BasBQ
Beef en Steak

International Bacon Day 2017 - De resultaten

First of all... iedereen die denkt dat Burnt Ends hetzelfde zijn als Bacon: Verwijderen van dit forum of strafregels laten schrijven!
My God!

Google even wat BACON is voor je foto's van andere bereidingen met buikspek post. Hetzelfde als het 'gerookte kipfilet dag' zou zijn en je aan komt zetten met Chinees gegaarde kipfilet in blokjes.... Dusssssss.......

Allereerst mijn gepekelde stuk buikspek na 1 week in de pekel:



Vanaf toen lekker gerookt met appelhout


En na 2 uur aangesneden... WAT LEKKER IS DIT!!!!


Morgen de rest even in plakjes snijden en portioneren. Maar wat mij betreft een geweldige eerste Bacon Day waar ik het bacon ook zelf heb gemaakt!
 
Hier ook in het kader van International Bacon Day maar weer eens mijn favoriet Walchers spek gemaakt volgens het recept van Mike.

Dit keer een mooi maar vet stukje Duroc buikspek van ruim een kilo tot slachtoffer gekozen. Na eerst een afgesneden deel van alleen vet van de week tot kaantjes uitgebakken te hebben (was advies van Noskos en goed advies moet je volgen ;) ), de rest dinsdag in de marinade gezet.

Vandaag was het dan zo ver om de boel klaar te maken. Tegelijk ook weer een mooi klusje om mijn MEATER met eens iets anders te testen.
Omdat ik dit op de pellet BBQ ging klaar maken, eerst een uur voor een lagere temperatuur van 105 graden gekozen zodat er eerst wat gerookt zou worden. Hoe heter de pellet Q gestookt wordt des te minder rook en aangezien ik rook wilde hebben was dat noodzakelijk. Het laatste half uur de boel op 165 graden ingesteld en met een kern van 72 er af gehaald.

Klein stukje snel geproefd (l?kk?h!) en daarna snel de koeling in, vanwege andere verplichtingen vandaag. Morgen nog maar iets beter proeven :p

De plaatjes:

IMG_3287.jpg


IMG_3288.jpg


IMG_3285.jpg


IMG_3291.jpg


IMG_3289.jpg


IMG_3290.jpg
 
Oeps .... gereageerd in verkeerde draadje.
Bij deze hersteld

Dit jaar weer Savory Bacon.
Na de standaard voorbereidingen mochten we weer...:)

d59706e2e0fa86bb2dec3a7a986cc94b.jpg


Na een goede 2,5 uur op 110 graden en 2 chunks appelhout was de kerntemperatuur 65 graden.

f92216688119d0550098b87510e90a41.jpg


Nu even rusten, dadelijk portioneren en vacumeren. ManMan wat ruikt het heerlijk....


 
gistermiddag een standaard bacon en een canadian bacon gemaakt. toen ik begon, bleken allebei mijn thermometers kapot, de thermometer die ik normaal gebruik ?n de reserve ikea thermometer  :-S
dus het was een beetje op de gok, gelukkig had ik nog een aldi thermopen om mijn pitmaster instinct te checken...

na een weekje in de droge pekel en de natte pekel (de canadian bacon):

Z01R7te.jpg


yytkpOU.jpg


en dan zonder thermometer een beetje op gevoel...

KG1VCeG.jpg


gelukkig vond ik nog een analoge thermometer, dus halverwege had ik toch wat bevestiging dat het allemaal best goed ging  :p er liggen gelijk maar wat jalapenos uit de tuin bij om ook rook te vangen.

5353ZTC.jpg


en toen was het ineens een ware internationale feestdag!

6LEBWPr.jpg


bacon bacon bacon bacon bacon bacon  <:p

Od8xYHJ.jpg


0dA2sTe.jpg


QytU15R.jpg


even testen natuurlijk of het gelukt is, en dat is het!

1m49xDU.jpg






 
Stukje buikspek van 2 kg na een weekje ziplock keren in de koelkast, op de WDSM, deze keer met kersenhout, samen met wat ribbels, willen rendement h?  ;) Normaal is dan de bedoeling als het spek gaar is, laten af koelen effe in de vriezer en dan dunne plakjes snijden en invriezen, maar de kinderen met hun gevolg waren op bezoek en wilden wel eens proeven, Heb dan maar paar kommetjes blueberry bbq sauce in het zonnetje op tafel gezet, ............spekje is verdwenen in no time en de ribbels zijn er ook aan gegaan, ik had er een goed gevoel bij en vond het ook lekker  :D zullen maar weer een stukje buik spek gaan halen zeker  :D











 
Geen tijd voor een uitgebreide bacon-sessie vanwege 1st International Suydersee BBQ Contest afgelopen weekend. Maar omdat competitie-barbecuers ook moeten eten, hamburgers gemaakt van de afsnijdsels van de brisket. Natuurlijk met BACON op het broodje...

aWKS5V1.jpg


bjIbDIv.jpg


PE4UwOV.jpg


FlPDUjn.jpg


ZycikRc.jpg
 
Watertanden!!!
 
Ik zie allerlei mooie resultaten! Zit nu duidelijk in een 16:00 uur dip, trek in alles.

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

 
Bijgaand mijn bijdrage. Na een week gepekeld/gemarineerd te hebben een fantastisch resultaat. Ongeveer 1.5 kg bacon en 1.5 kg walchers gilde spek

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

 
Bijgaand mijn bijdrage. Na een week gepekeld/gemarineerd te hebben een fantastisch resultaat. Ongeveer 1.5 kg bacon en 1.5 kg walchers gilde spek. De fotos:
815712c243e7907a469433b3789732b9.jpg
22e770930ab8390adf658996601c6b31.jpg
a64354a5c5957ab7f7c85485ecdc19a0.jpg
ac335dc89d77b82f1ba48ce0770cd19a.jpg


Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

 
Maple, Bourbon and Black Pepper Cured Bacon... whoohaah wat zalig!

DgpsNt0.jpg


OBx9xRh.jpg


NDhKDo4.jpg


Bedankt voor het kwijlen!
 
Op advies/aanraden van Ceriel plaats ik nu mijn MOINK-ball foto`s onder het juiste draadje.
Ik had deze foto`s al geplaatst bij mijn topic "Eindelijk mijn 1e Brisket" (http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=18190.msg283666#msg283666).
De MOINK-balls had ik gemaakt om er voor te zorgen dat ik toch nog iets lekkers te eten had nadat 1 thermometer de geest had geven en de temp. hoog was opgelopen had ik er minder vertrouwen in dat mijn Brisket nog goed zou smaken.
Maar gelukkig was de Brisket heerlijk en de MOINK-ball ook wat dus resulteerde in een TOP q dag en een hele volle buik.
Maar genoeg gezeverd hier zijn de foto`s van mij MOINK-balls.
staan klaar om op de Q te gaan.
GB1lz3lm.jpg
.
KZm5MKzm.jpg

na de 1e keer lakken.
J0grfOAm.jpg

en net voordat ze verorberd werden.
OO31FsSm.jpg


Is dit zo in orde Ceriel? :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan