BasBQ
Beef en Steak

Kamado / buitenkeuken met beton cire blad

Had jij eenzelfde soort set-up? Maw denk je dat de randen rondom de kamado snel slecht worden?
Nee, had hem binnen in de keuken. Verpest door een hete pan erop te zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim1
Erg mooie set up.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Netjes man!

Vraagjes, wat is de diameter van het gat van je bastard? En wat is de afstand van je plateau waa hij opstaat tot je blad?
 
Netjes man!

Vraagjes, wat is de diameter van het gat van je bastard? En wat is de afstand van je plateau waa hij opstaat tot je blad?
Thanks!

De diameter is 50,5 cm (kamado heeft zelf een diameter van 47 op die hoogte). Van het plateau tot onderkant blad is 34 cm. Mijn blad is 2 cm dik.
 
complimenten voor je mooie meubel, erg leuk om te lezen en de vordering hierin te zien. Al met al nog best een klus lijkt mij?

Ik ben zelf ook nog altijd aan het kijken om zo iets te gaan maken in de toekomst. Heb jij de materialen gewoon bij de bouwmarkt gehaald? en heb je misschien nog een materialenlijstje o.i.d. ter beschikking?
 
complimenten voor je mooie meubel, erg leuk om te lezen en de vordering hierin te zien. Al met al nog best een klus lijkt mij?

Ik ben zelf ook nog altijd aan het kijken om zo iets te gaan maken in de toekomst. Heb jij de materialen gewoon bij de bouwmarkt gehaald? en heb je misschien nog een materialenlijstje o.i.d. ter beschikking?
Dank je wel, het is inderdaad best een klus. Ben er zeker een paar weken mee kwijt geweest, dat komt ook door het weer dat rond deze tijd niet echt meewerkt.

Ik heb de materialen bij de groothandel gehaald (Bouwmaat bv) die hebben net wat andere maatvoeringen of andere schroeven. Maar je zou bij de normale bouwmarkt ook best prima uit de voeten kunnen. Maar mbt het hout is het best een aardige bestelling. Zo bestaat het frame in totaal uit 7 balken van 300x10 cm. Dat krijg je niet snel in elke normale auto.

De bouwtekening zie je hieronder, niet alle details stonden er toen op maar ik hoop dat je er iets mee kan.

E5DD652E-0948-45D9-99B0-EC7480D081A4.jpeg


Ik ontdekte wel een ‘foutje’ in mijn ontwerp, ik had rekening gehouden met het feit dat de achterkant van de bbq (waar de trekveren zitten) naar achter en beneden beweegt als je de bbq opent. Ik had echter onvoldoende rekening gehouden met de rookuitlaat bovenop de bbq, die beweegt natuurlijk ook naar achter. Deze komt nu net tegen de achterwand aan. Het scheelt een paar millimeter maar toch irritant.
56D2B1E3-5DE3-4BBB-B88C-E3EA2DE1E69E.jpeg

Ik ga iig een klein stukje vilt op de achterwand maken zodat het hout niet beschadigd. Dus hou rekening met voldoende achterruimte mocht je tegen een wand aan werken 👍
 
Thnks voor de tip en de maten. Mijn plan is ook om zoiets te maken maar dan met vloertegels die mijn maat overhad (120 x 120 en 75x75) en underlaymentplaat

Er komt dan een weber47 in en een large kamado.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim1
Dank je wel, het is inderdaad best een klus. Ben er zeker een paar weken mee kwijt geweest, dat komt ook door het weer dat rond deze tijd niet echt meewerkt.

Ik heb de materialen bij de groothandel gehaald (Bouwmaat bv) die hebben net wat andere maatvoeringen of andere schroeven. Maar je zou bij de normale bouwmarkt ook best prima uit de voeten kunnen. Maar mbt het hout is het best een aardige bestelling. Zo bestaat het frame in totaal uit 7 balken van 300x10 cm. Dat krijg je niet snel in elke normale auto.

De bouwtekening zie je hieronder, niet alle details stonden er toen op maar ik hoop dat je er iets mee kan.

Bekijk bijlage 35265

Ik ontdekte wel een ‘foutje’ in mijn ontwerp, ik had rekening gehouden met het feit dat de achterkant van de bbq (waar de trekveren zitten) naar achter en beneden beweegt als je de bbq opent. Ik had echter onvoldoende rekening gehouden met de rookuitlaat bovenop de bbq, die beweegt natuurlijk ook naar achter. Deze komt nu net tegen de achterwand aan. Het scheelt een paar millimeter maar toch irritant.
Bekijk bijlage 35266
Ik ga iig een klein stukje vilt op de achterwand maken zodat het hout niet beschadigd. Dus hou rekening met voldoende achterruimte mocht je tegen een wand aan werken 👍
Even een ideetje hè, als je je BBQ 45 graden draait, dan heb je er geen last van want heb je meer ruimte in de hoek voor je deksel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim1
Denk ook even aan de hoogte van je werkblad of de rand van de kamado.

Als je ooit nog een rotisserie wil hangt hier een motortje aan, ook kun je hem dus niet strak tegen een muur aanzetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim1
Even een ideetje hè, als je je BBQ 45 graden draait, dan heb je er geen last van want heb je meer ruimte in de hoek voor je deksel.
Dat is zeker een optie, even kijken hoe het gaat als ik hem daadwerkelijk ga gebruiken 👍
 
Thnks voor de tip en de maten. Mijn plan is ook om zoiets te maken maar dan met vloertegels die mijn maat overhad (120 x 120 en 75x75) en underlaymentplaat

Er komt dan een weber47 in en een large kamado.
Leuk, ben benieuwd!
 
Dank je wel, het is inderdaad best een klus. Ben er zeker een paar weken mee kwijt geweest, dat komt ook door het weer dat rond deze tijd niet echt meewerkt.

Ik heb de materialen bij de groothandel gehaald (Bouwmaat bv) die hebben net wat andere maatvoeringen of andere schroeven. Maar je zou bij de normale bouwmarkt ook best prima uit de voeten kunnen. Maar mbt het hout is het best een aardige bestelling. Zo bestaat het frame in totaal uit 7 balken van 300x10 cm. Dat krijg je niet snel in elke normale auto.

De bouwtekening zie je hieronder, niet alle details stonden er toen op maar ik hoop dat je er iets mee kan.

Bekijk bijlage 35265

Ik ontdekte wel een ‘foutje’ in mijn ontwerp, ik had rekening gehouden met het feit dat de achterkant van de bbq (waar de trekveren zitten) naar achter en beneden beweegt als je de bbq opent. Ik had echter onvoldoende rekening gehouden met de rookuitlaat bovenop de bbq, die beweegt natuurlijk ook naar achter. Deze komt nu net tegen de achterwand aan. Het scheelt een paar millimeter maar toch irritant.
Bekijk bijlage 35266
Ik ga iig een klein stukje vilt op de achterwand maken zodat het hout niet beschadigd. Dus hou rekening met voldoende achterruimte mocht je tegen een wand aan werken 👍
Bedankt voor je reactie!
 
Netjes, denk dat het een goed alternatief is voor een blad gieten. Kun je iets vertellen over die mooie houten achterwand?
 
Netjes, denk dat het een goed alternatief is voor een blad gieten. Kun je iets vertellen over die mooie houten achterwand?
Zeker, dit zijn hardhouten latten die met een nietpistool tegen de muur van mijn oude garage zijn vastgemaakt. Vrij arbeidsintensief werkje, maar ook wel leuk om te doen. Zie onderstaande foto:

5F8C52B1-95F1-429E-A20B-1E813570A341.jpeg
 
Deze komt nu net tegen de achterwand aan. Het scheelt een paar millimeter maar toch irritant.
Ik heb dus precies hetzelfde. Nu is mijn meubel verplaatsbaar, maar maakt dat ik voor het mooie de tafel te ver van de muur vind staan. Ik heb het opgelost door de Q net even gedraaid te hebben staan. Ook niet het allermooiste, maar de hele tijd die top tegen de bakstenen schuur is ook niets.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim1
De afzuigkap en afvoer zijn inmiddels gereed. Volgende stap is eindelijk bbq’en 😁

Ik heb een kap gemaakt van hout (met een schuin dak) en als rookkanaal gewoon pvc gebruikt. Zie foto’s:

B968EE15-0654-4496-BE32-D081B2985D45.jpeg


440C17A7-56CA-43FE-9229-C04F7D81A4F9.jpeg


85BD4D0B-EFA1-49B7-8FA1-A8A4F7EBBB95.jpeg


3AB73B75-63F7-44C2-9A57-ECB0F71E956C.jpeg
 
ook dit weer netjes gemaakt!
Ik ben wel benieuwd of hij ook goed werkt zonder mechanische afzuiging, zou je hier nog een post van willen doen op het moment dat hij goed rookt?
 
Er hangt precies geen dampkap in, want ik zie dat je een enkelwandige PVC pijp hebt. Die gaat in de winter condenseren en gaan er dus wat drupjes vallen. kan geen kwaad, maar met dampkap zou na verloop van tijd de motor het begeven.

Leuke crib heb je.
 
Terug
Bovenaan Onderaan