BasBQ
Beef en Steak

Joetisserie

 
 

SpooN_05

Kooltjesharker
Berichten
191
Hey iedereen,

Ben zondag even een joetisserie gaan halen voor de kj3.

Zou vant weekend kip aant spit willen maken.
Maar aangezien dat het de 1ste keer is dat ik het spit gebruik zoek ik hier wat hulp.

Wat is een goed recept voor de kip?
Welke rub?

Welke opstelling moet ik gebruiken?
Kolen aan 1 kant?

Enz.......

20220130_181138.jpg
 
Gefeliciteerd met je aankoop. De kolen zou ik aan 1 kant doen.
Voor de rest kijk dit filmpje even:

 
Zooo, haalt ie even.

Ben stikjaloers.
 
Ik heb hem persoonlijk altijd direct boven het vuur. Zonder lekbak of iets
 
Verbrand de kip dan niet?
Vul je houtskoolmand helemaal of maar half?
 
Nee de kip verbrandt niet. Krijgt juist een heerlijk krokant velletje. Doordat de kip blijft draaien zal niet de hele tijd dezelfde zijde direct boven de kolen hangen. Ik vul de houtskoolmand eigenlijk altijd helemaal. Ik ondervind niet veel last van afdruipend vet of zo. Dan breng ik hem op temperatuur en daarna het kippetje (of gelijk maar twee) erop. Als de kip klaar is gaan gewoon de schuiven dicht en het overgebleven houtskool gebruik ik de keer erna weer. Maar dit is hoe ik het doe. Er zijn ook vast mensen hier die de mand voor de helft vullen en/of een halve deflectorplate erin. Ik zou zeggen lekker experimenteren dan ga je zeker je eigen manier vinden :giggle:
 
Zijn er nog mensen met een joetisserie?
Kun je de d&c gewoon erin laten zitten als je de joetisserie gebruikt?
Want bij mij past dat niet...
Staat er niet stevig in

20220201_184539.jpg


20220201_184533.jpg
 
Zou die graag erin laten zodat ik nog wat groentjes en patatjes samen kan opwarmen.
 
Dan laat je hem er toch in?
En het is een kip die je maakt hè? Geen wagyu steak van 130 euro.
Als het mis gaat met je kip dan is het velletje misschien niet lekker maar dan is het nog steeds een lekker kippetje en heb je iets geleerd.

Je kan 500 vragen stellen over autorijden maar je leert het pas echt als je instapt. Met BBQ is het ook zo. En een kip is één van de goedkoopste manieren om ervaring op te doen. Het kan hoogstens fout gaan.
 
Tis al ik het erik laat, staat de joetisserie er niet goed in en staat alles wat kwikkel
 
Ik heb geen ervaring met een KJ. Als het niet past, dan past het niet. Maar wees inventief. Wat Dennis al zegt, je moet doen wat je zelf prettig vindt. Lekker proberen. Met, zonder, halve deflector... je zal er zelf achter komen. Dat is ook de lol aan het experimenteren
 
Ik haal zelf de D&C er altijd uit, je kan eventueel een van je roosters op je firebox leggen, dat werkt prima opzich.
En wat de kolen betreft, ik gooi ook altijd het hele mandje vol, geen probleem. Ik heb laatst zelfs een keer een kippie aan het spit gegaard met het deksel continue open en onderin de kolenmand een vuurtje van puur appelhout gestookt, dat smaakte echt geweldig lekker.
 
@SpooN_05
Precies wat noskos zegt. Gewoon doen.
Ik heb geen kamado maar wel een Spit (weber)
Ik haal het vlees rooster eruit (dan blijft dat schoon) , wat briketten of kolen aan de zijkant en draaien maar. Door de briketten aan de zijkanten te leggen heb je minder kans dat er vet op druppelt. Kan je mooi in het midden een schaal met aardappelen of zo neerzetten waar dan het vet van de kip over druppelt. Wordt het nog lekkerder. Hier een voorbeeld met mijn porchetta
1643900275202.png
 
Succes!
 
Voila de kip is achter de kiezen.
Lekker sappig, enkel te weinig gekruid. En het vel was niet krokant.
Voor de 1ste keer was het goed

20220206_174607.jpg
 
Lekker.
Door het te doen merk je vanzelf wat er anders moet.
 
Al doende leert men !
ziet er zeker niet slecht uit, volgende keer misschien iets heter stoken voor wat krokanter velletje?
 
Terug
Bovenaan Onderaan