BasBQ
Beef en Steak

Kamado als rookoven gebruiken

Erikvdl

Tondelzoeker
Berichten
5
Hoi,

Niet zeker of dit het juiste topic hiervoor is, zoniet hoor ik graag waar het wel thuis hoort.

Volgende week zaterdag staat er een dag makreel vissen op het programma. Nu heb ik dit wel meer gedaan en de vangst altijd bij familie in een zelfgemaakte drum gerookt. Dit is wel al een aantal jaar terug dus me geheugen moet even opgefrist worden.

Ik heb nu sinds vorig jaar een KJ 3 en wil het nu proberen zelf te roken. Heeft iemand hier ervaring mee ? Ik denk zelf alsvolgt, kolenmandje scheiden dmv het ijzeren rekje zodat ie half zo groot is, dan een klein beetje houtskool aansteken tot de gewenste temp. Deflector boven (??) en de vissen hier bovenop. Op het houtskool dan rookmot en afwachten maar.

Waar ik tegenaanloop, hoe te handelen als je 100 vissen wilt roken. Idealiter zou je deze op willen hangen ipv op je rooster te leggen ivm ruimte. Heeft iemand hier ervaring of tips voor ?

Bedankt alvast en jullie zien hier natuurlijk hoe het afgelopen is :)
 
Waarom 100 vissen roken.
Beter invriezen en roken voor consumptie.
Wat het roken zelf betreft, temperatuur laag houden zou wel eens een probleem kunnen zijn in een kamado.
Ikzelf rook in een barbecook smoker.
Vis gaat erin rond de 50 gr en dan laat ik temperatuur oplopen tot max 90 grC.
Om de vis de rook smaak te geven leg ik rookhout in mijn kolen.
Om een mooie kleur te krijgen rook ik op het einde nog extra met zeer fijne stukjes beuk (dieren strooisel van aveve)
 
Wil je warm of koud roken? Want ik snap de combi met houtskool en rookmot niet helemaal. Maar dat kan aan mij liggen..
 
Bevestig in of aan je margrietschijf een of twee `hangers` en hang daar je vissen aan. Ik hoop dan wel dat je ze van gelijk gewicht vangt anders hangt alles scheef. Volgens mij rook je ze op 100-110 graden wel weg van het vuur.
Ik zou ze eerst pekelen. Volgens mij kan je ze ook op het rooster leggen. Misschien een keer omdraaien. Je hoopt er 100 te vangen dus als er een of 2 mislukken dan heb je er nog genoeg.
 
Ik heb wel eens gehoord dat wanneer je heel veel/vaak vis in een Kamado rookt, de vis-geur in de keramiek trekt.
Geen idee of het ook daadwerkelijk klopt, wellicht dat iemand anders dat kan bevestigen/ontkrachten, maar misschien iets om even in de gaten te houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Een keer goed heet opstoken en je bent er weer veel van kwijt.
In rookkasten voor paling gaat dat hoog opstoken moeilijk, maar die worden dan ook alleen daarvoor gebruikt.
 
Wil je warm of koud roken? Want ik snap de combi met houtskool en rookmot niet helemaal. Maar dat kan aan mij liggen..
Oei, daar ga ik misschien al de fout in. Ik wil warm roken maar aan jou reactie te lezen heb je dan geen houtskool nodig..? Ik dacht dat je rookmot op een hittebron moest leggen en zodoende dus warmte + rook kreeg..?

Even ter verduidelijking, de 100 vissen is natuurlijk niet voor mij alleen. We gaan met een clubje vissen dus als iedereen 20 vissen heeft zit je al snel aan dat aantal. Paar mee naar het werk, buurtje en vriezer en zo gek is het aantal opeens niet meer 😉

Goeie tip om iets met de Margriet schijf te doen 👍🏻

Edit: ben even wat aan het proberen geweest. Het kolenmandje heb ik eruitgehaald en direct op de firebox de deflectors gelegd. Op de ring van de firebox de rookring ( of hoe heet zoiets?) gezet, daarbovenop de divide en cooking geraamte en als laatste ondersteboven het kolenmandje. Hier wil ik dus de makreel aan ophangen. Qua hoogte gaat het allemaal precies goed en de makreel kan denk ik ook hangen zonder de bodem te raken. Idee is dan om in de as lade het vuurtje en rook te maken.

Wat ik me tot dusver afvraag, moet ik de deflectors gebruiken of kunnen de vissen direct boven de rook/hittebron gehangen worden ?

C75012F8-2013-426E-88D9-51CE9D1C1236.jpeg
68922859-6FD2-4465-BD03-B8F3FEEB7B5C.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Oei, daar ga ik misschien al de fout in. Ik wil warm roken maar aan jou reactie te lezen heb je dan geen houtskool nodig..? Ik dacht dat je rookmot op een hittebron moest leggen en zodoende dus warmte + rook kreeg..?

Even ter verduidelijking, de 100 vissen is natuurlijk niet voor mij alleen. We gaan met een clubje vissen dus als iedereen 20 vissen heeft zit je al snel aan dat aantal. Paar mee naar het werk, buurtje en vriezer en zo gek is het aantal opeens niet meer 😉

Goeie tip om iets met de Margriet schijf te doen 👍🏻

Edit: ben even wat aan het proberen geweest. Het kolenmandje heb ik eruitgehaald en direct op de firebox de deflectors gelegd. Op de ring van de firebox de rookring ( of hoe heet zoiets?) gezet, daarbovenop de divide en cooking geraamte en als laatste ondersteboven het kolenmandje. Hier wil ik dus de makreel aan ophangen. Qua hoogte gaat het allemaal precies goed en de makreel kan denk ik ook hangen zonder de bodem te raken. Idee is dan om in de as lade het vuurtje en rook te maken.

Wat ik me tot dusver afvraag, moet ik de deflectors gebruiken of kunnen de vissen direct boven de rook/hittebron gehangen worden ?

Bekijk bijlage 41091Bekijk bijlage 41090
Mooie oplossing zo lijkt me. Ik zou zeker de deflectors gebruiken. En ook houtskool, maar juist geen mot. Dit verbrand heel snel, waardoor je constant de kamado aan het openen bent om nieuw mot toe te voegen. Je zou gewoon blokjes rookhout kunnen gebruiken, of een alu zakje vullen met snippers. Je hebt hier ook rvs bakjes voor, of van die tubes.
 
Ik denk zelf dat je te dicht op de Hitte bron zit als je geen deflector gebruikt. Als ze te snel opwarmen dan gaan de buikjes springen. Dat lijkt me in de Kadafi sowieso een uitdaging om de temperatuur niet te snel op te laten lopen als je aan het drogen bent nog.
 
Het kan wel maar ik zou ze wel gelijk tijdens het opwarmen al erin hangen. En dan de temp zo laag mogelijk houden inderdaad. Ideaal is het niet
 
Misschien een idee, deze opstelling gebruik ik om kipfilets te roken
Er passen geen walvissen op maar mijn filets doen het er prima op
Groetjes Pieter

20220619_160028.jpg


20220619_160044.jpg


20220619_160151.jpg
 
Gewoon roken indirect met houtskool met chunks erin. Mot op de kolen is weg voordat je het deksel terug dicht hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan