BasBQ
Beef en Steak

Kalkoen voor kerst vragen...

 
 
 
 

dave79

Stoker
Berichten
384
Vandaag een kalkoen gekocht, t.h.t. 22-dec-2014

Deze ga ik 48 uur in de brine zetten (22en 23 dec) en een dag drogen (24 dec), en dan eerste kerstag (25 dec) op de Q.
Volgens de verkoper is de tijd in de brine al een stop op de datum t.h.t. datum.

Hoe denken jullie daarover?
Heeft hij gelijk?
Of toch maar een paar dagen in de vriezer?

Gr Dave
 
En...
Wil de kalkoen niet vullen, maar wel wat lekker bij serveren, wat zouden jullie doen???
 
dave79 zei:
Vandaag een kalkoen gekocht, t.h.t. 22-dec-2012

Deze ga ik 48 uur in de brine zetten (22en 23 dec) en een dag drogen (24 dec), en dan eerste kerstag (25 dec) op de Q.
Volgens de verkoper is de tijd in de brine al een stop op de datum t.h.t. datum.

Hoe denken jullie daarover?
Heeft hij gelijk?
Of toch maar een paar dagen in de vriezer?

Gr Dave

volgens mij is die kalkoen al 2 jaar over datum.
 
Lijkt mij prima door die pekel. Ik doe ongeveer hetzelfde (24 uur pekel a la Noskos) met een kalkoen van 4 kg die ik maandag 22ste koop bij de poelier... ik zou vertrouwen hebben Dave!
 
Het is idd maar 24 uur in de pekel en daarna een nacht drogen (Noskos).
Dat is dan pas de 23e dat hij in de pekel gaat, dus al na de t.h.t. datum.

Denk dat ik hem dan toch maar voor 3 dagen invries.......
 
Het is tenminste houdbaar tot, hij valt echt niet uit elkaar op de 23 ste ;).

Gewoon gebruiken, wel goed verhitten.
 
Klopt Frits, maar gaat pas de 25e op de Q, das toch 3 dagen....
 
Kijk voordat je hem in de brine zet vooral even naar de kleur en evt. slijmvorming op het vlees, wanneer je het niet vertrouwd gebruik hem dan vooral niet! 6 dagen voor een stuk pluimvee vind ik vrij lang, en hoewel er voldoende zout in de brine zit om gevormde micro-organismen te doden wil je de gevormde endotoxinen ook niet binnen krijgen! Wanneer de kleur, geur en slijmvorming niet afwijken van je verwachtingen kun je hem waarschijnlijk veilig gebruiken!

Met vis en gevogelte ben ik altijd voorzichter als met rund- en varkensvlees... De kans op besmetting met pathogene bacterie is gewoon veel groter....
 
Je hebt waarschijnlijk nauwelijks tijd om de kalkoen in te vriezen en weer te ontdooien.
Het ontdooien van een 4 kg kalkoen in de ijskast duurt bijna 2 dagen!

Wat is het zout percentage dat je gaat gebruiken?

Als ik kalkoen maak ontdooi ik 'm in de ijskast (hier worden alleen bevroren kalkoenen verkocht). Doe 'm in een 3% zout oplossing (met wat peperkorrels, laurier blad en een paar teentjes knoflook).
Na 24 uur (komt niet zo precies) eruit, goed afspoelen onder de kraan, afdrogen en nog een extra uurtje drogen.
Wat uien en citroen in z'n holte en dan op een indirect vuur op de ketel braai. Heb er daarna geen omkijken naar, vul de houtskool ook niet bij en na een uurtje of 3-4 is 'ie klaar en lekker mals.
En ik leg 'm met z'n borst naar beneden zodat 'ie lekker sappig blijft.

Veel succes :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan