BasBQ
Beef en Steak

Jerome's Pulled Pork!

 

jerome

Vuurmaker
Berichten
75
En jawel, aan de slag met mijn eerste PP!

Afgelopen week ff naar Makro geweest een Procureur van 2 KG gekocht.  Hier ligt ie klaar gebroederlijk naast de Moink Balls en Spare Ribs die ik ook heb gemaakt. beide waren heerlijk en vielen bij de gasten in zeer goede aarde!.



Maar goed, deze draad gaat over.. Pulled Pork!

Omdat dit de eerste keer was heb ik gewoon het recept van Noskos gevolgd (we maar het de helft van het zout, ik ben van mening dat je met minder zout altijd een verfijndere smaak krijgt).  Dus, Rub maken en de Procureur een lekkere massage geven.




Dan inpakken en in de koelkast:


De volgende dag de BBQ maar klaarmaken voor een slow sessie. Ik heb een deel van de Q afgedekt met folie en een baksteen ingepakt in folie. Dit heb al eens eerder gedaan bij mijn 47cm Q en dat ging goed. Ik zag ergens op dit forum dat ook anderen deze methode gebruiken.


Omdat de bestelde Ecobrasa's in backorder staan, heb ik de gewone Weber briketten gebruikt. Met de starter 10 briketten opgewarmt (Ik moet nog een keer een kleinere starter kopen, maar zo lukt het ook).


Hete Briketten toevoegen plus 10 koude briketten. Bak in de weber met Bier (water kan ook).


En het stukje vlees er op!


Na een uurtje wat rookhout er op:


Roken!


En dan de glaze er op na ongeveer 6 uur. Helaas had ik niet de benodigde temperatuur bereikt... maar toch maar gedaan.


De gasten waren inmiddels hongerig geworden, dus maar alvast beginnen met de Moink ballen (ik had extra gemaakt), aardapppelen, wat vleugeltjes en Paprika met Couscous en geitenkaas (uiteraard van de BBQ, maar geen foto hiervan).


Zo, Daarna de boel ingepakt in folie, 2 uur laten garen, daarna met de jus een saus gemaakt en na nog een uur rusten was dit het resultaat:


En dan... Pullen!!!



Saus er door roeren en dan... op een broodje!!


En het was echt superlekker !! niet gedacht dat het zo lekker zou zijn. Ik vond de PP zonder brood eigenlijk lekkerder dan met brood.. Ondanks dat we al een uur daarvoor klaar waren met eten, vonden de gasten het PP Toetje ook erg lekker!!  :D

Wat waren de verbeterpunten van deze sessie:
-Ik kreeg de kerntemperatuur niet op de benodigde waarde. Ik denk dat mijn thermometer niet zo heel precies is.  Het vlees was gewoon (gelukkig) gaar. Ik wacht tot the idinges (even naam vergeten) ook beschikbaar is voor Android.
-Ik had de briketten in de weber houder gedaan, maar het as van de briketten zorgde ervoor dat er geen voldoende doorstroming was, waardoor de temperatuur regelmatig op 100 graden zat ipv de 121 graden.  Ik denk dat het met de Ecobrasa's beter zal gaan, maar volgende keer leg ik de briketten gewoon op het rooster.
-Ecobrasa's gebruiken!!! Ik heb 3 keer warme briketten moeten toevoegen.
-Beter plannen en eerder beginnen, zodat je speling hebt aan het einde zodat je de PP niet als toetje moet serveren  ;). De PP kan best langer dan een uur  rusten.  Nu lag de Procureur om 10 uur op de BBQ. Ik denk dat ik em volgende keer om 08:00 uur op de BBQ leg.

Al met al: PP is erg leuk om te doen, erg lekker een zeker voor herhaling vatbaar.  Noskos: dank voor het recept! Volgende keer ga ik de versie van Steven R proberen.

En vanavond: Pulled Pork Pasta!!  :D

Greetz, Jerome.








 
Wat een heerlijk  broodje PP.
Gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Lekker hoor! Je had kon ook al een uur eerder sauzen en dan had je vlees ook een uurtje eerder de folie in gekund.
 
Ik ga komend weekend een poging wagen. Mooi voorbeeld en het ziet er heerlijk uit. Gefeliciteerd met je sticker!
 
mooie sessie, heerlijke broodjes, gefeliciteerd met je knorrie
 
Dank allemaal, was leuk om te doen!

noskos zei:
Lekker hoor! Je had kon ook al een uur eerder sauzen en dan had je vlees ook een uurtje eerder de folie in gekund.

Noskos, ik wilde de kerntemperatuur op 74 graden krijgen, daarom een uurtje langer gedaan. Nog steeds niet gehaald maar dat dus gelukkig geen probleem.  B-)

Vandaag maar verder gegaan met de PP!  Lekker een saus gemaakt de inspiratie was wederom het recept van Dennis/Noskos.  Echter zelf een twist er aan gemaakt want er moet ook groente worden gegeten!  ;)

Wat heb ik gedaan, Uitje fruiten, Courgette in kleine stukjes snijden, toevoegen bij de ui. Dan tomatenpuree en even laten sudderen. 


Dan de Pork in stukje snijden en toevoegen. Vergeet niet ondertussen van de koude Pork te eten want dat is ook erg lekker.  nog wat BBQ saus, zout, peper en wat water en dan krijg je dit:


Op het bord (ff niet culinair verantwoord, maar gewoon lekker dumpen):


En dan smullen maar! En de kritische jury? Ze vonden het heerlijk!


Greetz, Jerome





 
Het recept zegt 5 uur of 74?C ;) Wat het eerst komt. Ik kijk tegenwoordig niet eens meer naar de temperatuur de eerste zeven uur. Na 5 uur smeer ik hem in, twee uur later de folie in, dan gaat er pas een thermometer in. Wel zo lekker rustig :D

En leuke "gezondere" variant op de PP spaghetti! Lust ok ook wel denk ik.
 
Hoi buurman, goed gedaan! Gr uit de dordogne  ;)

 
Ziet er prima uit die PP! En de dames zijn er ook happy mee zie ik. Mooi voor elkaar!
 
Lekker hoor!! Knor verdient!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan