Deze maand leek wel even een taaie worden
. Voor zover ik vanochtend was wist ik in ieder geval dat ik een gat in een plantenbak ging maken, een rooster erover en vandaar verder. Op naar de winkel maar om wat te kopen.
Vandaar ging het snel. Ik zag drumsticks liggen en moest ineens denken aan m’n reis naar Jamaica een klein decennium geleden. Daar staan overal en nergens mensen langs de weg in/op geïmproviseerde standjes van winkelwagens en weet ik wat o.a. kip te bbqen. Zeker goed van gegeten, de details zijn me wat ontgaan, geen idee hoe dat gekomen kan zijn
.
Tot zover de intro, tijd om aan de slag te gaan en die kip in de kruiden te zetten. Bij Jamaican BBQ denk ik gelijk aan piment en doe mij er ook maar wat rum bij. Vandaag een natte marinade:
- 2 theelepels zwarte peper
- 2 theelepels piment
- 0,5 theelepel chipotle
- 1 theelepel zout
- 0,5 theelepel knoflookpoeder
- scheut sojaolie
- scheut bruine rum
Chipotle is denk ik niet een authentieke oplossing, maar is wat ik had. Heb het ook vrij laag aangehouden t.b.v. de kleine chef
.
Nog wat tijm uit de tuin erbij, de kip aanmaken en laten zitten.
Gat in de grond gemaakt, beetje houtskool erin, aangestoken en ff geduld.
Tijd om de kip voor de dag te halen.
Verplichte foto op “de bbq” mag natuurlijk niet ontbreken
.
Uiteraard weer een shiny glaze:
- 100ml bruine rum
- 2el abrikozen jam
- 1el donkere basterd
- 1 theelepel piment
- 1 theelepel sojasaus
- hotsauce naar smaak
Inkoken tot gewenste dikte.
Ik heb altijd geleerd goed te proeven, ook de individuele ingrediënten.
Deksel geïmproviseerd van een bekken, gaat best.
Ik heb niet echt een temperatuurmeter gebruikt, maar het zal zijn zo ongeveer de laatste 10 graden regelmatig insmeren met de glaze.
En daar heb je het dan. Jamaican chicken, ja man!
Het was leuk om te doen en ik dank @Rdj voor de uitdaging, maar de volgende keer gaan we wel weer ff normaal doen
.

Vandaar ging het snel. Ik zag drumsticks liggen en moest ineens denken aan m’n reis naar Jamaica een klein decennium geleden. Daar staan overal en nergens mensen langs de weg in/op geïmproviseerde standjes van winkelwagens en weet ik wat o.a. kip te bbqen. Zeker goed van gegeten, de details zijn me wat ontgaan, geen idee hoe dat gekomen kan zijn

Tot zover de intro, tijd om aan de slag te gaan en die kip in de kruiden te zetten. Bij Jamaican BBQ denk ik gelijk aan piment en doe mij er ook maar wat rum bij. Vandaag een natte marinade:
- 2 theelepels zwarte peper
- 2 theelepels piment
- 0,5 theelepel chipotle
- 1 theelepel zout
- 0,5 theelepel knoflookpoeder
- scheut sojaolie
- scheut bruine rum
Chipotle is denk ik niet een authentieke oplossing, maar is wat ik had. Heb het ook vrij laag aangehouden t.b.v. de kleine chef

Nog wat tijm uit de tuin erbij, de kip aanmaken en laten zitten.
Gat in de grond gemaakt, beetje houtskool erin, aangestoken en ff geduld.
Tijd om de kip voor de dag te halen.
Verplichte foto op “de bbq” mag natuurlijk niet ontbreken

Uiteraard weer een shiny glaze:
- 100ml bruine rum
- 2el abrikozen jam
- 1el donkere basterd
- 1 theelepel piment
- 1 theelepel sojasaus
- hotsauce naar smaak
Inkoken tot gewenste dikte.
Ik heb altijd geleerd goed te proeven, ook de individuele ingrediënten.
Deksel geïmproviseerd van een bekken, gaat best.
Ik heb niet echt een temperatuurmeter gebruikt, maar het zal zijn zo ongeveer de laatste 10 graden regelmatig insmeren met de glaze.
En daar heb je het dan. Jamaican chicken, ja man!

Het was leuk om te doen en ik dank @Rdj voor de uitdaging, maar de volgende keer gaan we wel weer ff normaal doen

Laatst bewerkt: