BasBQ
Beef en Steak

Kamado opwarmen duurt lang (Bastard Large)

Ik heb zondag pizza gemaakt en moest op een gegeven moment de toevoeren knijpen omdat hij naar de 380°C liep.
Dit was gemiddeld en nog te warm.
71da79ab6ce52c74baba9a6ac8b2241a.jpg
 
Ik geloof je direct @noskos :)

Ik heb alleen echt geen idee waar het dan aan kan liggen, ik kan er 3-4 wokkels bijgooien en alles wagenwijd opengooien, en dan loopt hij nog niet naar 350, dus ergens gaat iets mis. Ik heb vorige week ook pizza's gemaakt, en door de gehele precision top eraf te halen kwam hij op een gegeven moment op temperatuur :)

Ik ga nog proberen de ash bucket weg te halen, kijken of dat wat helpt
 
Ligt ie niet stiekem vol met as? Alles eruit halen en alle as verwijderen. Ik ken een verhaal van iemand die plankjes levert en ooit dit juist vergat bij haar nieuwe Saffire.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nee, zeer zeker niet, vanavond voor het aansteken hem helemaal leeggemaakt en volle bak nieuwe kolen erin
 
Maak eens foto's van je settings inclusief hoe je hem aan steekt.

Misschien dat dat iets meer zegt..
 
Je geeft aan dat zonder de precision top, de temperatuur wél omhoog vliegt. Misschien kun je ook een foto maken van de precision top? Zou me niet verbazen als daar de openingen nét iets te klein van zijn...
 
Dit is hem als ik er nu naar kijk, dus de kolen die gisteren opgemaakt zijn zou ik nog wat aanvullen. In het luchtrooster onder ligt wat gruis maar dat was gisteren tijdens het aansteken uiteraard niet (en haal ik ook altijd helemaal weg als ik opnieuw begin). Wellicht dat de tip om de ash bucket helemaal weg te halen al het een en ander kan verhelpen, die lijkt wel gewoon best wat ruimte in te nemen in het luchtrooster?
f306ddb1-f8de-4d48-b7d1-fb2abc1d013e.jpg

d75e95d6-ae5f-44ce-81ae-11416c6216ec.jpg
d1de2f93-a0e3-4de9-9c21-06eb3f0a8789.jpg
c97f8c87-bedd-49b7-9b46-ca0259e874ea.jpg
c97f8c87-bedd-49b7-9b46-ca0259e874ea.jpg
ddac3bba-863e-4c79-ab56-1a623e894419.jpg
a2f36f61-1e87-481b-8b20-06e9ed25920d.jpg
fcd312a0-3278-4022-b7f8-836a09e0fcd0.jpg
 
@NielsSande ik haal ook de ash bucket eruit, en de magrietschijf (in jouw geval topvent) er af om te beginnen. Gebruik dezelfde kolen, vullen tot de ring en 3 wokkels en 3 aanmaakblokjes. Als de kolen ‘aan’ zijn, gaat de deksel dicht en als de temp oploopt doe ik de heatdeflector (gietijzer of keramisch) en pizzasteen erin. Heb 40 minuten nodig om hem op te laten lopen tot 275-300 graden. Tijdens het gebruik (pizza’s bakken) loopt ie dan verder op tot 330 ofzo. Ik gebruik een infrarood thermometer om de temp van de steen af te lezen. Pizza’s hier altijd een succes! Enige nadeel is dat het vilt snel slijt...
 
Misschien een stomme vraag, maar liggen de kolen niet op een kolenrooster of basket?
 
Misschien een stomme vraag, maar liggen de kolen niet op een kolenrooster of basket?

Hij gebruikt een mand (kan je op foto's 4 en 5 zien).

Ik gebruik in mijn medium deze ashpan:
1589964212998.png


Die geeft een grotere luchtstroom dan de jouwe volgens mij.
 
Gebruik een iets andere dan hierboven (deze zat gewoon bij de Bastard Large Complete erbij)

Lege kamado:
43187eb9-6063-4d57-9d3c-b6636abfe1b0.jpg


79781ec9-bfb0-40c5-9e4b-663dc53507ab.jpg
3d36ccc1-c03b-431d-8fcf-9dbbb66e945e.jpg
 
Ik zou de ashpan er eerst eens uithalen en je Firebox (weet niet of dit de goede benaming is) wat draaien zodat de openingen wat beter matchen hij lijkt op de foto wat verdraaid.
Gebruik zelf dammers 1 á 2 wokkels deksel open en even weg wezen kom terug dan moet ik al gauw de boel dicht zetten en fikt hij als de beste 300/320 graden geen probleem.
 
door de gehele precision top eraf te halen kwam hij op een gegeven moment op temperatuur :)

Dat is dus ook effectief de bedoeling hoor, zon die dop laten opwarmen.

Het is mij nu niet duidelijk of je hem effectief zo laat opwarmen zoals de foto hierboven of niet.

In ieder geval is het de bedoeling dat je het op deze manier doet, en als de temperatuur in de buurt komt van waar je wilt zijn beginnen nijpen, door alles terug meer dicht te zetten.
 
Het begint ergens op te lijken mensen, thanks voor alle hulp!

Ash bucket weggehaald, firebox iets gedraaid. Kamado opgewarmd met de dop eraf (Ik dacht echt dat ik hier alleen de schuif open hoefde te zetten). Hij gaat nu als een tierelier!
 
  • Leuk
Waarderingen: MACS
Mooi, dat je’m nu warm krijgt zoals je wilt
 
Ik heb ook de oude asvanger van Bastard, met die opening erin. Die is niet ideaal verder omdat er as en gruis voor het roostertje valt, maar hij laat wel veel meer lucht door. Ik denk dat dat al een hoop verschil maakt.
Verder heb ik zo’n nieuwe BGE dop op mijn Bastard zitten. Die heb ik gekocht toen de vorige dop niet deed wat hij moest doen. Dat ding werkt kan heel ver open zonder dat je hem eraf hoeft te halen.
 
Zal de volgende keer de ash bucket ook eens weghalen en dop er helemaal af.
sinds ik je bericht heb gelezen heb ik er op gelet. Duurt wel lang ja. Heb de 2019 versie.
bedankt voor de tips.
 
Fire starter gebruiken? 10min alles brandend, 10min ei bloedheet.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
 
Ik heb het eerste half jaar met wokkels gedaan met een wisselend resultaat. Daarna zo'n looftlighter imitatie gekocht en wil niet meer anders.
Probleem met die wokkels vond ik dacht je pas na een tijdje weet of je genoeg warmte hebt ingebracht om de bbq aan te krijgen.
Als ik dan pech had kwam je na een half uur tot de conclusie dat ik hem nogmaals aan moest steken.
Met looftlighter heb ik direct feedback van hoe het er met de verbranding voor staat en kan je al naargelang wat langer/korter aansteken.
Daarnaast vind ik aansteken met looftlighter fijn omdat je erna meteen het deksel dicht kan doen. Dit wordt voor wokkels afgeraden totdat ze opgebrand zijn. Is toch altijd een beetje spannend als het een beetje waait, dan moet ik er toch bij blijven voor mijn gevoel voor t geval hij misschien dicht zou waaien.
Opwarmen gaat nu in ieder geval een stuk zekerder. Bij streeftemperatuur +50 zet ik mijn gietijzeren platesetter erin. Ik heb Bastard Large met kickash mandje.
Wellicht heb je iets aan mijn werkwijze/ervaring.gr Tom
 
Terug
Bovenaan Onderaan