Na nu ruim 10 jaar BBQ'en, waarvan de laatste 3 a 4 toch wel op wat hoger niveau, wordt het tijd voor een kamado.
De historie: Begonnen op een weber 47cm, die na een paar jaar ingeruild voor een weber 57cm. Gekscherend zeg ik altijd dat deze 2 exemplaren (als auto metafoor) al een goede 500.000km op de teller hebben staan
De weber 57 inmiddels wat meer zelfs. Na wat discussie over de buitenkeuken kwam de kamado ter sprake. De huidige buitenkeuken is tegenwoordig meer een buitenbar geworden (ik sta er nu achter in plaats van ervoor) en is na 6,5 jaar ook wel aan vervanging toe. Ik zou graag een nieuwe maken, maar wil daarbij wel rekening houden met het feit dat er "ooit" een kamado komt.
De directie thuis vond "ooit" wel wat lang duren; Gezien mijn BBQ kunsten van de laatste tijd mocht dat wel op kortere termijn. Zeg ik geen nee tegen natuurlijk
Zodoende ga ik mij nu verdiepen in het kamado gebeuren! Dat het werkt, daar ben ik natuurlijk al van overtuigd, ik heb een paar keer met een Big Green Egg mogen werken en dat was super! Maar nu moet ik dus gaan kiezen wat ik wil en wat het beste bij mijn wensen past.
Wensen heb ik nu nog niet zo veel, vragen zeker wel;
Wensen:
Vragen:
Een heel verhaal, waarbij ik graag jullie mening, advies en andersoortig commentaar ontvang. Uiteraard ben ik al druk bezig het forum door te spitten op allerlei ervaringen, maar voel je vooral vrij om die van jou ook hier te delen! Thanks!
De historie: Begonnen op een weber 47cm, die na een paar jaar ingeruild voor een weber 57cm. Gekscherend zeg ik altijd dat deze 2 exemplaren (als auto metafoor) al een goede 500.000km op de teller hebben staan

De directie thuis vond "ooit" wel wat lang duren; Gezien mijn BBQ kunsten van de laatste tijd mocht dat wel op kortere termijn. Zeg ik geen nee tegen natuurlijk

Zodoende ga ik mij nu verdiepen in het kamado gebeuren! Dat het werkt, daar ben ik natuurlijk al van overtuigd, ik heb een paar keer met een Big Green Egg mogen werken en dat was super! Maar nu moet ik dus gaan kiezen wat ik wil en wat het beste bij mijn wensen past.
Wensen heb ik nu nog niet zo veel, vragen zeker wel;
Wensen:
- Kamado
- Grillrooster minimaal 37cm, liefst 47 of meer (hangt ook sterk van de prijs af, daar moet ik een goede balans in vinden)
- Het liefst meteen een compleet pakket met een platesetter, kolenmand of kolenrooster met verdeelmogelijkheid en eventueel een in hoogte verstelbaar rooster. Oftewel; niet na aanschaf nog eens investeren in honderden euro's accesoires
Vragen:
- Geen idee hoe het werkt met de topvents, hoor daar veel mogelijkheden en ervaringen over.
- Qua merk ga ik liever wel voor iets bekends, dus niet zo'n "lookalike" die je tegenwoordig bij de action of kwantum ziet staan.
- Wat qua A-merken opkomt (wellicht mis ik er nog wat) is nu; Big Green Egg, Kamado Joe, The Bastard, Grill Guru, Primo
- Ik weet niet waarom, maar op dit moment spreekt Kamado Joe en The Bastard mij het meeste aan.
- Wil ik het in mijn buitenkeuken integreren of blijft het een standalone met klaptafels en wielen? Voor beide wat te zeggen. Werkhoogte is wel belangrijk voor mij, met mijn net geen 2mtr lengte.
- Qua gebruik hoop ik de kamado met name te gaan gebruiken voor Low&Slow, maar af toe ook wel wat high&fast. Mijn BBQ specialiteit is momenteel vooral bites & fingerfood, hele maaltijden (dus ook veggies), beercan of spitroasted kip, maar ook ribs (short, spare) en sindskort ook lekker bezig met pulled pork. Voor een lekkere biefstuk draai ik mijn hand ook niet om, maar de wereld van "rood vlees" is verder nog wat nieuw voor mij. Mijn grootste inspiraties komen uit de de Smokey Goodness boeken.
- Mijn huidige weber57 gaat wel blijven en zal ook de go-to blijven voor de high&fast sessies.Bij voorkeur houd ik die ook in de buitenkeuken erbij.
- Daarnaast heb ik nog een WSM37, die staan over het algemeen gewoon los naast de buitenkeuken. Tijd zal leren of die gaat blijven, of dat de kamado zijn taak overneemt.
- Ik heb geen haast met de aanschaf, liever weloverwogen dan overhaast, zeg maar. Ik BBQ het hele jaar door, dus ben zeker bereid te wachten op de aanbiedingen in of na de zomervakantie.
Een heel verhaal, waarbij ik graag jullie mening, advies en andersoortig commentaar ontvang. Uiteraard ben ik al druk bezig het forum door te spitten op allerlei ervaringen, maar voel je vooral vrij om die van jou ook hier te delen! Thanks!