BasBQ
Beef en Steak

Kamado spareribs

 

rvdm

Tondelzoeker
Berichten
17
Na de pulled pork van een paar weken geleden, ga ik vandaag aan de slag met spareribs, volgens het 3-2-1 recept van noskos . De Kamado is inmiddels op temperatuur rond de 107-108 graden, de platen en roosters liggen er in, en e.e.a. heeft de tijd gehad om te stabiliseren.

De ribs zijn spare ribs met ketting van bbquality; deze heb ik ontvliest en ingestrooid met noskos-rub. Bij gebrek aan lekbakje begin ik even zonder - de ribs zien er nu zo uit:

IMG_0092.jpg


.. ik ben benieuwd! De timer staat op 3 uur, en ik doe even helemaal niets met de kernthermometer. Ik verwacht over een uur of 3 weer een nieuwe foto te posten, tot dan blijft de deksel dicht :)
 
Na 3 uur de ribs van de kamado gehaald en ingepakt. Van het inpakken heb ik geen foto's, maar wel van hoe hij er bij lag:
IMG_0094.jpg


Ik krijg vooral trek van de geur die er vanaf komt :) De ribs zijn ingepakt met bruike suiker, boter en siroop, over 3 kwartier gaan ze volgens recept uit het dubbele folie. Dan stop ik ook de kerntemperatuurmeter er in, om in de gaten te houden wanneer de 90 graden worden bereikt. Voorspoedig tot dusver!
 
Toch nog even een foto gemaakt van net voor hij uitgepakt mocht worden:
IMG_0095.jpg


Een goedziend oog ziet het relatief schone afsluitrandje, dat werd door wat geknoei met sappen snel anders :)

Na het uitpakken liggen de ribs er zo bij:
IMG_0096.jpg


Wat niet op de foto staat is de kernthermometer (geeft nu rond de 80 graden aan) en de twee ingepakte maiskolfjes die ik er bij heb gelegd om alvast even mee te garen. Over een half uur mag de deksel weer open, en gaat er een laagje bbq saus overheen.
 
Lekker man! Maar ik heb nog nooit een thermometer in de ribs gestoken. Ervaring leert dat het meestal eigenlijk na de inpak fase al klaar is. Daarna doe je alleen om hem weer een beetje in te drogen en een mooi laklaagje aan te brengen. Het hoeft geen pulled pork te worden toch!
 
Die zien er al helemaal lekker uit.

Een thermometer is bij ribben echt niet nodig.
Wat je eigenlijk zou moeten doen is met een sateprikker oid in je ribben prikken (als je de folie even open maakt)
Als het voelt alsof je in een pot pindakaas prikt kun je ze uitpakken en aflakken.
Let wel ff op dat je niet door de folie prikt.
 
Ik was al aan 't prikken gelukkig ;) vond ze nog wat te hard, dus ik heb ze iets langer laten liggen voordat ik ging insmeren met saus - om te voorkomen dat ik verbrande suiker op m'n ribs krijg zo. Ze liggen er nu zo bij voor het laatste stukje:
IMG_0098.jpg


De kerntemperatuurmeter blijft nog even - ik vind 't wel interessant te weten wat de temperatuur is als de ribs straks gaar zijn.
 
En de laatste :) Ze zijn blijven liggen tot ik ze goed vond, en dat kwam net iets onder de 90 graden uit. Het resultaat zag er zo uit:
IMG_0100.jpg


.. en ze waren absoluut goddelijk om te eten. De volgende keer wil ik ze nog iets malser, dus laat ik ze net even wat langer ingepakt liggen. De mais was trouwens - na ongeveer 1-1.5 uur op relatief lage temperatuur naast de ribs - ook heerlijk gelukt. We hebben er gepofte aardappels bij gegeten, maar die kwamen gewoon uit de oven ;)
 
Goddelijk lekker.

Tipje, post volgende keer alle foto's en je story bij het maken van het draadje.
Het komt dan niet zo gefragmenteerd over.
 
Gefragmenteerd is fijn want als ik dan kijk of er nieuwe berichten zijn dan mis ik de volgende stappen niet šŸ˜‰
 
Inderdaad, ik vind het altijd wel leuk om zo'n "reis" te lezen
Ziet er uitstekend uit die rib! Goed gedaan. Hoe langer je inpakt hoe malser inderdaad. Die stap heeft het meeste invloed daarop. Pas wel op, want als je te lang doet krijg je ze met geen mogelijkheid meer in 1 stuk uit de verpakking omdat de botjes er gewoon uit vallen :D
 
Die zien er perfect uit! Klasse
 
Terug
Bovenaan Onderaan