BasBQ
Beef en Steak

Inschrijven KVK?

 
 

Chtakafri

Kooltjesharker
Berichten
130
Een vraagje, is het nodig of wellicht aan te raden om je wedstrijdteam in te schrijven als vereniging bij de KvK? En hoe zit het met verzekeren? Thx alvast
 
Ik weet er het fijne niet van, wij hebben ooit een kleine autoclub opgericht en om heisa te voorkomen met belasting, rouleren van het bestuur en ivm afsluiten van verzekeringen voor evenementen werd ons geadviseerd een stichting zonder onderneming op te richten.

 
Jup je kunt je inschrijven als stichting, als eenmanszaak/ vof kun je btw aangifte etc doen en daar heb je een zin in ( vooral vergeten is vervelend ????)

Let wel op dat je beperkt winst mag maken.

Ik zou me denk ik niet inschrijven :p
 
inschrijven kan op twee manieren, met of zonder rechts bevoegdheid als je het in een vereenigings jasje giet.
zonder rechtsbevoegdheid komt dat neer op een eenmalig inschrijving bij de KvK van 50 euro met statuten, je mag dan geen goederen bezitten of geld verdienen, wel makelijk voor makro/sligro/hanos pasjes

met rechts bevoegdheid moet je langs een notaris en mag je wel goederen bezitten (vereenigings pand ed.) maar dan kan je in mindere maten persoonlijk aansprakelijk gesteld worden, bij beperkte rechtsbevoegdheid kan in het erggste geval je prive vermogen en bezit aangesproken worden
 
Tenzij je klussen gaat doen, zou ik mij niet inschrijven.
Ik zie de meerwaarde niet, voor alleen de wedstrijden je in te schrijven  :-/.

Mac
 
En om wat klussen te doen om geld te verdienen om de wedstrijden te betalen?
 
Let op dat wanneer je betaalde klussen gaat doen je ook een verzekering moet hebben, ook moet je vanaf volgende maand precies kunnen zeggen wat voor allergenen in je eten zitten. Dus noten, gluten, lactose en wat al niet meer. En zo zijn er nog wel wat papieren die je dan moet hebben
 
Je moet je aanmelden bij de VWA, bedrijfschap horeca etc dus voor die incidentele klussen die je doet tbv fundraising (eventueel zelfs bij, en onder verantwoordelijkheid van, een restaurant) is het niet de moeite; levert het veel problemen op.
 
Hoe zit het dan met al die fundraisers die vanuit de rotary, junior kamer etc. koekjes en dergelijken verkopen op de vele kerstmarkten? Die hebben zich zeker weten niet ingeschreven bij het bedrijfschap en/of VWA ...
 
Zolang er niemand ziek wordt is er niks aan de hand, maar als het fout gaat....

Eten is een risico, als je dat gaat verkopen moet je zaken goed regelen! De tijden dat je gewoon even wat gaat verkopen zijn weldra gewoon verleden tijd.
 
En daar ben ik het ook helemaal mee eens :) thx
 
Frits zei:
Eten is een risico, als je dat gaat verkopen moet je zaken goed regelen! De tijden dat je gewoon even wat gaat verkopen zijn weldra gewoon verleden tijd.

Schijnt dat je van leven ook dood gaat, vraag me soms wel eens af hoe ik vredesnaam ik het zo lang heb vol kunnen houden dat leven met al die gevaren ;)
 
Harlin, niks zo dodelijk als leven.

Waar dit draadje om begon: is het handig om je als wedstrijdteam in te schrijven bij de KvK.

Zelf denk ik dat het inschrijven van een team bij de kvk heel verstandig is, tenzij je van plan bent om niks anders wedstrijden te doen.

De meeste teams beginnen met alleen wedstrijden maar gaan vlug op zoek naar sponsors, die willen graag iets terugkrijgen in de vorm van demonstraties, workshops of bbq's. Ook het cateren komt vlug aan de beurt.

Wat ik heb willen aangeven is dat je voor cateren en zo ook een verzekering nodig hebt, kennis van Haccp is ook noodzakelijk en vanaf 13 december ook allergenen kennis.

Voor thuis nietnoodzakelijk natuurlijk, alhoewel het best handig is ;).

KvK is ??n stap, van vele. Denk niet dat je daarmee klaar bent ;)
 
Dank je wel. Ik heb mijn hotelschool netjes afgerond dus de hygiene eisen zijn niet nieuw voor mij. De allergenen tegenwoordig ook niet omdat ik een kinderdagverblijf heb, maar de wetgeving daaromtrent wel. Ik zal eens gaan informeren over de nieuwe verplichtingen. Is wel fijn als alles netjes gebeurd.
 
Verdiep je ook eventjes in de kosten van het hebben van een zakelijke rekening! ;-) Je kan ook geen zakelijke rekening openen zonder uitreksel van de KVK.

Heb je hier goed over nagedacht en kom je tot de conclusie dat het makkelijker is om een particuliere rekening te openen. Denk dan aan het volgende:  Dat wanneer je naast wedstrijden toch af en toe ook eens een catering wil doen en het winstgevend wordt dat JIJ die inkomsten als rekeninghouder moet meetellen in box1 :)  Ongeacht met hoeveel personen je het doet...

 
Frits zei:
Wat ik heb willen aangeven is dat je voor cateren en zo ook een verzekering nodig hebt,

Welke verzekering is dat Frits?
 
Tja, wanneer hobby serieus of zelfs werk wordt,
zijn er regeltjes genoeg om het plezier gehalte wat te verlagen.. :-O

Maar  de noodzaak snap ik dan weer wel.. (enigzins.. :p)


 
Terug
Bovenaan Onderaan