BasBQ
Beef en Steak

Jurering op Wedstrijden

 
 

Ezechiel

Stoker
Berichten
333
Hallo,

Wij hebben gisteren deelgenomen aan het BK BBQ, maar ondanks dat wij zeer lekkere en mooie borden hebben afgeleverd, is ons resultaat eigenlijk lager uitgevallen dan verwacht/gehoopt. Wij zijn een team met allemaal mensen die een professionele koksopleidingen gevolgd hebben, maar behalve hobby daar niet mee aan de slag zijn gehaald.

Wij hebben het gevoel dat we te complex willen, dat we te ver gaan met onze bereidingen.

In het kader daarvan zou ik eventueel de juryopleiding in Duitsland volgen, om te weten waarop de jury juist quoteert. Zijn er daarnaast nog andere mogelijkheden die jullie eventueel kunnen aanhalen wat we kunnen doen, waarop we moeten letten.

Alvast bedankt op voorhand,
 
Met welk team heb je mee gedaan?

Ik heb een aantal keer het NK gejureerd, het WK in Gronau en de KCBS wedstrijd in Snarestone. KCBS wedstrijden gaan heel anders dan de culinaire wedstrijden zoals het BK.

Bij deze BK waren de juryleden allemaal uit het horecavak en niet echt met kennis van barbecue, dat maakt het al weer heel anders. Op het NK was het altijd een beetje een mix. En op het WK waren er mensen die van straat getrokken waren die ook mee mochten jureren. Ja, dan wordt het voor een team wel erg lastig om te weten waar op gelet wordt.

Bij de KCBS is er een vaste set regels die je hanteert, tuurlijk is smaak voor een groot deel persoonlijk, maar over het algemeen zit de jury redelijk dicht bij elkaar in de buurt en bij grote afwijkingewordt er ook even aan het betreffende jurylid gevraagd hoe dat komt.

Eigenlijk is mijn vraag aan jullie, wat willen jullie met de wedstrijden doen, alleen culinair of ook KCBS?
 
hoi, ik heb meegedaan met cvo leerdorp, ikzelf heb het rundgerecht gedaan. Heb me gebaseerd op volgend recept:
http://www.bbq-nl.com/2009/09/entrecote-met-porcini-rub.html

maar heb de verhoudingen wat aangepast, met eekhoorntjesbrood, cacaopeper, chili explosion, look, olijfolie, cassonade suiker, fleur du sel.
hierbij hadden we een saus op basis van ansjovis, kappers, olijfolie, rozemarijn.

Een bom qua smaak, heel lekker. Jury zei bij de voorstelling dat ze meer op zoek zijn naar pure smaken, geen al te ingewikkelde marinades, dus voelde ik me daarbij onmiddellijk aangesproken. Ik kan me voorstellen dat je als jury, wanneer je deze proeft, tussen alle andere entrecotes, je hierbij vindt dat je hierbij niet meer het pure vlees proeft.

Ikzelf was niet ontgoocheld, ik zou het niet beter gebracht kunnen hebben dan gisteren, maar toch vraag ik me af wat ik beter had kunnen doen.

Doel is initieel om gewoon wat wedstrijden te doen, maar het zal vooral een hobby blijven.
 
Bij culinaire barbecue wedstrijden, als het BK komt er veel meer kijken dan alleen de bereiding van het stuk vlees of vis.
Opmaak van het bord, bijgerechten vertolken ook een grote rol
Bij KCBS wedstrijden gaat het alleen om het vlees en niets anders, er wordt blind gejureerd De jury beoordeelt op uiterlijk, smaak en gaarheid, alledrie met hun eigen wegingsfactor die duidelijk gecommuniceerd worden.
Bij het BK worden de regels van de WBQA gehanteerd die zijn echter niet echt duidelijk en sterk wisselend naar gelang de organisatie.
 
Dit jaar was het zo dat "Taste" en "Tenderness" telden voor 70% en "Sides" en "Appearance" voor de overige 30%.
Dus als de smaak van het hoofdingredi?nt niet goed zat volgens de jury, ben je er al een heel stuk aan voor de moeite.
Hoe mooi het bord ook opgemaakt is...

Wij eindigden met de Filous 19de overall en gingen vooral de mist in met ons varkensvlees.
En dat was nu net volgens ons puur van smaak en mooi gegaard... Het zal een raadsel blijven wat de jury van de gerechten dacht.

De jury opleiding in Duitsland gaat je maar in beperkte mate helpen (of "zal je gaan helpen", want ze is nu bezig) voor het BK.
Maar het is altijd nuttig.

Anders wil ik gerust wel ervaringen met jullie uitwisselen ? Wij zijn wel een 100% amateur team, zonder verregaande koksopleidingen...

 
Kurre zei:
Dit jaar was het zo dat "Taste" en "Tenderness" telden voor 70% en "Sides" en "Appearance" voor de overige 30%.
Dus als de smaak van het hoofdingredi?nt niet goed zat volgens de jury, ben je er al een heel stuk aan voor de moeite.
Hoe mooi het bord ook opgemaakt is...

Wij eindigden met de Filous 19de overall en gingen vooral de mist in met ons varkensvlees.
En dat was nu net volgens ons puur van smaak en mooi gegaard... Het zal een raadsel blijven wat de jury van de gerechten dacht.

De jury opleiding in Duitsland gaat je maar in beperkte mate helpen (of "zal je gaan helpen", want ze is nu bezig) voor het BK.
Maar het is altijd nuttig.

Anders wil ik gerust wel ervaringen met jullie uitwisselen ? Wij zijn wel een 100% amateur team, zonder verregaande koksopleidingen...

wij hebben allemaal een koksopleiding, maar geen expert in de bbq. We wachten de jurycommentaren nog af. Deze krijgen we normaalgezien dit weekend doorgemaild van onze teamkapitein, hopelijk hebben we daar al een eerste les van.
Wij doen volgend jaar in elk geval opnieuw mee, met meer ervaring en met de commentaren van de jury in het achterhoofd.

Vooral veel de BBQ aansteken, en oefenen, en het eenvoudiger houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan