BasBQ
Beef en Steak

Kamado Joe van shinny naar "bruin"

 

2dehans

Kooltjesharker
Berichten
148
Na de Joe een paar maanden in gebruik te hebben valt me nu pas op dat eigenlijk alle metalen onderdelen binnen de kaamde bruin zijn geworden.
De Joe staat eigenlijk altijd droog onder de veranda en kan me dus niet voorstellen dat dit komt door vocht.
Wel bak ik er de laatste tijd pizza's in en laat na de pizza's de deflector platen en pizza steen "schoonbranden` op hogere temperatuur (400gr).

Is het nu een kwestie van staalborstel/ tol op de accuboor en borstelen maar of zijn er betere methodes?

Thxs alvast. BBQ brand er niet minder om maar lijkt zo of ik hem al jaaaaaaren heb ;-0
Divide & conquer systeem is net zo bruin als de onderdelen op de foto


lsVbLjiITIy2KIhUjdWM7g.jpg
 
Dat ziet er inderdaad een beetje verweerd uit.
Bij mijn kamado is het metaal na twee maanden ook bruin, maar glad en glanzend. Dat komt waarschijnlijk door het roken. Op jouw foto lijkt het wel roest. Dat zou niet mogen.
 
Dat lijkt idd roest. Mijne KJ zal nu net geen 2 jaar zijn, en dat ziet er nog allemaal goed uit ... als ik het eens zuiver maak.
 
Dat ziet er inderdaad uit als roest, lijkt me niet moeten mogen.

Wellicht een mailtje naar KJ er aan wagen?
 
Denk dat het metaal de hitte van de pizza sessies niet aankan.
 
Ik heb dit ook na een pizzasessie, alleen wel iets minder moer ik zeggen. Ik zet als hij afgekoeld is na zo'n sessie altijd alles even goed in het vet met crisco. Als je hem vervolgens tot 180 á 200 gr opwarmt is het gelijk een beetje geseasond en blijft het netjes tot de volgende pizzasessie.
 
Ik weet niet of je een RVS rek (ferritisch RVS) of verchroomd rek hebt. Is het laatste het geval dankan het chroom bij hoge temperatuur
van het basismetaal los laten.
 
Neem aan dat bij een kwaliteits kamado rvs gebruiken . Maar dit ziet er inderdaad verroest uit.
 
Ik heb zelf Inox.
Die word ook bruin na een tijdje.
Ik poets die soms met koperwol.
Inox shuurmatje zou ook wel kunnen.
 
Tja is ben geen deskundige in materiaal kunde :)
Ik zie dat waar de metalen rand rond de firefox en het ster vormige rekje in iedergeval niet magnetisch zijn. Het rek zelf iets maar veel minder dan de zijntafels.

Ik weet niet goed wat ik nu mag verwachten... de KJ is bestand tegen temperaturen 400 graden volgens de spes... dan verwacht ik enerzijds dat het materiaal daar tegen bestand moet zijn...

Roest kan ik slecht verklaren... aangezien de KJ altijd binnen staan en als het regent ik buiten onder een parasol sta te bbq-en....

Mss stomme vraag.. maar dat RVS is dat verchroomd en bij te hard borstelen je deze laag kunt verwijderen ..??

Verder een ieder bedankt voor het meedenken!
 
Rvs word niet verchroomd
 
Ik zou maar eens een mailtje dichten naar KJ, gezien de reacties hier.
 
ik heb dat ook, volgens mij is dat vrij normaal voor RVS bij pizza temperaturen. Ik heb het ook bij het RVS rooster van m'n weber.
 
Zou hem toch eerst proberen schoon te maken met een sopje met staalwol .
Als het rvs is zal de aanslag er boven op zitten.
 
thxs all. Ik heb een mailtje gestuurd naar de zaak wat ik hem gekocht heb in september. Even kijken waar zij mee komen.

Dan maar eens voorzichtig RVSwil proberen.

Vocht lijkt mij bijna uitgesloten. Dan blijft temperatuur over. Had persoonlijk niet verwacht dat die verkleuring in die mate op zou treden.

Thxs en als het weer blinkt stuur ik een foto :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Ik gebruik deze altijd (inderdaad rvs wol)
20220319_141329.jpg
 
Maar even flink geborsteld en er is weer wat glans. Toch maar iets beter in de gaten houden waar het nu van komt.

Nu snel de fik erin voor een kip :)

Goed weekend

46350027-A4BE-4E69-90A2-70976262D534.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan