BasBQ
Beef en Steak

Inside skirt was taai en eigenlijk niet te vr.. wat doe ik verkeerd?

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Door enthousiaste verhalen over hoe lekker inside skirt is, heb ik dit ook maar eens gehaald en geprobeerd te maken.

Ik, en mijn vriendin, vonden het vlees echter heel erg taai. Ik kwam er met mijn mes al niet goed doorheen met snijden laat staan erop kauwen. Ik had gelezen over dwars op de draad snijden. Dat hebben we ook geprobeerd. Ik vind het zelf heel lastig om een draad te zien (blijkbaar geen oog ervoor), maar ik heb gewoon het vlees in twee richtingen gesneden dan zou ??n ervan allicht de goede moeten zijn  B-)

Heb ik nou iets verkeerds gedaan of was het misschien minder kwaliteit vlees (gehaald bij bbquality en ik ben tot dusver altijd heel tevreden over hun andere vlees)? De bereiding was direct op het vuur en het vlees ros? gekruid met pezo.

Of is inside skirt een echt stuk 'werkvlees' en is dat, blijkbaar, niet echt mijn ding dan?
 
Een foto van het geheel is makkelijker om te oordelen, maar wat was je bereidingswijze?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

 
Was de skirt ook al ontvliesd?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

 
Een vlies is melkachtig en een beetje doorzichtig.
 
Zo ziet gevliesd eruit. Je ziet duidelijk de draad van het vlees.

d7c18f1de81e12bb7e7c3655a2e9b57f.jpg


Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

 
En als je naar het vlees kijkt zie je de spiervezels, dat is de draad. Als je met die vezels mee snijdt dan heb je lange strengen spier in je mond die je eerst door moet kauwen. Als je ze doorsnijdt, dus je plakken haaks op de draad snijden, dan heb je korte vezels in je mond en lijkt het vlees malser.
 
Ik zie nu je foto, ik zou van rechts onder naar links onder plakken hebben gesneden.
 
Ik zie toch echt lijnen in deze \ richting lopen.
 
76d816e5e3aabee7bcdd38e6c99d8171.jpeg

Groen= goed
Rood= fout
 
Wanneer je de foto vergroot zie je duidelijk lijnen lopen.  Je moet er dan haaks op snijden.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

 
Het is een lekker stuk vlees.  Ik denk dat je pech hebt gehad. Vlees blijft een natuurproduct. Probeer anders eens bavette of flanksteak. Zit in dezelfde range.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

 
Heel mals is het niet, is vrij stevig vlees maar bom vol smaak!
 
ik weet niet hoe je stuk er uit zag maar 15 minuten nagaren vind ik na eerst grillen best wel lang. Ik neem aan dat je de BBQ rond de 200 graden gehad hebt en je deze niet even snel naar 125 graden hebt gekregen. voor het nagaren.  Ikzelf vind de reverse sear methode de betere. Dus eerst langzaam naar 40-45 graden brengen en dan afgrillen tot 52.  (medium-rare)
"Er rose uitzien" zegt niet alles. Meten is weten voor een steak zou ik rond de 50-55 gaan zitten (medium rare tot medium) alles boven de 60 wordt dan al snel minder en al vlug taai.
Als bovenstaande je niet vreemd is en je dit redelijk gevolgd hebt dan zou je toch op zijn minst een redelijke steak op je bord moeten hebben.
Soms heb je gewoon pech en krijg je een minder (uitgesneden) stuk vlees. Ik heb onlangs een stuk bavette gehad wat ook een  aanslag op de kaakspieren was maar gelukkig komt dit zelden voor. 
Dus probeer het gewoon nog een keer is zeker een prima stuk vlees !
 
Terug
Bovenaan Onderaan