BasBQ
Beef en Steak

Je eigen paling roken in 5 eenvoudige stappen.

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
1) Ga op paling vissen. Of doe als ik lekker lui en bestel het bij www.palingshop.nl. Zelfde principe als Beef&Steak, maar dan met vis. Komt een dag na bestelling gekoeld aan:
20140411_145205_zpsks7g9ejb.jpg


2) Maak de paling schoon. Of doe als ik en bestel ze gewoon gestript, oftewel schoongemaakt.

3) Gooi de paling een half uurtje in een pekelbad.
Strooi een goede pond zout in 5 liter water. De pekel moet zo sterk zijn dat er een schijf aardappel in blijft zweven. Zolang de aardappel naar de bodem zakt zout toevoegen en als hij blijft drijven wat water. Het is even pielen, maar je bent lekker van de straat.
Paling is ook gepekeld te bestellen, maar h?, dat is voor ?chte luiaards, dus dat gaat zelfs mij te ver.
20140412_144322_zps025toqlg.jpg


3) Droog de paling zodat de rook beter pakt. Vel moet droog zijn maar nog wel soepel. Als je er hard mee op tafel kunt slaan en er zitten deuken in je tafel, dan heb je stokvis gemaakt. De paling is dan te gebruiken als gordijnroede, honkbalknuppel, of hengel, om nieuwe paling te gaan vangen.
20140412_153137_zpsc5tdyskc.jpg


4) Gaar de paling bij een graad of 80, niet veel warmer, want dan schijnen ze open te kunnen springen.
20140412_152438_zpslp2usybq.jpg

Paling is gaar als ze zo'n 63 graden kern hebben bereikt.

5) Rook de paling daarna een uurtje koel, tussen de 40 en 60 graden. 
Daarna heb je dit:
20140412_193412_zps4vzumhqb.jpg


Inpakken in vetvrij papier of een krantje en even laten rusten
20140412_194400_zpskupqxuz7.jpg


Heerlijk h?? Alsof ik het al jaren doe,  maar het was voor mij ook de eerste keer ;D

Maar zeker niet de laatste!
Man wat is dit lekker....

Bedankt voor het kijken! 
 
Inpakken in een krantje zouden ze bij mij niet halen :-O :-O
Man, wat is er lekkerder als een vers gerookte paling warm uit de rookkast. :)
Mooi gedaan.
 
Jeroen je hebt er een prachtige reportage van gemaakt. En inderdaad net of je dit al veel vaker gedaan hebt. Ik heb nog nooit een paling in mijn leven gehad, dus ik ben benieuwd wat het rusten in krantenpapier doet? Is dat om vet te onttrekken? Wellicht een domme vraag maar h? palingnoob en wel nieuwsgierig...
 
structor zei:
Ik heb nog nooit een paling in mijn leven gehad.

"One thing jou have to try, before you die."
 
Bert zei:
Inpakken in een krantje zouden ze bij mij niet halen :-O :-O

Hier ook niet.....
 
Ziet er goed uit. Is het aan te raden om dit in een wsm te doen of blijft die visgeur me dan eeuwig aan dat avontuur herinneren?
 
Oh, dat is wel heeeeeeeel erg lekker zeg!
 
Paling....Heerlijk.....durfde het zelf nooit aan! Maar met deze omschrijving lijkt het me een leuke uitdaging!
Thanks voor deze prachtige reportage
 
Vers gerookte paling mmmmmmjammie! Daar wil ik gerust ruzie voor maken met moeders en zeker schoonmoeders =D> =D>
 
mooie reportage
 
Zozo, dat heb je goed gedaan.
Ik denk dat ik zeer binnenkort even een palingkie ga happen.
Goeie reportage!
 
Bedankt voor de leuke reacties mensen!
Ik had het ook nog nooit gedaan hoor, dus het was voor mij ook even spannend. Ik heb de hele sessie van zo'n twee uur naast mijn rookkast gezeten om de boel in de gaten te houden. Wel met een biertje in de hand hoor, het moet geen straf zijn ;)
Ik heb de instructies op deze site gevolgd, die helaas niet heel precies waren:
http://smokeyjohn.nl/hoe-zelf-paling-roken/

Inpakken had ik gedaan om te kijken of het vel nog wat zachter kon worden. Dat voelde iets te hard, waarschijnlijk omdat ik ze iets te lang heb laten drogen.  Smokey John was daar ook niet heel concreet over. Dat is dus een kwestie van proberen. Inpakken blijkt niet te helpen. Krijgen ze wel wat glans door omdat er nog wat vet door de huid komt.

Als rookhout had ik beukensnippers gebruikt.
Ik zal ze in totaal zo'n twee uur gerookt hebben.

Maar dit is echt de moeite waard! Het is ??n van de lekkerste 'pure' dingen die je kunt maken in een smoker denk ik. Beetje zout en een beetje rook en je hebt een heerlijk palinkje.

In een wsm of ei moet dit ook vast wel lukken. Op de site vermeldt John dat je ook liggend kunt roken.
Hoe het zit met de palinggeur weet ik nog niet.  Binnenkort weer bacon roken en als die dan naar paling smaakt...tja...is dat dan erg of juist een bof?.. :D
 
Overigens hoort dit draadje volgens mij in 'nat spul'. Sorry. Misschien dat ??n van de mods 'm even wel verplaatsen?
 
Mooie sessie Jeroen!! chapeau =D>
 
Mooie reportage!
Gisteren een kilo paling besteld dus volgende week ook maar eens proberen :D
 
@Bert, Ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik mijn rookkast stabiel kan houden, dus ditmaal ben ik begonnen met 9 flamy kokosbriketten en heb er later -ding kwam niet boven de 70- nog wat Dammers houtskool bij gedaan.
Dammers heeft wel een redelijk eigen rooksmaak, dus als je beter op smaak wilt sturen kun je beter briketjes gebruiken.
In dit geval gekozen voor houtskool omdat dat veel sneller meebrandt en ik de boel wat sneller naar boven wilde hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan