BasBQ
Beef en Steak

Inwijding Barbecook smoker met kippebouten

 
 
 

A6-owner

Vuurmaker
Berichten
94
Hier mijn eerste verslag met de inwijding (inmiddels 2 weken terug) van mijn nieuwe Barbecook smoker.

Gekozen om het niet meteen te gek te doen, omdat het de eerste keer is dat ik de indirecte methode toepaste.

Dus voor de kippeboutjes gekozen.

Het ging erom de BBQ en de methode een beetje te leren kennen, dus de boutjes gewoon gekruid met de Verstegen kipkruiden.

Hier de BBQ...
Om de temperatuur enigszins te regelen heb ik 1 "verdieping" (het gedeelte met het deurtje) van de 2 er tussenuit gehaald.


Hier de voorbeidingen getroffen en gaan met die banaan.
Tussentijds wel de temp in de gaten gehouden. Was even lastig om deze goed te regelen, maar is uiteindelijk toch gelukt.



Hier zijn de boutjes n?t van de BBQ gehaald.
Had halverwege het vel iets ingesneden en de laatste paar minuten het vel aan de onderkant gelegd om deze wat krokanter te laten worden.
(Presentatie op de foto is wat minder)



We hadden ze voor bij de verse friet.
Ze waren heerlijk moet ik zeggen. Hier kan de oven of de koekepan niet tegenop. ;)

Ik moet zeggen... Voor mij is dit de voorbode geweest van wat nog komen gaat.  :p
Doel is om het volgende kipgerecht de "Beer can chicken" te maken.

Tips? Van harte welkom!
 
dat is een mooie eerste run geweest, je kippepoten zien er lekker uit, had ze wel willen proeven  :)
 
Thanks Leo,

het feit dat het vlees van het bot viel zei me al genoeg. En allesbehalve droog!
 
Mooi resulaat, had je rookhout gebruikt?
 
Das een prima resultaat met die Barbecook
 
@frits
Nee, geen rookhout gebruikt nog.

Ben nu bezig om een boodschappenlijstje te maken.

Wil Pulled pork maken voor het weekend, coleslaw en chimmiechurrie.
Maar ook rookhout, marinade injector staat erop.
 
Het ziet er geslaagd uit!
Is er een reden dat je kip op folie ligt, en je er een bakje met gaten onder hebt staan?
 
Wat was precies de reden om een van de delen er tussen uit te halen?

Zo vanaf de foto lijkt het ook wenselijk om je deurtje even een klein beetje bij te buigen evenzo voor je topvent. Daarnaast wordt je temperatuur controle makkelijker als je bbq viezer (dus meer gebruikt) wordt. Persoonlijk zou ik de poten niet op een alu-folietje leggen.
 
Wat een oog voor detail zeg. (and i love that!)

@Dominique
Reden kip op folie? Wordt het rooster niet vies, verder niets eigenlijk.
Bakje met gaten? Bedoeld als lekbakje maar de mrs had de  verkeerde bakjes gekocht. Daarom ook alufolie eronder.
Kortom, geen duidelijke redenen dus.  ???

@structor
Deel er tussenuit omdat daarmee de temp makkelijker te regelen leek. Tevens ook geen toegevoegde waarde.
Deurtje en ventilatieschuif inderdaad niet strak. Maakt dat nog zoveel uit dan?
Ga dat i.i.g. proberen te fiksen.

Geen folie meer onder kip dus.
 
Een deel er tussen uit zou ik gokken dat je temperatuur op het rooster grofweg 20-25 graden omhoog gaat.

Het regelen van je temperatuur gaat met behulp van je lucht toevoer, lekkages in je BBQ betekent inleveren op de controle die *jij* kunt uitoefenen op de temperatuur. Kijk voor de grap even in mijn controller topic als je de deksel even 2 minuten even er af laat als je smoker lekker op 107 graden staat te draaien, hij rent dan letterlijk weg naar 150 graden (tegen een stupide pitmaster doet een controller niets ;))
Ik heb dit fenomeen ook gehad in het begin toen ik mijn eerste run met mijn controller deed en de overige gaten niet goed afgetaped had, ik kreeg een windvlaagje en hop de temperatuur schiet omhoog. In mijn geval wordt dit effect verergert doordat ik geen waterpan in gebruik heb (maar die had jij ook niet, heeft een bbcook die niet?)
 
Heb jij een bbc XL ?

Ik heb het oude model, deze heeft 2 deurtjes, een ter hoogte van het vuur, en een onder het top rooster.
Temperatuur is niet goed te regelen, omdat de onderkant open is (ronde vuurschaal, 2cm ruimte tussen wand en rand.

Het ziet er naar uit dat deze onderop dicht is, met luchtgaten .... Misschien eens bekijken en onze lokale winkels
( bge en wsm zijn me te duur, budgettair gezien )
 
SGx71 zei:
Heb jij een bbc XL ?

Ik heb het oude model, deze heeft 2 deurtjes, een ter hoogte van het vuur, en een onder het top rooster.
Temperatuur is niet goed te regelen, omdat de onderkant open is (ronde vuurschaal, 2cm ruimte tussen wand en rand.

Het ziet er naar uit dat deze onderop dicht is, met luchtgaten .... Misschien eens bekijken en onze lokale winkels
( bge en wsm zijn me te duur, budgettair gezien )

De Makro verkoopt ze.
 
Terug
Bovenaan Onderaan