BasBQ
Beef en Steak

Kadootje van mijn vrouw

 
 

Ron B

Pitmaster
Berichten
589
Erg blij mee. Net 3 keer ingebrand. Dat is wel een werk

20220817_120102.jpg
 
Een topic met zo een titel laat ik niet gesloten :ROFLMAO:

Dat zijn leuke cadeau'tjes hé. Ga je veel plezier van hebben.
 
Joh... picaña op gietijzer? In plakken grillen dan? Ik maak het graag low en slow klaar op rvs indirect, hard op een spit is ook zalig! Veel succes, gietijzer is prachtig!
 
Mooi ding, moet je die inbranden?
Zag ik niet op mijn halve maan basterd rooster staan.
 
Mooi ding, moet je die inbranden?
Zag ik niet op mijn halve maan basterd rooster staan.

Dat is wel goed om te doen. Veel duurzamer. De roosters worden pre-seasoned geleverd dus gebruiksklaar, maar da's een dun laagje dat je zo kwijt bent met verhitten... vooral lekker veel gebruiken en vet houden.
 
Mooi ding, moet je die inbranden?
Zag ik niet op mijn halve maan basterd rooster staan.
Ik heb hem goed schoongemaakt met heet water. Daarna op 160 gr een half uur. Vervolgens ingesmeerd met kokosvet. Terug voor een uur en dit in totaal 3 keer gedaan. Dan hoef je het rooster daarna na ieder gebruik alleen schoon te maken met heet water en eventueel beetje olie erover.

Het is ff een werk maar voor het behoud van je gietijzer wel aan te raden
 
Way to go Ron, maar als je vervolgens echt lekker hard grillt dan ben je die laagjes ook weer kwijt. Dat is een beetje het probleem met gietijzer... maar lekker veel gebruiken en vet houden. Succes!
 
Oké Sander72. Dus jouw advies is om toch na iedere keer een nieuw laagje olie aan te brengen als deze nog warm is?
 
Oké Sander72. Dus jouw advies is om toch na iedere keer een nieuw laagje olie aan te brengen als deze nog warm is?

Ja meestal wel. Maar gewoon een beetje aanvoelen. Soms slaat het rooster na afkoelen wit-grijzig uit en weet je dat er vet nodig is. Dat probeer je voor te zijn. Het is ook goed het rooster in een droge schuur of in je keuken te bewaren. Niet buiten in weer en wind.
 
Terug
Bovenaan Onderaan