BasBQ
Beef en Steak

International Bacon Day, zaterdag 30 augustus 2014

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan zal ik hem zodadelijk maar uit zijn vacu?m zak halen..  :|
 
vogels zei:
Dan zal ik hem zodadelijk maar uit zijn vacu?m zak halen..  :|
En zou ik hem alleen sealen en niet volledig vacumeren zodat het vocht eruit kan. Of het verschil maakt weet ik niet, het is een gevoel....  :)
 
Zojuist 5gram toegevoegd, uit de vacu?m zak en in een ziplock zak... Heb het vocht wat er al uit was mee over gegoten (juiste keuze?) en meteen maar omgedraaid..
 
Juiste keuze om het vocht over te gieten. Hier zit ook zout en smaakstoffen in.
 
Ik heb mijn spek vandaag in het zout gezet, hoe strikt is de pekeltijd. Kan ik zaterdag de bacon al maken of mag ik hem echt pas zaterdag uit de pekel halen en zondag maken?
 
Ligt er een beetje aan hoe dik je buikspek is. Het moet stevig aanvoelen na een week. Als het dunner is dan kan de pekel sneller naar binnen trekken.
 
Net terug van vakantie dus geen hele week pekeltijd, maar dat leek mij een mooie gelegenheid om morgen een stuk buik aan te schaffen voor een Walchers Spekje volgens Mike's recept. Die staat al veel te lang werkeloos op mijn todo.
 
Mijn 2 kilo buikspek staat zinds gister in de pekel! Dat gaat helemaal goed komen volgend weekend!
 
Net terug van reis, helaas geen tijd om nog een buikspek klaar te stomen. Is een gevulde spekcup ook voldoende? Of iemand een voorstel wat ik nog zou kunnen doen?
 
Zeeuws spek of walchers gilden spek moet nog net lukken. Ik was ook te laat voor bacon, dus ik maak ook die twee recepten.
 
Mijn Bijdrage aan International Bacon Day.

1600x400_zps1995deb9.jpg


Vers van de Makro.

2600x400_zps38e312f0.jpg


Vacuum in de pekel.

3600x400_zps982cfd98.jpg


Op de WSM.

4600x400_zps13ef611a.jpg


Klaar.

Fijn weekend.........
 
En hier mijn bijdrage. 2 keer 1 kilo buikspek met zwoerd. 1 volgens bacon recept van Noskos en de andere lekker door laten garen op de smoker.
Foto's spreken voor zich. :)
cfda307ab2f3f196b36f427f25fdc971.jpg

f115dad42e935b9d1c59767043a0f555.jpg

2086dc10c118e6600d6587f45b4eaa5e.jpg

ae0ea88ff5b62ba3ca6dbd0711760fc4.jpg


Niet iets wat ik wekelijks zou doen, maar een leuke ervaring rijker!
 
Bij deze mijn claim op mijn 'bacon-day-icoontje'  :)

Vandaag was het gelukkig de meeste tijd droog. Toen ik net klaar was kwam er pas weer een buitje :)
Omdat we ook wat groenten wilden eten heb ik ook mijn aardappelstoofpannetje gemaakt.

Mijn Walchers Gilde Spek op de Weber...



en klaar...

 
Bacon, heerlijk bij een fijn biertje op een Delfts bierfestival:
20140831_124047-1_zpsmadw1ufu.jpg

Was iets te snel op....
 
Vele zijn me al voor gegaan.
Bacon day is natuurlijk een goede rede om maar weer eens aan de slag te gaan.
Tussen alle verjaardagen door toch nog tijd kunnen maken om de "badge" te verdienen.

Vorige week na het opruimen van de verjaardag van mijn dochter een lekker stukje spek voorbereid.


Na een weekje met dagelijks een knuffelbeurtje en even omdraaien. Gisteren, mijn eigen verjaardag, het spekje maar eens lekker gewassen en te drogen gelegd.


Vandaag nog even een verjaardag van mijn neefje toen toch maar de BBQ aangeslingerd. Spekje erop en wachten maar.........


Na wat uurtjes wachten was het zover.


Lekerrrrrrrr



Nu maar wachten op de badge  B-)

Smakelijk allemaal!


 
Nog net op de valreep. Ben de laatste tijd veel te weinig op dit forum, maar dit is wel een mooie gelegenheid om weer wat vaker te posten. Helaas deze 'eerste' keer met wat minder goed resultaat.

Veel te laat begonnen en vergeten in de marinade te zetten. Om nog een beetje te redden wat er te redden valt, gisteren (zaterdag) alsnog een stukkie buikspek in de marinade gezet en gevacumeerd om het tekort aan tijd iets te compenseren. Zo lang mogelijk gewacht voordat het op de Q moest, maar daarna het ei wat hoger gestookt om zeker te zijn dat het stukje vlees nog op tijd klaar zou zijn.

Helaas....helaas.....haastige spoed is zelden....juist ja.
Niet alleen veel te kort in de marinade maar qua temperatuur veel te ver doorgeschoten. De oplettende kijker zegt dan; ja, maar je kon het toch in de gaten houden via de iGrill..... Tja, als de zender het tot in huis zou halen dan wel, maar ik moet naar buiten lopen om verbinding te krijgen en heb dat dus helaas iets te laat gedaan.  Dus na iets meer dan een uur de temperatuur nog hoger en de kern al over de 80 graden.

Eind resultaat; best aardig maar niet in de verste verte wat het moet zijn. Dus nice try maar niet meer dan dat.


Hier nog gevacumeerd een beetje de koelkast kou kwijt raken.

14095165730121.jpg




Ready.....set....GO!

7dfee8d2-b09e-40a8-bb82-fdf55fc807a3.png


14095166172571.jpg




Ohoh..... :-/

6e5fb4d9-b13a-47e8-b34e-3b077c54f232.png


14095166563581.jpg




Ietsiepietsie te ver :-(
Smaak is aardig, maar duidelijk te kort in de marinade en te ver door in temperatuur. Volgende keer dus op tijd beginnen en beter opletten!

14095166880161.jpg


14095168950651.jpg



 
Als ik de berekening van Frits erop los laat is het 29 augustus 2015 weer Bacon Day.
Word tijd om wat voorbereidingen te gaan treffen  :)

 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan