BasBQ
Beef en Steak

Kalfs hammer, het kleine broertje.

 
 

Gummiebeer

Vuurmaker
Berichten
73
Vorige week bij de Nettorama een kalfs hammer meegenomen om dat eens te proberen, een mooi stukje van net 2,5 kilo.
Op het web zijn al veel recepten van de grote broer de beef hammer te vinden, maar van de kalfs versie weinig tot niets. Ook Vealhammer gaven weinig hits.
Dus ik vroeg mij af of er verschil zal zijn in bereiding qua kerntemperatuur omdat kalfsvlees toch vrij mager vlees is, maar nergens een duidelijk antwoord gevonden dus dan zelf maar pionieren!

De dag voor bereiding heb ik de hammer van het vlies ontdaan, vet zat er nagenoeg niet op dus lekker laten zitten. Daarna in de nieuwe rub gezet van van Beekum, de Black Out. De dag ervoor de rub al getest met een stukje biefstuk en entrecote en goed bevonden. Een hele donkere rub maar niet te overheersend sterk.

De volgende dag de Q voorbereid. Deze keer met Tom Cococha briketten een rommelige snake gemaakt met her en der blokjes Hickory hout. Rond 09:30 was de Q op temperatuur, 120 graden.

IMG_0756.JPG

En eigenlijk was het daarna wachten tot de kern 60 graden aangaf en heb ik de hammer ingepakt om door te laten garen naar 93 kern.
IMG_0757.JPG


Uiteindelijk werd de kern bereikt van 93 graden, het was toen rond 15:00 en heb ik het uitgepakt om nog even de bark op te laten drogen. En toen werd het spannend want de kerntemperatuur daalde met 20 graden naar 75! Schijnbaar koelde het flink af door zweten van het vlees dus weer snel ingepakt in folie. Tegen 17:00 werd wederom de 93 aangetikt en kon ik met de thermometer voelen dat het goed gaar was, het gleed erin als boter.

IMG_0758.JPG


Helaas geen foto op het bord want het was te lekker! Ook de rub was erg lekker, robuust maar toch subtiel, dus een blijvertje! Nu heb ik nog geen Beef hammer gehad dus ik kan niet echt vergelijken. Maar als ik ga vergelijken met een shortrib is deze kalfs hammer fijner van structuur en smaak.
 
Mooi!

Fijn dat het goed gelukt is, hij ziet er erg lekker uit.
Had je er nog iets bij gegeten?
 
Mooi!

Fijn dat het goed gelukt is, hij ziet er erg lekker uit.
Had je er nog iets bij gegeten?
Heel simpel met een broodje, bbq saus on the side, een eigen gemaakte rundvlees salade en galiameloen. Volgende keer ga ik de galiameloen eens grillen, lijkt mij wel lekker.
 
Mooi hamertje geworden en de temp kunnen redden
 
Terug
Bovenaan Onderaan