BasBQ
Beef en Steak

kamado USA vs auplex ( china)

 
 

rowhald

Kooltjesharker
Berichten
227
hoi hoi aller eerst iedereen de beste wensen en een gelukkig nieuw(bbq)jaar toegewenst.
is er iemand die mij zou kunnen vertellen of er een verschil is en zo ja wat het verschil is tussen een kamado USA en een kamado van auplex.
gezien dat een BGE of een PRIMO oval buiten mijnn budget ligt maar ik toch wel graag een keramische Q wil zou ik graag wat objectieve info willen krijgen met betrekking tot de bovenstaande 2.
ik bedoel het zijn geen kleine uitgave voor een BBQ en aangezien iedere dealer / fabrikant alleen het positieve benoemd dus niet objectief,ben ik benieuwd naar meer objectieve info.
 
Ik heb ff gegoogled, maar als je het mij vraagt, betreft het beiden een Auplex kamado.

Auplex is een chinese fabrikant van kamado's
Vaak worden deze ge-rebrand naar een eigen merk (zie ook de linkjes onder)

Net als de Kamado BBQ USA zijn dit zijn allemaal Auplex kamado's
http://www.beefensteak.nl/en/baqqe-qamado-18-inch.html
http://kamadogrills.nl/winkel/

Je zult mij  niet horen zeggen, dat je geen Auplex moet kopen, want ook hier kan je ongetwijfeld met plezier op barbecue?n.
Maar er zal wel een verschil in kwaliteit en duurzaamheid t.o.v een premium merk in zitten.
Ieder waar naar zijn geld toch ?

Mac
 
Ik ben er.mij wel van bewust dat er een kwaliteitverschil tussen zitten ik vraag mij alleen af waar t hem dan meer in zit dan het scharnierende gedeelte
 
Ik heb onlangs een kamado Joe gekocht, die bevalt me zeer goed.
Is in vergelijking met de Chinese alsnog duurder, maar inclusief het devide systeem een stuk goedkoper dan de gevestigde orde.
qua garantie doet hij er evenwel niet voor onder.
Sterkte met je keuze.
 
De verschillen zullen zitten in de toegepaste materialen, duurzaamheid en de afwerking.
En misschien wel in service (maar dat weet ik niet zeker)

Maar als je een Auplex wilt, volgens mij zijn ze bij http://www.beefensteak.nl/nl/brands/baqqe-qamado/ nu in de aanbieding  ;)

Mac
 
Goede vraag eigenlijk wel.
Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar vind het ook wel interessant om af en toe wat te googlen over dit onderwerp, met name het verschil tussen bv. BGE en de chinees.

Voor zover ik nu toe zelf kan begrijpen, en daarbij probeer om de emoties van mensen die op fora vol lof over hun nieuwe aankoop schrijven niet mee te nemen, en op basis van hobbymatig gebruik, zou een chinese kamado op zich net zo goed moeten kunnen presteren als bijvoorbeeld een BGE, mits het deksel gewoon mooi sluit op de body, en er verder geen rare lekken langs luchtkleppen zijn.

Of dit zo is of niet is kan ik niet beoordelen, want ik heb er zelf geen. Er zijn hier ook mensen met goedkope kamado's die daar erg over te spreken zijn.
Er vanuit gaande dat een BGE goed is omdat ie amerikaans is en niet chinees is wat kort door de bocht; Amerikanen staan nu ook niet echt bekend om hun verfijnde (door) ontwikkelingen. Met chinees spul hetzelfde verhaal; hier zal het met name op de kwaliteitscontrole aan komen.

Voor zover ik tot nu toe gelezen heb, is een BGE van ander keramisch (cordieriet) materiaal dan een goedkope chinees (gebakken klei, maar wat precies?), en dit kan wel een verschil maken. Wellicht niet nu, maar w?l over 10 jaar of zo.
Warmtegeleidingscoefficient: Cordieriet: 1.6W/m K, klei zit typisch zo rond de 2.5W/m K volgens mij.
Dit betekent dat bij dezelfde wanddikte, de BGE beter geisoleerd is dan de Klei-pot. Of dit het prijsverschil mag verklaren mag ieder voor zichzelf bepalen; ter vergelijk: staal zit op 43W /m K, en een kogelbbq heeft een veel en veel dunnere wand, dus zal op dit vlak vele malen slechter presteren dan zowel de chinees als de USA variant.

De uitzettingsco?ffici?nt van cordieriet is 3.4 x 10-6/ ?C, die van klei is typisch zo ca. 5.9 x 10-6/ ?C.

Nogmaals, geen ervaring, maar stel dat de glazuurlaag van een USA kamado hetzelfde / zelfde kwaliteit is als de glazuurlaag van de chinees...
De BGE zal aan de buitenkant ietsje kouder zijn (vanwege warmtegeleidingsco?ffici?nt) dan de chinees, plus dat ie ook nog eens minder uitzet als gevolg van de warmte. Kan me zo voorstellen dat de glazuurlaag op de BGE dan beter blijft zitten (afhankelijk van hoe het glazuur uitzet en krimpt, maar dat weet ik niet), wat in de loop der tijd het verschil kan maken.
Ook hier weer, mag dat het prijsverschil bepalen? Heel veel mensen plaatsen hun BGE onder een hoes, onder een afdak. Als er dan geen (of weinig) vocht bij komt, zal dit het verschil niet maken.
Staat ie in weer en wind buiten? Dan wellicht wel.

Zelfde geldt een beetje voor het hang- en sluitwerk, dat zal vast beter zijn bij een BGE, maar ja, heb je dat nodig? Heb eens naar zo'n chinese kamado van ?400,- staan te kijken bij de van Cranenbroek, en die werkte (in nieuwstaat dan natuurlijk) gewoon prima, voelde best degelijk, zonder speling, etc. Heeft deze RVS hang en sluitwerk? Nee. Is dat een probleem? Misschien niet, de gemiddelde Weber heeft dat ook niet tenslotte.

Ik geloof het meteen als iemand roept dat de service van BGE beter is. Dat is ook een deel van de prijs die je betaalt; de service organisatie eromheen.
Gaat bij je Chinees na 10 jaar een scharnier kapot, koop je een nieuwe chinees. Nog altijd goedkoper dan 1 BGE. En stel dat je wel reservedelen kunt kopen, duurt het wellicht wat langer voor je ze hebt dan bij een BGE (hier het verschil hobby vs professional).

Verder is duurder niet altijd beter; zie ook veel lovende reacties over Monolith, toch duurder dan de goedkope chinees, maar heb toch met eigen ogen aanschouwd dat deze ook behoorlijk valse lucht kunnen trekken (met name langs dat rookhout-naar-binnen-gooi-luikje), dat schiet natuurlijk niet op.

Persoonlijk ben ik nog wel geinteresseerd in de Black Bastard, en dan met name het materiaal van dit ding. "industrieel keramiek" zoals op de black bastard website staat zegt eigenlijk niks. Baksteen is ook een industrieel product zullen we maar zeggen ;-)

Emoties wel meenemend: doe mij maar zo'n ovale primo :)
 
Wat mij in die vergelijking steeds opviel was ook de kwaliteit van accesoires zoals de platesetter maar vooral ook de roosters. Bij bge is dat allemaal wat zwaarder en degelijker uitgevoerd. De vraag is of je dat ervoor over hebt? Ik heb bijvoorbeeld een originele pizzasteen, met moeite twee keer gebruikt, maar daar zou ik nu achteraf gewoon een goedkopere variant van kiezen. Mijn buurman heeft een vreemdmerk-steen en dat werkt net zo prima!

Welke je ook kiest - doe het vooral - keramisch is fantastisch!  ;)
 
Sander72, merk je echt veel verschil als je overstapt van een kogel q naar keramisch, vwb smaak? Voor heel hoge temperaturen zie ik de voordelen, maar voor het normale grillwerk + indirecte gebeuren met ribs, PP etc?

En hoe zit het met het schoonmaken van zo'n keramische q?
Mijn kogel q kan ik van binnen bij wijze van schoonmaken met zeep en hoge druk spuit, als ik weer aan het vuilakken ben geweest, maar zo'n keramische q?
 
Bedankt.Dennis een mooi verhaal die precies mijn problematiek aan geeft. Ik heb nu een gasbbq en wil gaan overstappen naar houtskool / briketten. En toen viel mijn idee gelijk op een keramische dit ivm. Het makkelijk haalbare lage temperatuur BBQGEN  wat bijna niet mogelijk is op een een gasbbq.
plus het lage brandstof gebruik en ik dacht toen ook als je idd de Q onder een afdak heb staan of binnen dan zal t materiaal verschil idd van minder grote invloed zijn dan waneer dat niet zo is en ja je hebt nu eenmaal 2 kamado's voor de prijs van 1BGE Of PRIMO
 
dennis zei:
Sander72, merk je echt veel verschil als je overstapt van een kogel q naar keramisch, vwb smaak? Voor heel hoge temperaturen zie ik de voordelen, maar voor het normale grillwerk + indirecte gebeuren met ribs, PP etc?

En hoe zit het met het schoonmaken van zo'n keramische q?
Mijn kogel q kan ik van binnen bij wijze van schoonmaken met zeep en hoge druk spuit, als ik weer aan het vuilakken ben geweest, maar zo'n keramische q?

Hi Dennis, juist low and slow gaat ultra comfortabel met een kamado. Veel zuiniger met brandstof zodat je moeiteloos sessies van 12-14 uur kunt doen. Heel makkelijk constant te laten branden. Er zijn er hier veel met heatermeters of andere automatisering maar ik bedien nog gewoon de schuifjes onderin en de margrietschijf bovenop. Je kunt heel mooi 110-120 graden constant aanhouden. Uren achter elkaar zonder te varieren in de luchttoevoer.

Ik heb ook een Weber OTO 57 cm waarmee ik vroeger ook al indirect grillde. Dat gaat prima, maar met kamado is gewoon comfortabeler omdat je minder moeite hebt met de constante temperatuur. Er zijn verschillende tests gedaan (en hier beschreven) over de smaaksensaties onderling. Ik weet niet goed wat daar de waarde van is. Vandaag ben ik (na lange tijd) weer eens met mijn Weber bezig (BGE is bezet vanwege koud roken van zalm) en dat is ook gewoon heerlijk werken. Het is lekker vandaag buiten!

Vandaag langzaam buikribbetjes aan het bereiden. Er staat behoorlijk wat wind vandaag en dan valt op hoe veel gevoeliger de Weber is voor temperatuurswisselingen vanwege de dunnere wand. Ook is de luchttoevoer minder nauwkeurig te regelen dan mijn kamado, maar bovenal valt me op dat hij ook gewoon prima presteert! Ik heb mijn Mavericks (die ik aanschafde nadat ik de BGE had draaien) er netjes in gehangen en meet op 2 plekken op het rooster en het verloopt allemaal toch wel erg constant, veel beter dan ik vroeger dacht dat het ging! Blokje kersenhout erbij voor wat lekkere rook (deed ik vroeger ook nooit) en dat werkt allemaal natuurlijk net zo fijn als bij de kamado.

In een boek dat ik je kan aanraden (Hete Kolen van Jeroen Hazebroek en Leonard Elenbaas) staat onder meer beschreven waarom een kamado mooiere garing geeft, dat is omdat er via de deksel meer warmte terug komt en de T dus homogener verdeelt is binnen de Q dan bij een dunwandige kogel. Te kort door de bocht door mij aangehaald hier hoor, lees het verhaal vooral zelf, is een schitterend boek!

Ik heb nog nooit de binnenkant van mijn BBQ schoon gemaakt, niet van de Weber en ook niet van de BGE. Alleen de buitenkant heel af en toe. Onlangs gemerkt - tijdens een hete pizza sessie - dat de BGE perfect schoon brandt (echt weer helemaal wit van binnen) als je boven de 350 graden komt. Keramiek maar ook alle roosters helemaal schoon gebrand! Lijkt goed om dat af en toe te doen!

Oh ja, ik merk wel dat ik mooi schone houtskool (Dammers is favoriet) lekkerder vindt dan de Weber briketten waarmee ik altijd werkte. Vandaag ruik ik dat ook af en toe, appel en kersen erbij is lekker, maar die neutrale briket ruikt minder neutraal dan mijn houtskool in de BGE, maar dat is denk ik persoonlijk. Ik lees veel goeds over ecobrasa maar die heb ik zelf niet.

Succes met al je overwegingen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan