BasBQ
Beef en Steak

Instap BBQ

mikekiwi

Tondelzoeker
Berichten
17
Hoi,

ik heb - op eigen verzoek - voor mijn verjaardag een virtuele tegoedbon gekregen om een BBW aan te schaffen. Tot nu toe altijd buiten electrisch gegrilled, maar wil het nu wat serieuzer aan gaan pakken.

Budget is incl accessoires (= vooral brikettenstarter) zo'n 150 euro. Op dit moment staat de Weber Original Kettle 47cm bovenaan het lijstje. Die kan ik voor 110 euro incl. hoes kopen en dat lijkt me een prima prijsje en BBQ. Zijn jullie het daar mee eens of zijn er betere alternatieven?
We zijn met 2 volwassenen en 1 kind thuis, heel af en toe eet er wat bezoek mee, maar is niet vaak. Tot nu hebben we het gered met een electrisch ding (Tefal Amigo) met een oppervlakte van 30x40cm,  dus ik denk dat 47cm diagonaal genoeg zou moeten zijn.
 
Ik persoonlijk zou voor 57cm gaan. Heb een 47cm voor erbij. Ik dacht ook altijd dat in het met 47cm wel zou redden, maar vervolgens kwam ik steeds vaker ruimte te kort en ben toen voor 57cm gegaan. Geen moment spijt van gehad.
 
Zelf heb ik geen ervaring met de Webers, ze lijken mij allemaal erg mooi. Ik heb een heel bescheiden portable
ovale bbq, waar ik van alles mee doe. Het is dan ook denk ik veel belangrijker dat je de bbq goedleert kennen; voor grillen
is een eenvoudige bbq al voldoende, voor low en slow is denk ik dat een Weber beter zal zijn . De maat moet je even voor
jezelf bepalen, ik denk dat op een 47 er een procureur of een brisket past van rond de 3 kilo . Misschien dat
iemand anders ervaring heeft met low en slow op een 47 cm.

Bedenk voor je budget nog wel dat je een thermometer nodig hebt, wat mij betreft is dat misschien belangrijker
dan het type Weber dat je wilt uitkiezen.
 
Dag mikekiwi,

Het is natuurlijk maar net wat je van plan bent, maar houd er rekening mee dat dit forum ernstig verslavend werkt....  :D :D

Ik ben ook begonnen met de Weber Original Kettle Premium 47cm (dat is die met aspan) en heb hier bijna een jaar mee gedaan voordat ook ik er achter kwam dat ik meer wilde gaan maken en ook wat low en slow gerechten wilde maken. hiervoor is de 47cm eigenlijk te klein omdat je niet makkelijk iets indirect kunt leggen (kolen te dicht bij).

Dus heb er een 57cm bijgekocht ook weer de premium... hij is wat duurder maar dan ben je ook in 1x klaar  B-).

Dus mijn advies zou zijn, ga meteen voor de 57cm en je kunt er eigenlijk alles op klaar maken, en neem er zeker een met aspan, dat voor komt irritatie als het een beetje waait  :D
 
Lowietje72 zei:
Ik persoonlijk zou voor 57cm gaan. Heb een 47cm voor erbij. Ik dacht ook altijd dat in het met 47cm wel zou redden, maar vervolgens kwam ik steeds vaker ruimte te kort en ben toen voor 57cm gegaan. Geen moment spijt van gehad.
vogels zei:
Ik ben ook begonnen met de Weber Original Kettle Premium 47cm (dat is die met aspan) en heb hier bijna een jaar mee gedaan voordat ook ik er achter kwam dat ik meer wilde gaan maken en ook wat low en slow gerechten wilde maken. hiervoor is de 47cm eigenlijk te klein omdat je niet makkelijk iets indirect kunt leggen (kolen te dicht bij).

Dus heb er een 57cm bijgekocht ook weer de premium... hij is wat duurder maar dan ben je ook in 1x klaar  B-).

Dus mijn advies zou zijn, ga meteen voor de 57cm en je kunt er eigenlijk alles op klaar maken, en neem er zeker een met aspan, dat voor komt irritatie als het een beetje waait  :D
Hmm, OK...interessant... dus ik lees twee tips: neem een maatje groter en ga daarna van dit forum weg...  :D :p B-)

Miki zei:
Bedenk voor je budget nog wel dat je een thermometer nodig hebt, wat mij betreft is dat misschien belangrijker
dan het type Weber dat je wilt uitkiezen.
Bedoel je een barbecue met thermometer in de deksel (dat heeft degene die ik nu op het oog heb) of juist een losse vleesthermometer? Die laatste is al in mijn bezit (zo'n digitaal ding met een draadje van 1.5 meter die in het vlees gaat)
 
Ik bedoel de losse digitale thermometer, mooi die heb je dus al. Dat scheelt weer.
 
De grote vraag is wat je er op klaar wil gaan maken. Direct of indirect grillen. High and fast of low and slow?

Ik heb nu een 57 cm en kom soms al ruimte tekort als we met wat meer personen zijn.
 
Ik heb een compact kettle 47 cm van weber. Het nadeel is dat als je indirect wil gaan qen en meerdere gerechten tegelijk wil maken je al gauw ruimtegebrek hebt. Je kan dan de helft van je rooster gebuiken. Heb inmiddels dus een 57cm. Ik gebruik ze allebei nog. Het kan heel verslavend zijn en dan wil l je ook een smoker  :)
Bedenk dus goed dat je zo met meerdere q,s kan zitten  :D
ik weet niet hoe groot je tuin is......
 
Lowietje +1
 
miep zei:
Bedenk dus goed dat je zo met meerdere q,s kan zitten  :D

Klopt helemaal...... Ik begon met een 47, maar kijk maar in de handtekening hieronder wat er van komt.... :D
 
miep zei:
<knip>
Bedenk dus goed dat je zo met meerdere q,s kan zitten  :D
ik weet niet hoe groot je tuin is......
Nou, mijn tuin is echt klein, zo'n 5,5 bij 6,5 meter. Hij is eigenlijk iets dieper want ik heb nog een carport achter in de tuin, maar onder mijn carport is het lastig BBQ-en (is echt dicht aan de zij- en bovenkant). Dus niet veel ruimte en het blijft ook echt bij 1 BBQ. Echt waar. Echt. Waar.  :-/ :blush:

M4rtijn76 zei:
De grote vraag is wat je er op klaar wil gaan maken. Direct of indirect grillen. High and fast of low and slow?

Ik heb nu een 57 cm en kom soms al ruimte tekort als we met wat meer personen zijn.
Tja, wat wil ik gaan doen. Op dit moment zou ik al blij zijn als ik de BBQ uberhaupt aan krijg, maar ik heb geen idee waar het gaat eindigen. Ik ga echt niet beginnen met pulled porks e.d., zal in het begin zeker uitproberen worden met direct grillen en dan langzaam gaan uitproberen. Ik vermoed nu dat ik geen uren buiten de zomer bezig zal zijn om iets klaar te gaan maken, maar aan de andere kant, als ik het een beetje te pakken krijg weet je het nooit...
 
mikekiwi zei:
Budget is incl accessoires (= vooral brikettenstarter) zo'n 150 euro. Op dit moment staat de Weber Original Kettle 47cm bovenaan het lijstje. Die kan ik voor 110 euro incl. hoes kopen en dat lijkt me een prima prijsje en BBQ. Zijn jullie het daar mee eens of zijn er betere alternatieven?

Weber one touch Original 57cm voor 138,- plus wat ING rentepunten (wellicht iemand opsnorren met een ING rekening) plus een brikettenstarter van de Van Cranenbroek of soortgelijke zaken voor ?5,-, en je bent prima in je budget!

Of de Original Kettle premium 57cm voor 163,- plus wat rentepunten, dan ga je incl de starter maar 20,- over budget heen
 
Of je kijkt op marktplaats. Daar kun je vaak heel goed slagen. Scheelt een hoop geld, en met een beetje TLC krijg je een tweedehandsje weer spick en span.
 
Ik ben ook begonnen met 47 cm toen aangemeld bij dit forum en binnen een half jaar was er een 57 cm geen moment spijt
En had net als jou ook niet de grootste bbq plannen maar er zit iets verslavends verwerkt in dit forum
 
Dennis +1, spaar die 25 euro er bij, zeker een aanrader!
 
dennis zei:
mikekiwi zei:
Budget is incl accessoires (= vooral brikettenstarter) zo'n 150 euro. Op dit moment staat de Weber Original Kettle 47cm bovenaan het lijstje. Die kan ik voor 110 euro incl. hoes kopen en dat lijkt me een prima prijsje en BBQ. Zijn jullie het daar mee eens of zijn er betere alternatieven?

Weber one touch Original 57cm voor 138,- plus wat ING rentepunten (wellicht iemand opsnorren met een ING rekening) plus een brikettenstarter van de Van Cranenbroek of soortgelijke zaken voor ?5,-, en je bent prima in je budget!

Of de Original Kettle premium 57cm voor 163,- plus wat rentepunten, dan ga je incl de starter maar 20,- over budget heen
Wat is de meerwaarde van de Premium? Ik zie alleen die steelpan aan de onderkant erbij, is dat idd handig genoeg om de meerprijs te rechtvaardigen?
Heb zat rentepunten, dat is het probleem nie.....
 
Kijk op http://www.weber.com/grills/comparison voor de verschillen.
Persoonlijk vind ik het handige toevoegingen bij de premium, maar dat moet ieder voor zich weten.
 
Ik vind alleen de aspan het extra geld al waard, vooral als het een beetje waait. Daarnaast zijn er nog een paar extra's die handig kunnen zijn.
 
Hier ook een premium met aspan. Dat is echt handig met schoonmaken. 47 voldoet echter als ik het over moest doen zou ik voor een 57 cm gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan