & slow gemaakt hebben en daarna willen grillen, hoe maken jullie dan een mooi gelijkmatig grill vuurtje in jullie kamado? Alleen de schuiven open zetten van mijn Bastard geeft wel een hoop warmte maar deze is dan niet gelijkmatig verspreid over het hele oppervlak.
 
De brandende van te voren even goed verdelen er ook wat onder de kouden schuiven..


Dan de schuifjes open
 
Hoe lang geef je het vuur de tijd? En werk je met een harde of zachte houtskool soort?
Ik gebruik voor dit soort bereidingen vaak een zachtere houtskool. Reverse sear is vaak niet heel lang indirect. Dus je kolen zullen niet zomaar op zijn. Vervolgens de convEGGtor er uit en dan onderste schuif open en deksel open. De kolen zijn dan in mum van tijd rood gloeiend.
Houd bij het af grillen van je steaks (vooral als er wat vet aan zit) de deksel open. Als het vet in je vuur druipt geeft dat vlammen. Als je de deksel dicht houd en het vet hoopt op kan dat met een zeer heftige steekvlam ontbranden zodra je de deksel weer open doet. Die fout heb ik ooit een keer gemaakt. Ben toen achter het ei moeten gaan staan om hem te openen. En dat is geen fijne ervaring.
 
Bram zei:
En werk je met een harde of zachte houtskool soort?
Ik gebruik voor dit soort bereidingen vaak een zachtere houtskool. Reverse sear is vaak niet heel lang indirect. Dus je kolen zullen niet zomaar op zijn.
Tot voor kort gebruikte ik die gele zakken van de Sligro. Volgens mij is dat redelijk zacht. Maar laatst had ik een zak met veel kleine stukken en veel kolenstank. Toen een zak Black Ranch Marabu gekocht. Per kilo ongeveer even duur. Dit spul is veel harder en wat lastiger aan te krijgen, maar bevalt me tot nu toe goed. Gewoon de OneMinute Lighter een hele minuut op ??n plek en vervolgens nog een minuut vanuit een andere hoek richting die zelfde plek stralen en je hebt een mooi vuurtje dat de Bastard binnen een half uur boven de 150oC heeft. Afknijpen, plate setter er in en vlees op het rooster, dan gaat low&slow vervolgens probleemloos en kolen zat voor vele vele uren.

Bram zei:
Hoe lang geef je het vuur de tijd?
Vervolgens de convEGGtor er uit en dan onderste schuif open en deksel open. De kolen zijn dan in mum van tijd rood gloeiend.
Met het deksel dicht maar alle schuiven en de margrietschijf vol open komen de vlammen dan binnen een kwartiertje uit de margrietschijf en geeft de dome thermometer zo'n 200oC aan. Op dat moment moet ik inderdaad niet hard afknijpen en ietsje later de deksel abrupt openen, want dat kost je al je onderarm haar. Het vuur zit op dat moment echter nogal geconcentreerd op ??n plek i.p.v. mooi verdeeld onder het rooster.

Bram zei:
Houd bij het af grillen van je steaks (vooral als er wat vet aan zit) de deksel open. Als het vet in je vuur druipt geeft dat vlammen. Als je de deksel dicht houd en het vet hoopt op kan dat met een zeer heftige steekvlam ontbranden zodra je de deksel weer open doet. Die fout heb ik ooit een keer gemaakt. Ben toen achter het ei moeten gaan staan om hem te openen. En dat is geen fijne ervaring.
Als ik het deksel open houd met de luchtschuif een stukje open gaat het vuur steeds harder branden. En dat ook nog eens op die ?ne plek.
 
Klopt Henk. Ik gebruik voornamelijk de gele zakken van Sligro. Voorheen was dat Peko. Nu heet het FireUp. Ik heb ook wel eens een zak met gruis. De stank kan komen door rommel dat tussen het houtskool zit. Ik vul de BBQ altijd met de hand. Zo voorkom ik rommel en slecht verkoolde houtskool. Ik kom regelmatig stukken plastic van Big Bag?s tegen of schors oid. Ik heb nog nooit stank oid ervaren op deze manier.

De Cuba houtskool heb ik ook. En die brand echt veel rustiger en langer. En geeft veel meer tijd nodig om heel heet te worden. Vandaar de zachtere soort. Om reverse sear te doen.

Ik gebruik de Cuba voornamelijk voor low en slow sessies. En deze gaan echt heel lang mee. Volgende week ga ik zn 8kg PP op het ei leggen. Dan gaat de Cuba weer in de vuurbox.
 
Ik weet nog dat je zei dat je snel weer eens PP moest gaan maken.
Maar dan ook direct 8kg. =))

Over het opstoken voor het afgrillen gebruik ik ook gewoon Cuba houtskool. Het duurt misschien iets langer dan de zachtere variant maar als de kap eraf is en de schuiven staan open is de kamado zo op temp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan