BasBQ
Beef en Steak

Jersey rundvlees - Lokaal met een goed verhaal

chbrand

Kooltjesharker
Berichten
106
Afgelopen maand was ik op internet aan het neuzen naar een adres om lokaal vlees te kunnen kopen.
Het leek mij een mooie gedachte om vlees te kunnen kopen waarvan je weet waar het vandaan komt.

Zo kwam ik er achter dat op een paar kilometer van mijn huis een boerderij zit die hun eigen rundvlees verkopen van het Jersey ras. Ze hebben zelfs een mooie website met webshop: www.jerseykoe.com
Nu ken ik Jersey van de kaas, die is echt overheerlijk, een stuk romiger dan 'normale' kaas.
Dat maakte me erg benieuwd en ben ik dus op zaterdag in het prachtige weer op mijn fietsje gestapt en er op de bonnefooi heengefietst.

Bij aankomst werd ik enthousiast begroet door een jonge pup, waarna de boerin al snel volgde :) Het onthaal was buitengewoon hartelijk. Ze waren (zoals gewoonlijk) veel te druk met alles, maar de boerin nam alle tijd voor me, vertelde enthousiast het verhaal en liet uitgebreid de hele boerderij zien, super leuk!

Ze vertelde dat Jersey koeien langzame groeiers zijn en voornamelijk bedoeld zijn voor de melk. De melk van Jersey koeien is een stuk vetter dan gemiddeld, wat je dus ook terugproeft in de kaas. De koeien blijven klein, dus het zijn zeker geen vleeskoeien, maar het vlees zou wel erg smaakvol moeten zijn. De helft van de kalfjes zijn (vanzelfsprekend) stiertjes, maar omdat deze zo klein zijn en niet snel groeien gaan deze normaal gesproken vrijwel direct door de schredder. Ze worden dus niet gebruikt voor kalfsvlees of desnoods gehakt ofzo, het dier wordt volledig 'weggegooid'.... Bij deze boerderij houden ze de stiertjes, brengen ze groot tot een jaar of 2 à 3, waarna ze door een lokale slager voor hun worden geslacht, geportioneerd, gevacumeerd en ingevroren. Sommige stieren worden ook gecastreerd, waardoor het dus ossen worden. Stierenvlees heeft een sterkere smaak dan koeienvlees, terwijl ossenvlees daar tussenin zit.

Na de rondleiding heb ik een aantal mooie stukken vlees meegenomen, waarbij ik als proef een T-Bone steak heb gemaakt op de BBQ.

20220313_152812-01.jpeg


De steak heb ik met een chunck kersenhout reverse sear bereid tot een kerntemperatuur van 45 graden Celsius. Daarna even laten rusten en hem afgegrild op de Grill Grate.

20220313_162146.jpg


Het vlees heeft niet super veel intramusculair vet. Het smelt daardoor (natuurlijk) niet zo op je tong als bijvoorbeeld grain fed Back Angus, maar het was zeker niet taai of droog. Daarentegen zat er wel heel veel smaak aan, echt super lekker! Zeker voor herhaling vatbaar wat mij betreft! :)

20220313_163651-01.jpeg


20220313_163821-01.jpeg


De boerin gaf aan dat ze eigenlijk al jaren proberen meer bekendheid te krijgen, ze hebben bijvoorbeeld al heel veel gedaan aan marketing, maar ze krijgen het moeilijk voor elkaar. Dus bij deze wil ik ze toch maar een beetje helpen. Kijk eens op de site en hun blog, en ga er eens langs als je in de buurt bent/woont. Ze verzenden het vlees ook, alhoewel het daar al gauw wat minder lokaal van wordt natuurlijk ;)
 
Wat een goed verhaal!

Lokaal kopen is voor zoveel dingen beter en vaak krijg je nog een mooie prijs ook.

Ik ga zeker een kijkje nemen op hun website.
 
Mooi dat je goed vlees in de buurt hebt gevonden.
 
Mooie T steak , 😃
 
De lokale boeren bij ons in de buurt zijn meestal al zaken die 1 of meer generaties lang mee gaan. En vaak komen daar dorpsmensen die de normale stukjes vlees komen halen. Voor sommige is dat voldoende, maar ik merk toch op dat als ik er vlees kom halen, dat ze toch meer van de klanten zoals ik willen. Minder werk aan het versnijden, en ineens meer kilo's mee. Er is er eentje bij die telkens vraagt wat ik ermee ga doen en dan ligt het net niet op zijn lippen om te vragen of hij eens mag komen eten :ROFLMAO:

Toen ik er voor de eerste keren kwam, mailde ik door wat en hoe ik het wilde en bij het afhalen verklapten ze dan dat ze zelf zijn moeten gaan googlen om te zien wat ik nu precies wilde :ROFLMAO: Maar ben blij dat ze mij erin volgen.

Eentje ervan heeft ondertussen een winkeltje gebouwd aan zijn boerderij en koelkasten en vriezers vol. En ook de stukken zoals ik ze wens. Dus als ik eens niet weet wat maken, ga ik de zaterdag voormiddag naar daar en kijk was er in de koelkast steekt.
 
De lokale boeren bij ons in de buurt zijn meestal al zaken die 1 of meer generaties lang mee gaan. En vaak komen daar dorpsmensen die de normale stukjes vlees komen halen. Voor sommige is dat voldoende, maar ik merk toch op dat als ik er vlees kom halen, dat ze toch meer van de klanten zoals ik willen. Minder werk aan het versnijden, en ineens meer kilo's mee. Er is er eentje bij die telkens vraagt wat ik ermee ga doen en dan ligt het net niet op zijn lippen om te vragen of hij eens mag komen eten :ROFLMAO:

Toen ik er voor de eerste keren kwam, mailde ik door wat en hoe ik het wilde en bij het afhalen verklapten ze dan dat ze zelf zijn moeten gaan googlen om te zien wat ik nu precies wilde :ROFLMAO: Maar ben blij dat ze mij erin volgen.

Eentje ervan heeft ondertussen een winkeltje gebouwd aan zijn boerderij en koelkasten en vriezers vol. En ook de stukken zoals ik ze wens. Dus als ik eens niet weet wat maken, ga ik de zaterdag voormiddag naar daar en kijk was er in de koelkast steekt.
Ja ik heb ook al de mondelinge toezegging gekregen dat ik mijn wensen kan aangeven en dat ze daar dan rekening mee konden houden tijdens de slacht van het volgende dier.
Ze hadden ook al wel dingen geprobeerd zoals bijv. diamanthaas en bavette, maar dat raakten ze dan vervolgens (gek genoeg) niet echt kwijt.
Ik heb aangegeven dat ik daar zeker belangstelling bij had en dat ik eerst wat snitten ging testen en er dan op terug zou komen.
Nu alleen wat steaks meegenomen: de T-bone van hierboven, 2x Ribeye, Cote de Boeuf (eigenlijk meer Tomahawk steak, zit een groot bot aan), en daarnaast nog een paar worsten.
Hierna denk ik ook maar wat verschillende soorten stoofvlees halen, want dat lijkt me ook super lekker door de smaak die aan het vlees zit.
 
Ja ik heb ook al de mondelinge toezegging gekregen dat ik mijn wensen kan aangeven en dat ze daar dan rekening mee konden houden tijdens de slacht van het volgende dier.
Ze hadden ook al wel dingen geprobeerd zoals bijv. diamanthaas en bavette, maar dat raakten ze dan vervolgens (gek genoeg) niet echt kwijt.
Ik heb aangegeven dat ik daar zeker belangstelling bij had en dat ik eerst wat snitten ging testen en er dan op terug zou komen.
Nu alleen wat steaks meegenomen: de T-bone van hierboven, 2x Ribeye, Cote de Boeuf (eigenlijk meer Tomahawk steak, zit een groot bot aan), en daarnaast nog een paar worsten.
Hierna denk ik ook maar wat verschillende soorten stoofvlees halen, want dat lijkt me ook super lekker door de smaak die aan het vlees zit.

De boerderijen waar ik kom is het effectief bestellen en ze gaan niets op voorhand versnijden wat ze niet kwijt geraken. Daarom dat ik ook niet zomaar kan langs gaan en meenemen. De ene heeft wel zijn vriezers en koelkasten vol liggen, maar daar steken geen bavetten in. Maar vooral een dikke T-bone of entrecote. Maar daar kan ik wel wat mee.

De rest is gewoon via mail doorgeven en dan laten ze weten wanneer ik kan afhalen. Kan soms 2 weken tussen zitten.
 
Bedankt voor het delen van je verhaal! Ik woon zelf ook in Kampen dus dat komt heel goed uit. Was in mindere maten ook al wel op zoek naar lokaal vlees maar dat het zo dichtbij zar wist ik niet. Snel maar eens even een bezoekje brengen aan deze lokale boer.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan