BasBQ
Beef en Steak

Is een schouderkarbonade gelijk aan een procureur?

 
 

Rocker

Pitmaster
Berichten
706
Voor een pulled pork heb je een procureur nodig, valt in alle recepten te vinden. Nu ben ik nog niet zo heel erg thuis in alle vleestermen, en zou niet eens het verschil kunnen vertellen tussen een varkenshaasje of een varkenslapje (zit daar wel verschil in uberhaupt?  :-[). Aangezien ik geen pasje voor de Makro oid heb, zat ik gisteren even op de site van B&S en AH te kijken. Bij de AH zie ik bijvoorbeeld een Schouderkarbonade staan (zo'n 1250gr), en bij B&S een Picnic van zo'n 4,5kg. Bij deze laatste weet ik zeker dat je daarmee een PP kan maken, maar kan dat met het lappie van de AH ook?? Mijn gevoel zegt van niet, echter vindt ik 35,- ook wel weer een flinke prijs voor een stuk vlees (al zal hij het vast waard zijn ;))
 
Je kan de procureur ook bij je slager of bij de supermarkt bestellen.
 
Wij hebben liever wel dat je voor dat soort vragen omdat dat het zoeken vergemakkelijkt en je niet later een draadje met 500 berichtje hoeft door te spitten voor je gevonden hebt waar je naar op zoek bent. ;)

Wat je vraag betreft. Procureur is een deel van de nek, het zit ter hoogte van de schouder en is qua structuur ongeveer hetzelfde. Een stuk werkvlees met een redelijke hoeveelheid vet. Schouderkarbonade is hetzelfde alleen zit daar een stuk bot aan. Op zich helemaal geen probleem. Omdat de Amerikanen hun varkens anders verdelen moet Beef & Steak voor die speciale cuts de varkens dus ook op die manier doen, daarbij zijn zij de enige die die cuts verkopen en hebben wij butts nodig om te oefenen voor wedstrijden, dus dat verklaard een beetje de prijs.

Als je een slager in de buurt hebt kun je aan hem gewoon een procureur vragen, het is niets speciaals en hij zal precies weten wat je bedoelt is gewoon een gangbaar stuk vlees hier. Ook kun je het aan je supermarktslager vragen, als je er ??n hebt. Je kunt dat bijvoorbeeld vragen om schouderkarbonades aan ??n stuk, als je het bot geen bezwaar vindt. Neem wel een beetje grote, minimaal twee kilo zou ik doen.

Wij kopen bij de makro omdat de kwaliteit van hun diepvries procureurs constant is en omdat het niet duur is, meestal zo rond de 4 euro per kilo. Je zou ook aan je slager een hele varkens poot kunnen vragen en die in drie?n laten delen, de schenkel voor de soep gebruiken, en dan laten delen tussen bovenbeen en schouderblad in ongeveer twee evengrote stukken, je hebt dan een picnic en bijna een butt.
 
Thanks.
Onze Appie heeft geen slager helaas, maar kan wel eens bij de slager hier in het dorp vragen wat het kost. 4,- per kilo van de Makro vindt ik toch een wat prettigere prijs dan 35,- voor een stuk van 4 kilo :) Nu zal de lokale slager vast wel wat duurder zijn natuurlijk.
Ga maar eens vragen bij hem wat een stuk van 2 kilo kost, en anders misschien maar eens met Gerard mee naar de Makro (helaas heb ik niet zoveel vriezerruimte om een voorraadje weg te kunnen leggen)
Maar op zich zou je met zo'n karbonade van de AH wel een pulled pork kunnen maken begrijp ik?

(ik heb de topictitel even aangepast zodat het weer een duidelijke vraag is ;))
 
Yep, gaat prima. Heb je alleen maar een Appie? C1000 heeft ook vaak dat soort vlees en een slager ;)
 
let wel op dat het schouderkarbonade's aan een stuk is!!!!!!!!!!!!!
volgens mij verkoopt ah het alleen als karbonade's, dus al gehakt.
 
We hebben hier een Appie en een Plus, al heeft die laatste volgens mij wel een (kleine) slagerij erbij (dacht ik... kom daar nooit ;)).
Als ik een PP ga maken doe ik het het liefst goed, en dan lijkt een stuk van 1 kilo me ook wat te weinig eerlijk gezegd.. maar zal het vlees weleens bekijken als ik bij de appie ben
 
of toch maar naar de slager ;)

ik denk dat je het bij de plus kan bestellen, hebben meestal een eigen slager.
maar ook daar moet je van te voren bestellen, dus niet op vrijdagmiddag gaan bestellen voor de volgende dag............. ;D
 
Mocht het bij je eigen slager niet lukken dan kan je bijv ook een groothandel in vlees die bijv aan chinees restaurants levert eens benaderen , die hebben nekken , schouders etc zo liggen.

Meestal zijn er ook werknemers die wat bij verdienen en je vanalles kunnen leveren.
 
Waar woon je trouwens? Misschien kun je een keer mee met een forumlid!
 
We halen dit dus gewoon ff bij de Makro rutger ;) Harm gaat ook weleens met me mee of ik neem.het voor je mee... Toen ik laatst babi pangang wilde maken en last minute procureur nodig had rekende de de slager in het dorp 6 euro voor 500g procureur, de afzetter.
 
Bij de plus kan je ook een bestelling plaatsen.(tenminste bij ons dan)  ik heb dit al een paar keer gedaan tot tevredenheid.
 
Ik hoor het al... de slager hier is dus veel te duur :D (vondt hem laatst met de spareribs ook wel prijzig, maar tja... moest toch wat hebben toen :)). Geef maar een keer een seintje als je naar de Makro gaat, Gerard. Dan kijk ik wel even of ik mee kan!

@Dennis, ik woon dus net als Gerard in Zeewolde :)
 
Dat is zeker een lokaal probleem! Ik heb laatst noodgedwongen getankt in Zeewolde en dat was nog duurder dan aan de snelweg!
 
Laat me raden.. bij de Esso?? Die vraagt echt een absurde prijs ja.. vergelijkbaar met de snelweg idd. Mocht je weer een keer in Zeewolde moeten tanken moet je naar het industrieterrein rijden, scheelt 10ct op een liter, daar rij ik altijd graag die 5km's voor om :)
 
De EssO; de EO van buiten, maar de SS van binnen ;)

En weer on topic :D
 
Mocht je een keer omhoog zitten. Stuur me dan maar een pm. Ik kom dagelijks bij de C1000 slager ;D. Dan neem ik zo een stuk voor je mee. Wij krijgen meestal wel iedere dag zo'n 100 kilo verse procureurs binnen.
Ik woon dus ook in Zeewolde.
 
Zeewolde het barbecue Mekka van Nederland!
 
Wie woont er hier niet in Zeewolde? Handig alles zo in de buurt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan