BasBQ
Beef en Steak

Italiaanse varkensfilet

 

Kevin2m4

Sprokkelaar
Berichten
49
Gisteren heb ik mijn 2e stukje varken mogen grillen, na een zeer geslaagd beenhammetje in honing-whiskey marinade was nu de beurt aan een varkensfilet van 8,5 ons.

De filet heb ik ingesneden en gevuld met zongedroogde tomaat, verse oregano, tenen knoflook en olijfolie. De buitenkant heb ik met rode pesto en blaadjes basilicum verwend.

Mijn broer Snerthond en ik zijn nog wat zoekende naar de juiste methode om low&slow te grillen, gisteren hebben we een snake gelegd van Weber long lasting briketten.

De temperatuur bleef de hele sessie netjes tussen de 110 en 120 graden hangen, met af en toe een kleine uitschieter naar 130 graden. Na een uurtje of 4 was de beoogde kerntemperatuur van 72 graden bereikt, dus na een korte rustperiode in folie konden we gaan eten!

Qua smaak was de filet verrukkelijk,  klein minpuntje was dat het vlees wat droger was. Toch maar eens een injector gaan scoren!

Uiteraard wil ik jullie de foto's niet onthouden:

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg


Helaas heb ik geen foto's gemaakt van de rookring, deze was duidelijk aanwezig terwijl ik geen hout heb gebruikt... Is dit normaal?

Tot zover mijn eerste verslag van een heerlijke BBQ-dag!
Dat er nog vele mogen volgen!




 
dat is een mooi stuk vlees, had ik wel bij aan willen schuiven.
 
Mooi stukje vlees, er is geen hout nodig voor een rookring.
 
Zo, mooie eerste bijdrage Kevin!
Dat er nog maar vele mogen volgen :D
 
Ziet er prima uit, had best wel een stukje willen proeven  :p
 
Mooi stuk filet heb je daar. Ziet er geslaagd uit! Had ik ook wel een stukje van gelust  B-)
 
Bigsexy3 + 1  :D
 
Leuk sessie en mooi stuk vlees.

Basilicum is alleen niet echt geschikt om zo buitenop te leggen.... Verbrand nogal snel....

Ik denk dat de volgende keer je kerntemperatuur ook wel wat lager mag.... Dat kan volgens mij best bij dit soort filet stukken.
Bijv. beenham haal ik er hier  bij 62 of 63 graden af en laat hem dan nog even rusten. Hij zal dan ongeveer op 65 graden uit komen....
 
Leuk recept.  Ziet er ook heerlijk uit.
Het zou kunnen dat je vlees wat droog is omdat je een analoge thermometer gebruikt (naast de vrij hoge kern van 72) Die zijn minder accuraat dan digitale. Ook de standaard dome thermometers van Weber zijn notoir onbetrouwbaar.
Bij Ikea hebben ze een goede en goedkope digitale meter.


 
Fijn om ook gelijk wat tips mee te pakken! Ik ga de volgende keer zeker proberen om de kerntemperatuur wat lager te houden, ik dacht dat voor varkensvlees 70 tot 75 graden werd geadviseerd. Mijn thermometer zal ik eens gaan ijken, dan weet ik ook gelijk de afwijking hiervan. Of ik ga eens kijken voor een mooie digitale, een die af te lezen is zonder dat ik de BBQ open hoef te maken.

@Harold, ik heb helaas geen doorsnede foto's van de filet gemaakt, wanneer ik eenmaal begin te eten vergeet ik zoiets nog wel eens!  :D Om je vraag te beantwoorden, ik heb 5 inkepingen gemaakt, zowel onder als aan de zijwanden van het vlees heb ik zo'n 1,5 cm vlees gelaten. De inkepingen waren precies groot genoeg om de tomaat, oregano en knoflook in te stoppen. De smaken trekken zo het hele vlees door, al is de smaak uiteraard het meest geconcentreerd bij de inkepingen zelf!

 
Terug
Bovenaan Onderaan