BasBQ
Beef en Steak

Kalfs riblappen op de Weber MISLUKT

 

Luth

Vuurmaker
Berichten
81
Vandaag kalfs riblappen van Eco Fields op de bbq. 2 lappen van elk 400 gram. Denk dat een uurtje of 4 a 5 op zo’n 120 graden voldoende zal zijn.

Ik heb de koffierub van Noskos gemaakt, maar i.p.v. cayennepeper heb ik milde chilipeper gebruikt.

BBQ op 120/125 graden gebracht en appelchunck erbij. Ligt er inmiddels ruim anderhalf uur op. Over een uur of 2,5 a 3 eens zien hoe mals het is en dan beslissen of we het vanavond “gewoon” als vlees eten of dat ik er “pulled” van maak.

9D3521F6-3C54-4D5E-B5CD-F848C62BDEB2.jpeg
 
En ze zijn mislukt 😔. Amper 3 uur op 120 -130 graden gehad met 1 chunck appelhout. En heb maar 1 brikettenbakje gebruikt. Alleen de stukjes waar wat vet zat zijn nog te eten, rest was zoooo droog. Heb er samen met mijn vrouw 1 opgegeten. De andere maar in de juspan gelegd, hopen dat die vanavond wat beter te happen is.

de rub van Noskos vind ikzelf iets te zout. Volgende keer iets minder zout dus. Het roken is overigens wel goed gegaan en dat proef je ook.

Wellicht de volgende keer ook met appelsap/appelazijn insprayen. Iemand nog tips?

8081153A-B694-4E61-9AA5-E567DBFA178B.jpeg
 
Wat jammer dat het mislukt is. De volgende keer geen riblappen nemen maar het vlees in zijn geheel. Op deze manier is het vlees te dun en droogt gewoon uit.
Of je maakt het klaar als deze karbonades:

 
Een thermometer gebruiken?
Meten is weten en beter dan een tijdsindicatie, zit verschil in vlees
 
Wat jammer dat het mislukt is. De volgende keer geen riblappen nemen maar het vlees in zijn geheel. Op deze manier is het vlees te dun en droogt gewoon uit.
Of je maakt het klaar als deze karbonades:

Ja, het was meer dat ik dit vlees nog had liggen en graag wat wilde barbecuen. Volgende keer even anders aanpakken en wellicht inderdaad een groter stuk vlees. Bedankt voor de feedback en link.
 
Een thermometer gebruiken?
Meten is weten en beter dan een tijdsindicatie, zit verschil in vlees
Ik had dus een aantal recepten op internet gezocht en daar hadden ze de temperatuur rond de 120 - 130 graden en dan 4 tot 5 uur. Ik had geen kerntemperatuur gemeten omdat ik maar 1 thermometer heb en die lag naast het vlees om daar de temperatuur constant te kunnen houden. Voor de volgende keer een dubbele thermometer halen dan maar 😊.
 
Dit is zo jammer. Zonde van stukje vlees en energie. 😥
Heeft je Weber een temp. meter. ? Welke uitvoering W gebruik je. ?

Ik gebruik zelf een W57MT. Weet nu door ervaring en met de zelfde setting hoe de verhouding tussen keteltemperatuur en roostertemperatuur is.
Als je 1 temp. meter gebruikt is het mi aan te raden om deze in het vlees te prikken. 🤔

Hoop dat het restant nog smaakt. Veel suces bij het volgende gerecht.🤗
 
Laatst bewerkt:
Dit is zo jammer. Zonde van stukje vlees en energie. 😥
Heeft je Weber een temp. meter. ? Welke uitvoering W gebruik je. ?

Ik gebruik zelf een WMT. Weet nu door ervaring en mrt de zelfde setting hoe de verhouding tussen keteltemperatuur en roostertemperatuur is.
Als je 1 temp. meter gebruikt is het mi aan te raden om deze in het vlees te prikken. 🤔

Hoop dat het restant nog smaakt. Veel suces bij het volgende gerecht.🤗
Ik gebruik een 57 GBS. Ik dacht dat als ik de roostertemperatuur constant houdt, het vlees ook goed zou gaan. Achteraf wel beetje kort door de bocht nat. Maar dat kwam voornamelijk omdat ik van een post van iemand anders ben uitgegaan en die had het op deze manier gedaan en dat was goed gegaan. Binnenkort toch maar een extra/andere thermometer aanschaffen.
 
De andere maar in de juspan gelegd, hopen dat die vanavond wat beter te happen is.

Ben nog wel benieuwd of het gelukt is met de stukken in de jus? Zijn deze nog weer wat beter geworden?
Uit ervaring weet ik dat het bij lam wel lukt maar met kalf/rundvlees nog nooit geprobeerd.
 
Balen altijd als iets mislukt, gelukkig kom je door vallen en opstaan tot de beste gerechten!! Plezier en succes volgende keer.
 
Ben nog wel benieuwd of het gelukt is met de stukken in de jus? Zijn deze nog weer wat beter geworden?
Uit ervaring weet ik dat het bij lam wel lukt maar met kalf/rundvlees nog nooit geprobeerd.

Sorry voor de late reactie. Wilde reageren, is er helemaal bij ingeschoten.
Ik heb de lappen een volle dag in de jus laten liggen. Dat scheelde echt een hoop. Ze waren niet helemaal mals geworden. Het was gewoon prima. En het voordeel was dat de, naar mijn mening, te zoute smaak ook iets was getemperd.
 
Sorry voor de late reactie. Wilde reageren, is er helemaal bij ingeschoten.
Ik heb de lappen een volle dag in de jus laten liggen. Dat scheelde echt een hoop. Ze waren niet helemaal mals geworden. Het was gewoon prima. En het voordeel was dat de, naar mijn mening, te zoute smaak ook iets was getemperd.
Beter laat dan nooit ;). Op dat antwoord had ik gehoopt, kan ik er rekening mee houden om dat nog als optie te mocht iets ooit mislukken. Uiteraard wel jammer als het mislukt zoals in jou geval maar dit is dan beter dan weggooien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luth
Dit is zo jammer. Zonde van stukje vlees en energie.
Heeft je Weber een temp. meter. ? Welke uitvoering W gebruik je. ?

Ik gebruik zelf een W57MT. Weet nu door ervaring en met de zelfde setting hoe de verhouding tussen keteltemperatuur en roostertemperatuur is.
Als je 1 temp. meter gebruikt is het mi aan te raden om deze in het vlees te prikken.

Hoop dat het restant nog smaakt. Veel suces bij het volgende gerecht.

Hoeveel is het verschil ongeveer op de W57MT tussen rooster en deksel temperatuur?
 
Hoeveel is het verschil ongeveer op de W57MT tussen rooster en deksel temperatuur?
Vandaag weer wat bereid. En vandaag een nieuwe thermometer gekocht met 2 sensoren. Toevallig ook op het verschil gelet. Rooster temperatuur naast het vlees (aan koude kant) 100 graden. Dome temperatuur boven de kolen 150 graden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan