BasBQ
Beef en Steak

Kamado opwarmen duurt lang (Bastard Large)

 

NielsSande

Tondelzoeker
Berichten
24
Ik heb het idee dat het erg lang duurt voor mijn Kamado warm wordt, maar misschien is dat wel helemaal niet zo.

Wat ik doe is het volgende:
Firebox aanvullen met Ecobrasa kolen tot aan de firering. In het midden een aanmaakblokje toevoegen, deksel openzetten en alle schuiven openzetten. Blokje aansteken, deze 10 minuten laten branden en daarna de deksel dicht (en schuiven nog volledig open). Het duurt nu nog zo'n goede 40 minuten voordat mijn Kamado op ~100 graden is. Als ik hier en daar lees zou dit een stuk sneller moeten gaan, of klopt dit wel ongeveer en ben ik gewoon ongeduldig?
 
probeer eens met 3 blokjes verdeeld in de kolen.

Bij big green egg kan je de daisy wheel er af nemen ipv open te schuiven en dat gaat het ook rapper.
 
Ecobrassa zijn toch brikketen. In je kamado nooit brikketen gebruiken.
Probeer eens met wat goeie houtskool
 
Inderdaad op meerdere plekken aansteken, overstappen op houtskool lijkt me ook slim en ook goedkoper.
 
De discussie dat je houtskool in je kamado MOET stoken blijf ik uit maar als je briketten gebruikt is 40 minuten wel lang.
Bij mij duurt het ongeveer een kwartier (op 1 plek aangestoken met de looftlighter ) voordat de boel op 110 graden is .
Vuurje maken(alles open) ,ondertussen deflector en rooster er op ,gelijk deksel dicht,schuif onder nog even vol open en boven op de helft,na 10min boven en onder knijpen tot de stand die bij het gewenste setpoint hoort .
Na 15 a 20 minuten (totaal)is dat op deze manier 110 tot 130 graden.
 
Ik heb het idee dat het erg lang duurt voor mijn Kamado warm wordt, maar misschien is dat wel helemaal niet zo.

Wat ik doe is het volgende:
Firebox aanvullen met Ecobrasa kolen tot aan de firering. In het midden een aanmaakblokje toevoegen, deksel openzetten en alle schuiven openzetten. Blokje aansteken, deze 10 minuten laten branden en daarna de deksel dicht (en schuiven nog volledig open). Het duurt nu nog zo'n goede 40 minuten voordat mijn Kamado op ~100 graden is. Als ik hier en daar lees zou dit een stuk sneller moeten gaan, of klopt dit wel ongeveer en ben ik gewoon ongeduldig?

Ik doe de deksel pas dicht als de blokje opgebrand zijn en de temperatuur al wat op gang komt. Meestal na een kwartier tot 20 minuten. Met een large Kamado hoef je ook niet bang te zijn dat je vilt verbrand.
 
Ik doe er ook lang over om de kamado op 110C te krijgen maar doe dat meer bewust. Ik heb ervaren dat ik daardoor makkelijker een stabiele temperatuur voor lange tijd vast kan houden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Als de komado warm is, is tie moeilijker terug in temperatuur te krijgen
 
Dat inderdaad. Maar als je em te snel op temperatuur brengt heb je een te snel vuur en is het keramiek nog koud. Zodra het keramiek dan opgewarmd is schiet de temp weer omhoog, als je het vuur dan smoort gaat de temperatuur wel omlaag maar open je dan het deksel dan steek je direct alle gesmoorde kolen weer aan en zo blijf je jojoën


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Als je dan toch briketten wil stoken in je kamado dan zou ik ze met een brikettenstarter aansteken
 
Goede houtskool brandt vlotter en smakelijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Gebruik in mijn Basterd Large ook houtskool. Nooit briketten. Heb nu Basterd Quebracho maar meestal Dammers.
Doe er 3 kleine aanmaakblokjes in. De bruine (NOOIT de witte), gewoon van de action. schuiven open, deksel open, beetje mee spelen tot ie warm is. En inderdaad: te heet is niet handig: afkoelen duurt lang.
Ik heb ook nog een kleine kamado (een Chinees). die is wel sneller warm. Was eerst wel even wennen aan de grote versie.

succes!
 
Thanks voor alle tips mensen! Van het weekend alle ecobrasa's opgestookt dus we gaan aan de slag met de houtskool, benieuwd hoe dat gaat werken.
 
Ik blijf hier toch problemen mee ondervinden. Vandaag wederom wat lopen testen (Nu met goede houtskool + wokkels).

Kamado helemaal volgegooid met houtskool (grote stukken ook). 3 wokkels bijgedaan, aangestoken en na 7-8 minuten de deksel dicht en alle schuiven open (Boven en onder). Na ongeveer 50 minuten is hij dan eindelijk op 200 graden, zet de platesetter erin en hij keldert naar 100 graden, om langzaam aan (minuut of 25-30) weer richting 200 te klimmen en daar te stabiliseren (dit allemaal nog steeds met alle schuiven volledig open).

Heb al vanalles geprobeerd (Sneller de klep dicht/langer wachten met klep dicht doen). Heb zelfs al eeen keer de hele precision top er een hele tijd afgehad. Dit allemaal in verschillende pogingen uiteraard, binnen iedere poging niet teveel aan het wisselen.

Ik ben echt ten einde raad, lees overal dat men moeite heeft om de kamado op temperatuur te houden, en dat hij vaak uitschiet zodra de klep open gaat en meer van dat soort taferelen, terwijl ik hem met de grootste moeite op 200 graden krijg.
 
Ik blijf hier toch problemen mee ondervinden. Vandaag wederom wat lopen testen (Nu met goede houtskool + wokkels).

Kamado helemaal volgegooid met houtskool (grote stukken ook). 3 wokkels bijgedaan, aangestoken en na 7-8 minuten de deksel dicht en alle schuiven open (Boven en onder). Na ongeveer 50 minuten is hij dan eindelijk op 200 graden, zet de platesetter erin en hij keldert naar 100 graden, om langzaam aan (minuut of 25-30) weer richting 200 te klimmen en daar te stabiliseren (dit allemaal nog steeds met alle schuiven volledig open).

Heb al vanalles geprobeerd (Sneller de klep dicht/langer wachten met klep dicht doen). Heb zelfs al eeen keer de hele precision top er een hele tijd afgehad. Dit allemaal in verschillende pogingen uiteraard, binnen iedere poging niet teveel aan het wisselen.

Ik ben echt ten einde raad, lees overal dat men moeite heeft om de kamado op temperatuur te houden, en dat hij vaak uitschiet zodra de klep open gaat en meer van dat soort taferelen, terwijl ik hem met de grootste moeite op 200 graden krijg.
Miss kun je eens met wat fotos laten zien tot waar je bastard is gevuld

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
 
Welke kolen gebruik je, ik heb gisteren voor het eerst pizza’s gemaakt. Gebruikte daar Dammers voor, Acaciahout. De temperatuur was goed, 250-275 graden. Klep open en na 15 minuten gesloten met onder en boven de lucht maximaal. Platesetter en pizzasteen erin.
De bbq en de stenen en de binnenkant zijn weer wit. Dat was een verassing. Deed me denken aan vroeger, even hard rijden in Duitsland om de uitlaat weer krijtwit te krijgen.
 
Staat je vuurkorf wel “in lijn” met de onderste luchtinlaat (d.w.z. Met de opening voor de onderste schuif)?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heb deze houtskool:
1589919611993.png


Heb de firebox goed gezet (gedubbelchecked). De ash bucket ook (met het rooster met gaatjes) naar voren. Firebox staat ook goed ''in het midden'' . Alle luchtgaten zijn schoon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan