BasBQ
Beef en Steak

Je moet er iets mee doen!

 
 
 

Rich

Kooltjesharker
Berichten
155
De vraag die velen van jullie ooit wel eens hebben gekregen denk.
Nu zit ik eraan te denken om op een klein evenement broodjes pp te gaan verkopen.
Aangezien we in HET land van de regeltjes wonen weet ik dat hier allerlei haken en ogen aan zitten.
Iemand hier ervaring in of tips hiervoor?
 
ingeschreven Kvk, HACCP
 
De regel is... Als je het op een vrijmarkt doet o.i.d. en je doet dit slechts 1 ? 2x per jaar dan wordt je gezien als "particulier" en zijn de regels van de NVWA niet op je van toepassing. Ga je het meer dan dit aantal keren doen, dan wordt je gezien als bedrijf en gelden de regels dus wel.

Hoe dat je gaat bewijzen dat het pas je eerste keer van 2016 is, is lastig.
 
Serieus? Mag je als je maar 1 of 2 keer per jaar voedsel verkoopt gewoon 'aan modderen' zonder enige vorm van hygiene code oid? Dat hoop ik toch niet....

Ik wist al dat sportkantines een oneerlijke concurrent waren voor de horeca, maar dit wist ik serieus niet....
 
SilverFox zei:
Serieus? Mag je als je maar 1 of 2 keer per jaar voedsel verkoopt gewoon 'aan modderen' zonder enige vorm van hygiene code oid? Dat hoop ik toch niet....

Ik ga het even voor je op zoeken!  Be right back.
 
Nice, thanx. Ben benieuwd :)
 
SilverFox zei:
Nice, thanx. Ben benieuwd :)

Ik ben terug met een reactie, vers uit mijn mailbox en gearceerd wat van toepassing is. :)

Registratie

Wanneer u een levensmiddelenbedrijf in Nederland wilt beginnen, moet u zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Wanneer u een levensmiddelenbedrijf (in Nederland) wilt beginnen dient u zich daarnaast ook te registreren bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
Informatie over registreren bij de NVWA kunt u nalezen op onze website in het dossier Erkenningen, vergunningen, registraties. Aan de registratie bij de NVWA zijn (eenmalig) kosten verbonden.
Opmerking: particulieren die 1 ? 2 keer per jaar op een evenement (bijvoorbeeld Koningsdag) staan, hoeven zich niet te registreren bij de NVWA en zijn niet verplicht te voldoen aan de hieronder genoemde HACCP-verplichting. De basisvoorwaarden (zoals hygi?ne, bouwkundige eisen en temperatuureisen) zijn wel van toepassing. Als men vaker dan 1 ? 2 keer per jaar op een evenement of markt staat, wordt dit niet als particulier beschouwd. Dit wordt als bedrijfsmatig aangemerkt en dan zijn alle eisen van toepassing.
 
Ik kan evt wel alles uit die mail hier neerzetten als daar behoefte voor is? Of misschien een topic apart of een sticky van maken.. Daar deze vraag best vaak voorbij komt. :)
 
Ah, gelukkig, geen haccp, maar wel degelijk de eisen als hygiene en dergelijke. Stelt me al een stuk geruster.... :D
Thanx voor het opzoeken, ik kreeg al een horror scenario voor ogen met toegestane salmonella-kraampjes :D
 
SilverFox zei:
Ah, gelukkig, geen haccp, maar wel degelijk de eisen als hygiene en dergelijke. Stelt me al een stuk geruster.... :D
Thanx voor het opzoeken, ik kreeg al een horror scenario voor ogen met toegestane salmonella-kraampjes :D

Hahaha geen paniek!

Desondanks zou ik er niet te veel over nadenken... Daar er verder in de mail staat "hoe kleiner de doelgroep/afnemers is - hoe kleiner de bemoeienis van de NVWA is". En hoeveel mensen er daadwerkelijk op de hoogte zijn van de basisvoorwaarden betreffende hygiene... Ik weet het niet  :-B

 
Neejoh, paniek maak ik niet. Maar 15 jaar in de horeca gewerkt, dus mijn interresse is gewekt :D

Ik neem aan dat vergunningen nog steeds gewoon nodig zijn, ook als particulier?
En hoe zou dit eigenlijk verlopen als er nu echt iemand ziek wordt van je eten? (Aangezien het stukje HACCP niet aanwezig is) Ik zeg niet dat particulieren er een zooi van maken, maar ben puur geinteresseerd hoe die situatie in de praktijk zou uitpakken... Claim en vervolgens niets? Aangezien de nvwa er niets mee kan?
Kraampje is inmiddels tegen die tijd weer weg, dus weinig te controleren na afloop. Geen haccp, dus geen log over temperaturen en datumpjes :D
 
SilverFox zei:
Neejoh, paniek maak ik niet. Maar 15 jaar in de horeca gewerkt, dus mijn interresse is gewekt :D

Ik neem aan dat vergunningen nog steeds gewoon nodig zijn, ook als particulier?
En hoe zou dit eigenlijk verlopen als er nu echt iemand ziek wordt van je eten? (Aangezien het stukje HACCP niet aanwezig is) Ik zeg niet dat particulieren er een zooi van maken, maar ben puur geinteresseerd hoe die situatie in de praktijk zou uitpakken... Claim en vervolgens niets? Aangezien de nvwa er niets mee kan?
Kraampje is inmiddels tegen die tijd weer weg, dus weinig te controleren na afloop. Geen haccp, dus geen log over temperaturen en datumpjes :D

Ook daar staat een stukje over in mijn mail!

Iedereen die eetwaren verhandelt, bereidt of bewerkt zal dit veilig moeten doen. De verantwoordelijkheid voor veilig voedsel ligt bij de bereider. Het maakt daarbij niet uit of de bereider deze producten verkoopt of weggeeft. Deze wettelijke eisen gelden voor zowel de particulier als de ondernemer onafhankelijk van de markt waarin de particulier/ondernemer zich begeeft. Zolang het karakter kleinschalig is en de doelgroep beperkt, zal de NVWA zijn bemoeienis beperken.
Indien als gevolg van voedsel mensen ziek worden (of erger) bestaat de kans dat de betreffende particulier/ondernemer daarvoor verantwoordelijk wordt gesteld. De overheid heeft de verantwoordelijkheid om veilig met voedsel om te gaan vastgelegd in de Warenwet. De basis ligt in een Europerse Verordening 852/2004. Omdat de wet in algemene termen is geformuleerd, hebben een aantal organisaties deze regels vertaald in hygi?necodes, waardoor ze praktischer zijn. Zie voor meer informatie ?Algemene eisen (HACCP/ hygi?necode)?.

Vergunningen hoef je niet aan te vragen omdat het een "vrij"-markt of braderie is. Zie het als hetzelfde alsof dat je een vergunning zou moeten aanvragen om met Koningsdag je rotzooi (no offense  :p) van zolder te mogen verkopen.

In sommige gemeenten is de particuliere verkoop van (zelf)gemaakt eten op (vrij)markten, braderie?n en andere evenementen verboden. Neem telefonisch contact op met het betreffende gemeentehuis/stadsdeelkantoor of kijk op de gemeentewebsite.
 
Bedankt mannen!
Hier heb ik zeker wat aan.
We gaan het gewoon een keer avonturen, waarom niet.
Zelf hebben we hygiene hoog zitten, dus dat zit wel goed.
Lijkt me best leuk om een keer te doen, mensen de ECHTE pulled pork laten proeven ipv die Aldi en Mac pp.
 
Deze gedachten malen ook bij mij in het hoofd
Maar ben dan benieuwd hoeveel je moet gaan maken als je op een vrijmarkt oid dergelijks gaat staan je weet immers niet hoeveel mensen er gaan kopen bij je
 
Dat heet ondernemersrisico.....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
ErikSchreurs zei:
Deze gedachten malen ook bij mij in het hoofd
Maar ben dan benieuwd hoeveel je moet gaan maken als je op een vrijmarkt oid dergelijks gaat staan je weet immers niet hoeveel mensen er gaan kopen bij je

Lijkt me ook wel eens leuk wanneer de kinderen wat groter zijn en geen spullen meer hoeven te verkopen om wat low en slow te gaan verkopen en ik denk dat je een max bedrag in je hoofd moet nemen waar je risico voor wilt lopen. Als dat betekend dat je om 10:00 al uitverkocht bent moet je het het jaar erop wat groter maken :)
 
Pulled pork is prima in te vriezen in het ergste geval eet je een jaar PP  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan