BasBQ
Beef en Steak

Kamado komt niet op temperatuur?

DIBUDO

Tondelzoeker
Berichten
6
Goedemiddag bbqgenoten,

Ik heb sinds een paar maanden een black bastard urban large en na wat opstartproblemen heb ik er inmiddels aardig schik mee. Enkel nu met het koudere weer komt hij totaal niet op temperatuur? Vrijdagavond met wat visite van plan een pizza te maken half 8 de bbq aangestoken met daarin een gevulde mand marabu houtskool van de bastard en 3 aanmaakwokkels.. alles open gezet. Nå 3 kwartier! Amper hitte graadje of 80 met deksel dicht Nå 1,5 uur 120c pas s avonds om half 11 was hij 250c wel bij de 180c de platesetter met pizzasteen er in gelegd.. dus gewoon alles open platesetter er in met pizzasteen deksel dicht en pas na 3 uur op 250c hoe kan dit? Iemand ideeen?

Groet, Dik Bunt
 
Marabu is over het algemeen niet echt een houtskool waar je erg hoge temperaturen mee haalt, maar 250 zou je toch makkelijk moeten halen.
Is je bbq enigszins schoon van binnen? Dus geen verstoppingen door as.
Stomme vraag: heb je je asbakje er niet per ongeluk gedraaid ingezet?
En heb je de topvent er afgehaald of alleen open gedraaid? Met het er afhalen vergroot je de trek aanzienlijk waardoor de temp sneller zal klimmen.
 
Ja, dat kan een aantal oorzaken hebben
- had je alleen nieuw houtskool gebruikt of zat er nog een restant in de vuurbak. Houtskool trekt vocht aan.
- de kou en vocht. De kamado langzaam opstoken naar 120 C en eerst goed door laten warmen. Vocht gaat dan eruit. Duurde vrijdag bij mij ook 45 min. Om op 230 te komen nog eens 35 min.
- staat je houtskool goed droog in een vorstvrije ruimte?
- als de base en dome vochtvrij zijn kan ook de temperatuur oplopen. Immers verdamen van vocht kost energie.
- is alle as uit verwijderd en kan er voldoende lucht door?
- ik stook ook geregeld marabu, maar leg bij aanmaken bij deze temp een handvol black wattle erop. Deze gaat makkelijker aan
En dan. Alles kost tijd. Heeft geen zin om als een blind paard een kamado op te stoken. Levert alleen maar schade op.
Succes.
 
Hey, er zat inderdaad nog een groot deel in en heb dat wel aangevuld met houtskool uit mijn schuur wat een beetje vochtig zou kunnen zijn dus dat zou inderdaad wel een verklaring kunnen zijn inderdaad! Ik leg er wel een beetje quebracho op met aansteken helpt een beetje maar dat black wattle wist ik nog niet bedankt voor de tip!
Verder maak ik hem altijd goed schoon voordat ik aan een sessie begin dus dat zou het probleem niet moeten kunnen zijn.. bedankt voor jullie zinvolle adviezen! Ben er blij mee en denk inderdaad dat het probleem in de vochtig houtskool zit! Dank jullie
 
Sowieso met deze temperaturen zit er ontzettend veel kou in je keramiek, duurde bij mij zaterdag ook zeker 45 min om op 200 graden te komen.

Orginele pre-woke naam, Leg uit?

Tja, tegenwoordig voelen mensen zit snel aangevallen op het moment dat er een kleur bij een naam genoemd wordt.

Ik vind de originele naam ook beter.
 
Sowieso met deze temperaturen zit er ontzettend veel kou in je keramiek, duurde bij mij zaterdag ook zeker 45 min om op 200 graden te komen.



Tja, tegenwoordig voelen mensen zit snel aangevallen op het moment dat er een kleur bij een naam genoemd wordt.

Ik vind de originele naam ook beter.
😄op die manier.. tsjah waar iemand zich druk om kan maken..
 
er zat inderdaad nog een groot deel in en heb dat wel aangevuld met houtskool uit mijn schuur wat een beetje vochtig zou kunnen zijn dus dat zou inderdaad wel een verklaring kunnen zijn inderdaad!
Ik denk dat je daar de verklaring hebt inderdaad (y)
Hitte trekt niet snel uit keramiek, maar koude dus ook niet en bij deze buitentemperaturen zul je (nog) meer geduld moeten hebben ;)
 
Inderdaad dat gaat goedkomen t is ook niet erg als k maar weet waar t aan ligt. Dankjewel!
 
Terug
Bovenaan Onderaan