BasBQ
Beef en Steak

Kamado niet in gebruik. Ventilatie open of dicht?

Grim Fandango

Tondelzoeker
Berichten
9
Na de kamado te hebben gebruikt doe ik de ventilatie schuiven dicht.
Is het aan te raden om ze na het doven open te laten wanneer de kamado een tijd niet in gebruik is?

Ik heb zowel gehoord dat het beter is om ze dicht te houden zodat er geen vocht in komt, en dat het beter is om ze open te houden om schimmel te voorkomen. Wellicht dus ook afhankelijk van het weer en klimaat.

Wat doen jullie?
 
Regelmatig de kamado gebruiken, dan kan je ze gewoon dicht laten ;)
Indien je weken je kamado niet plant te gebruiken dan lijkt het me beter om de schuiven boven en onder toch een beetje open te zetten om schimmelvorming te voorkomen.
 
Ik zet ze volgende dag vaak weer open. Frisse lucht kan geen kwaad maar echte schimmel zal wat langer duren.
 
Ik zet ze volgende dag vaak weer open. Frisse lucht kan geen kwaad maar echte schimmel zal wat langer duren.
Misschien een goede gewoonte, indien je dan toch onverhoopt je Q voor een langere periode niet gebruikt, kan schimmel sowieso geen kans krijgen indien je toch vergeet de ventilatie open te zetten.
 
ik heb ook gemerkt dat als ik ze dicht zet, zeker in de winter en de BBQ na 2 maanden open maak, hij vol schimmel zit. Met de schuiven open is dat een stuk minder. Maar ik heb wel een Bastard, waardoor er bovenin geen water komt omdat hij de lucht uitlaat aan de zijkant heeft ipv aan de bovenkant bij een normale margrietschijf.
 
Ik heb geleerd op een workshop destijds dat de schuiven de andere dag open moet. Doe ik consequent en nog nooit schimmel gehad.
 
Ik laat ze altijd dicht. Zoals hier al gezegd is, gewoon vaak genoeg gebruiken. Ik heb het 1 keer meegemaakt dat er schimmel zat op het rooster. Eigen schuld dikke bult, zal je leren om hem lang niet te gebruiken šŸ˜‚
 
Dank voor de reacties. Het lijkt met ons klimaat duidelijk: Open zetten om schimmelvorming te voorkomen. Dat ga ik vanaf nu dus doen. Alhoewel het eerste advies dus is om de Q constant in gebruik te nemen. :p
 
mijn KJ in ons buitenverblijf is meestal ook een schimmelparadijs als we daar toekomen.

Ik laat hem dan even fikken op 200 graden en dan gaan met dat stukje vlees of vis :)
 
Ik zelf zet hem dicht om te doven, en 's anderendaags zet ik alles half open. Ik ga er vanuit dat wanneer er lucht doorstroom is, er geen plaats is voor vocht/condensatie. Oude schuren met staalplaten dak heeft hetzelfde principe. Alles dicht krijg je condensatie, enkele poorten open, krijg je dat niet. :D
 
ik heb ook gemerkt dat als ik ze dicht zet, zeker in de winter en de BBQ na 2 maanden open maak, hij vol schimmel zit. Met de schuiven open is dat een stuk minder. Maar ik heb wel een Bastard, waardoor er bovenin geen water komt omdat hij de lucht uitlaat aan de zijkant heeft ipv aan de bovenkant bij een normale margrietschijf.
2 maanden?
 
De belangrijkste tip is al gegeven, vaak gebruiken, daar is ie ook voor! Maar de logica verder is dat de schuiven dicht moeten bij het afkoelen. Anders zal de binnenkant vocht aantrekken van buiten tijdens het afkoelproces. Als deze afgekoeld is, de schuiven allemaal open, zodat er ventilatie mogelijk is. Op deze manier heeft schimmel geen kans, tenzij die buiten in weer en wind staat. Dan geldt weer tip 1....
 
De mijne staat buiten. Vorig jaar na enkele weken met regen, zat er schimmel in. Was op zich snel verholpen. Even de bbq laten loeien en ff schrobben. Sindsdien doe ik de onderste schuif na het afkoelen helemaal open. De bovenste blijft wel dicht.
 
De belangrijkste tip is al gegeven, vaak gebruiken, daar is ie ook voor! Maar de logica verder is dat de schuiven dicht moeten bij het afkoelen. Anders zal de binnenkant vocht aantrekken van buiten tijdens het afkoelproces. Als deze afgekoeld is, de schuiven allemaal open, zodat er ventilatie mogelijk is. Op deze manier heeft schimmel geen kans, tenzij die buiten in weer en wind staat. Dan geldt weer tip 1....
Doe je de schuiven niet gewoon dicht, omdat hij anders niet af koelt? Althans dat is bij mijn kamado zo, anders blijft deze branden .
 
Zodra de kamadk volledig gedoofd is zet ik beide schuiven een klein stukje open.
 
Ik heb ze altijd dicht en nog nooit last gehad van schimmel. Mijn staat in de regen & wind met een hoes erover.
 
Terug
Bovenaan Onderaan