BasBQ
Beef en Steak

JG BBQ Offset plate

 

Michel_D

Pitmaster
Berichten
510
Onlangs kwam ik deze plaat tegen op internet en YouTube en vraag me af of iemand hier iemand ervaring mee heeft. De plaat zou de Weber 57 cm kettle stabieler maken qua temperatuur bij lange low en slow sessies. De grote dikke plaat werkt als een warmte accumulator en achter de hoge rand kun je veel brandstof kwijt.

81B4DFBF-B939-4059-953D-F2A14E48EF3F.jpeg
 
Ik heb ooit voor m'n OTG 47 iets derglijks gemaakt en eigenlijk voor L&S altijd gebruikt, werkte prima.



 
Dank voor je reactie. Merkte je een betere stabiliteit van temperatuur bij gebruik van de plaat?
 
Dat verhaal van die 'warmte accumulator' zou ik met een korrel zout nemen. Een rand of bak voor je kolen/briketten aan de zijkant, met een grondplaat die zorgt dat binnenkomende lucht vooral langs je kolen gaat is een prima opstelling. Ik heb zelf een Slow 'n Sear knockoff van BBQ-Toro (via Amazon). Dan heb je niet zo'n grondplaat, maar wel een waterbuffer. Waar die plaat zit in jouw voorbeeld, dek ik het min of meer af met aluminiumfolie. Lekbak erop en gaan. Werkt perfect om de boel stabiel op 110 graden te houden voor mij, ook bij lange sessies als pulled pork.
 
Ik merkte bij mijn eerste pp sessie met snake setup met ecobraza kokos briketten in de weber 57 en luchtgaten afdekken met alu folie dat de temperatuur (na uren) toch ging zakken. Ik moest de snake wat helpen met wat houtskool.

vraag me af of zo’n plaat hieraan iets kan verbeteren. Dit zal dan wel volgens de minion methode moeten.

Ik ga de Slow n Sear ook eens bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Ik merkte bij mijn eerste pp sessie met snake setup met ecobraza kokos briketten in de weber 57 en luchtgaten afdekken met alu folie dat de temperatuur (na uren) toch ging zakken. Ik moest de snake wat helpen met wat houtskool.

vraag me af of zo’n plaat hieraan iets kan verbeteren. Dit zal dan wel volgens de minion methode moeten.
Ik gebruik ook de minion methode. Kolenmand vol gooien (ecobrasa briketten), een kuiltje in het midden en dan een stuk of 6-8 gloeiende briketten in dat kuiltje. Rustig wachten tot de temperatuur 10-20 graden onder de richttemperatuur is en dan de luchttoevoer gaan knijpen. Ik kan dan echt héél lang de temperatuur stabiel houden, zolang ik hem niet te lang en te vaak open doe. In dat laatste geval wil hij nog wel eens wat verder oplopen qua temperatuur en dan is het even kijken hoe je het oplost. Meestal werkt het door de toevoer gewoon even helemaal te sluiten, heel soms een paar brandende briketten eruit.
 
Dank voor je reactie. Merkte je een betere stabiliteit van temperatuur bij gebruik van de plaat?
Zeker veel meer stabiliteit om die te verhogen had ik een siersteen (zie eerdere foto's) op de bodem plaat gelegd met daarop een oven schaal met heet water dat helpt goed bij het constand houden van de temperatuur bij L&S boven de ± 150 graden gebruik ik de waterbak niet.
 
Bij bbq toro verkopen ze ook de smokenator. Dat was 1 van de eerste gadgets om low and slow op een kettle te gaan.
Oh ja, die is er ook nog ja. Ik heb zelf deze:
 
Zeker veel meer stabiliteit om die te verhogen had ik een siersteen (zie eerdere foto's) op de bodem plaat gelegd met daarop een oven schaal met heet water dat helpt goed bij het constand houden van de temperatuur bij L&S boven de ± 150 graden gebruik ik de waterbak niet.
Gebruik je de waterbak niet omdat er anders teveel stoom ontstaat?
 
Gebruik je de waterbak niet omdat er anders teveel stoom ontstaat?
De H&F gerechten duren vaak geen uren en uren en kan ik gewoon met de gebruikelijke opletendheid de temperatuur redelijk constant houden dus is de waterbak niet zo'n vereiste hij staat er dan wel onder maar zonder water als opvangbak. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan