BasBQ
Beef en Steak

Kalkoen in de UDS

 
 

kruissie

Sprokkelaar
Berichten
40
Van de week een mooie kalkoen gescoord bij de kalkoenenboer. Supervers natuurlijk, hij was nog warm toen ik 'm ophaalde. Z'n velletje is ie helaas verloren.

Vrijdag ondergedompeld in een lekker badje volgens het recept van Noskos. Zaterdagavond er weer uitgehaald en drooggedept. Daarna weer terug in de koelkast.

Vanmiddag de rookton aangestoken, de kalkoen ingesmeerd met roomboter en in de ton.

20151206_130451_zpszqgtg4sv.jpg


De temperatuur van de rookton krijg ik niet zo hoog als ik zou willen, dus maar beginnen bij een lagere temperatuur van circa 110C. Inmiddels anderhalf uur verder staat de tempratuur op 135 C. De kerntemperatuur is opgelopen tot 50 C.

 
Is er een nadeel aan het roken van kalkoen of kip op een lagere temperatuur? Natuurlijk afgezien van de tijd die je nodig hebt om het vlees te bereiden?
 
De kalkoen nog weer even gesopt met boter. De UDS komt vandaag niet hoger dan circa 137 C. De kerntemperatuur is inmiddels opgelopen naar 63 C. En 't ruikt heerlijk in de buurt van de ton. 
 
20151206_155627_zpsycgkahlv.jpg
 
het kan prima op lagere temperatuur, hoe komt het dat je het vel kwijt bent?
 
Ziet er wel kaal uit zo zonder huidje
 
Hij smaakte uitstekend! Verrassend wat een badje met zo'n kalkoen doet.

20151206_183459_zpsgoldph3i.jpg


Zijn vel was er door de kalkoenenboer afgehaald. Uitgekleed in plaats van geplukt zeg maar. Maar voor een vriendprijsje van ?15,00 hoor je mij daarover niet klagen!

 
Heerlijk! Bij ons staat ie ook voor de 2e kerstdag op het programma. Krijg er nu al honger van  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan