BasBQ
Beef en Steak

Jamaican Jerk Pulled Pork Part II

Stoer! Nu al een succes story! Ben benieuwd naar je eindresultaat
 
toen het vlees van de grill kwam was ik al een paar zombies, een banana daiquiri en een aardbeien daiquiri verder, dus ik geloof dat ik vergeten ben foto's te maken van het vreetfestijn... er is wel weer in no time een paar kilo pulled pork verdwenen, viel behoorlijk in de smaak!

en na een nachtje drogen blijkt de thermometer weer helemaal hersteld. nu wij nog : )

gelukkig is er nog eten over voor het antikater ontbijt, jum. en omdat ik toch op grote schaal bezig was gister heb ik een extra pulled-pork-to-be in de marinade in de vriezer liggen.

ontbijt, broodje jamaican jerk pulled pork met verse ananas, wat bbq saus en coleslaw (rode en witte kool met lenteui, mango en ananas, in een dressing met mayo, griekse yoghurt, mosterd, verse koriander, mierikswortel en limoensap)

IMAG0833.jpg>


de cheesecake en ananas/kokos taart hebben de foto niet meer gehaald (en dat bedoel ik positief). van het miljonairs shortbread was nog een klein restje over (machtig spul, er zijn ook wat stukjes in goodybags verdwenen, recept als bijv op bbcgoodfood.com:

IMAG0825.jpg


IMAG0827.jpg


de tafel, ranzige derrie in alle soorten glazen die we hebben want in de blender zijn verdwenen: verse ananas - 4 stuks, mango - 2 stuks, limoenen - stuk of 25, bananen - 12, een cantaloup meloen, een verse kokosnoot, een kilo aarbeien, citroenen, en een ietje rum. als afsluiter nog even het kado proeven natuurlijk:

IMAG0816.jpg



 
Klinkt als een superfeestje.
 
kijk, dat is pas een lekker ontbijtje.
 
Zo, dat  ziet er geweldig uit Marieken  8)
Je ben goed bezig.

Zie nog een lekkere Bowmore om het feestje mee af te sluiten  :)

Mac
 
jep, bowmore surf, kende ik zelf nog niet, en die kreeg ik ook zomaar kado van een niet-whisky-drinker zonder dat hij informatie ingewonnen had bij mij, manlief of andere dronkenlorren die mijn smaak kennen (!) maar het blijkt een schot in de roos, precies een aangenaam zweempje zilte zee smaak.

eh, of zitten we nou ineens heel erg off topic? ;)
 
Ondanks de omstandigheden is alles toch goed gelukt. En een prachtig menu!!

Tot welke kerntemp heb je de Pulled pork laten garen?
 
in theorie tot 88 graden op de barbecue maar de kernthermometer was nog ietsje brak, dus of het helemaal klopte weet ik niet. ook denk ik dat het dikste stuk van de 3 de 88 niet gehaald heeft, die was duidelijk minder zacht en viel minder uit elkaar dan de andere twee stukken. ik heb niet gemeten tijdens en na het rusten, neem aan dat de temperatuur nog wat steigt dan? desalniettemin was ook het dikste stuk goed en sappig en is het net zo goed opgegeten... (alleen heb ikzelf een broodje van het tweede kleinere stuk genomen haha)

zoals je op de foto mss een klein beetje kan zien, is er ook behoorlijk met de franse slag ge-pulled ;) wat ik vanochtend op een broodje gekiept heb viel bij de minste aanraking uiteen.

wel denk ik erover om geen barbecue saus te gebruiken de volgende keer. natuurlijk, de rookaroma in de bbq saus komt ook van echte rook, maar als ik de pulled pork tot perfectie sta te garen en roken, zou het toevoegen van bbq smaak uit een sausje denk ik niet meer nodig moeten zijn.

het laatste stukje ga ik denk ik over een tijdje maken en dan glazen/evt sausje bij maken met tomaat, azijn en molasses (heb een voorraadje staan, souvenir)
 
ik zie trouwens in Amerikaanse recepten 200 Fahrenheit, dat zou 93 Celsius zijn. mss dat ik dat ook nog een keertje probeer, kijken of ik verschil denk te proeven...
 
Heb nu een aantal keren Pulled pork proberen te maken. Vlees komt uit Duitsland, is goed doorregen en voorzien botten. Onlangs hier geleerd dat dat picnic heet.

Dome temp vast op 110. Maar toch lukt het me nog niet om het uitelkaar te laten vallen. Kerntemp op 180 Fahrenheit. En daarna laten rusten onder zilverfolie. Ook een keer geprobeerd door in folie in te pakken tijdens de zone. En dan naar de kerntemp.

Wat me toen opviel is dat er veel meer vocht in de bak lag en het vlees leek wat droger van smaak.

Misschien toch eens oplaten lopen tot 190-200 Fahrenheit. Heb inmiddels weer een stuk picnic van 1,5 kg in de vriezer liggen.
 
nu ik er nog eens kritisch over nadenk kan het best dat het allereerste stukje dat ik een week terug maakte (stond in mijn voorsteltopic) het meest zacht was, en die kan best wat heter geworden zijn dan 88 graden. blijft giswerk want we stonden er niet bij maar toen het vlees op de bbq lag waren de kolen uit aan het gaan (doodzonde natuurlijk ; ) en was het vlees 88 graden celsius, het kan dus best dat het al aan het teruglopen was. deze was niet in folie ingepakt geweest.

goed, besluit genomen, ik ga volgende keer voor 200 fahrenheit/93 celsius, geen rooksmaak/bbqsaus-uit-een-flesje, en ingepakt laten rusten als het van de bbq af is tot een kerntemperatuur van 170 fahrenheit/76 celsius om te kijken hoe dat uitpakt.

jeeeh excuus om het binnenkort nog een keer te maken! :)

ook benieuwd naar hoe jouw picnic uitpakt!
 
Teddo zei:
Kerntemp op 180 Fahrenheit. En daarna laten rusten onder zilverfolie. Ook een keer geprobeerd door in folie in te pakken tijdens de zone. En dan naar de kerntemp.

Wat me toen opviel is dat er veel meer vocht in de bak lag en het vlees leek wat droger van smaak.

Misschien toch eens oplaten lopen tot 190-200 Fahrenheit. Heb inmiddels weer een stuk picnic van 1,5 kg in de vriezer liggen.

180? F is niet ver genoeg, dan lukt het nog niet om hem uit elkaar te trekken.

En Marieken, er is ook barbecue saus zonder rookextract hoor.
 
oh dan bedoel ik wat anders... ik associeer 'barbecue' saus met een rokerige smaak.
maar wat ik eigenlijk vooral van plan ben is om zelf een goed sausje te maken ipv iets goeds uit een potje/flesje ;)
 
noskos zei:
Teddo zei:
Kerntemp op 180 Fahrenheit. En daarna laten rusten onder zilverfolie. Ook een keer geprobeerd door in folie in te pakken tijdens de zone. En dan naar de kerntemp.

Wat me toen opviel is dat er veel meer vocht in de bak lag en het vlees leek wat droger van smaak.

Misschien toch eens oplaten lopen tot 190-200 Fahrenheit. Heb inmiddels weer een stuk picnic van 1,5 kg in de vriezer liggen.

180? F is niet ver genoeg, dan lukt het nog niet om hem uit elkaar te trekken.

En Marieken, er is ook barbecue saus zonder rookextract hoor.

Bedankt!! We gaan de temp laten oplopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan