BasBQ
Beef en Steak

Jalapeño Cheddar Kipgrillworst

Je kan heus wel beginnen met 'gewoon' kippengehakt uit de super hoor.
Ook kan je bij een poelier of slager vragen naar kippengehakt.

Het is de hobby om het zelf te doen, maar kippengehakt van de poelier is natuurlijk van dezelfde kippen gemaakt ;)

Dat gezegd hebbende is een gehakt molen wel erg leuk, maar als je gewoon eens grill worst wilt maken zou ik beginnen met kant-en-klaar gehakt.

Best een idee inderdaad, elke post/video over worst maken die ik heb gezien draaien ze hun eigen gehakt. Dus ik dacht er niet eens bij na dat dat geen essentiële stap is voor het worst maken ;)
 
Best een idee inderdaad, elke post/video over worst maken die ik heb gezien draaien ze hun eigen gehakt. Dus ik dacht er niet eens bij na dat dat geen essentiële stap is voor het worst maken ;)
Voor kipworst is het prima zo, voor andere worsten kom je mogelijk wel te kijken naar verhoudingen van vet/vlees.

Maar, dat gezegd hebbende, kippengehakt voor een kipgrillworstje en dan de rest allemaal zelf maken/grillen/kruiden is alsnog 10 keer beter dan de voorverpakte grillworst van de super.
 
Maar, dat gezegd hebbende, kippengehakt voor een kipgrillworstje en dan de rest allemaal zelf maken/grillen/kruiden is alsnog 10 keer beter dan de voorverpakte grillworst van de super.

En daar heb je nou net het 'probleem' dat we hier op de markt altijd een poelier hebben staan die echt enorm lekkere kipgrillworst maakt. Dus als ik het ga maken doe ik dat puur omdat ik het leuk vind. Het gaat om de reis, niet om de bestemming.
Alhoewel, mijn zoontje van 4 zal daar anders over denken als hij een boterham met zijn favoriete 'kippenworst' voor zijn neus krijgt... ;)
 
Als je een beetje marktplaats of de lokale kringloop kom je vaak mooie gehaktmolens tegen voor weinig.

De mijne had ik voor een tientje, toegegeven, daar wil ik wat extra platen bij, maar als je een beetje zoekt zitten er hele complete machines tussen.
 
Lekker hoor! Ik ben geïnspireerd en heb ook een worst setje besteld!
 
Een gehaktmolen is nice to have, zeker als je verschillende soorten gehakt wilt draaien ben je dan niet afhankelijk van een slager/poelier/turkse slager kippendijengehakt is gewoon te koop. Voor varken zit je inderdaad met verhoudingen vet/vlees.
het belangrijkste vind ik een worstenvuller, en dat hoeft geen stopbus te zijn van 100 euro.
Ze zijn al te koop voor een paar tientjes een goede kwaliteit spuitzak werkt ook maar die moet wel stevig genoeg zijn, worsten deeg is taaier dan bijvoorbeeld bakkersroom daar moeten de naden van een spuitzak wel sterk genoeg voor zijn. Koop kunstdarmen 80x60 of 80x25. (mm. x cm.)
80 is 80 mm. De breedte plat gemeten. Dit geeft een worst van rond 50 mm en een lengte van 60 respectievelijk 25 cm
Mijn grootste soeppan is 25 cm in doorsnede worsten van 22 cm passen daar perfect in.
Ik zou dus kunnen volstaan met kunstdarmen van 80x25.
 
Terug
Bovenaan Onderaan