Beef en Steak

Inferno MOINK balls

Sticky Fingers

Gemarineerd
Hoi Mede MOINK ballers

De MOINK ball... Ik heb ze al in beste leuke creaties gemaakt waarvan de laatste(MOOGOEKOINK Balls ( Koreaanse MOINK Balls Gochujang Style))
al weer enige tijd geleden is.

Aangezien de tijd een beetje een dingetje was dit weekend maar het mij toch leuk lekend om mee te doen met deze MOINK bal dag heb ik een heerlijk
simpel fusion balletje gemaakt waarvan de kruiding van het gehakt bij het origineel blijft. Het enige wat ik heb aangepast is de rub en de glaze.
Achteraf mocht die van mij wel wat pittiger( wil er nog verder aan gaan sleutelen)maar voor de rest viel die wel in de smaak bij de mensen die ik heb laten proeven.

Nou her we go.

Wat heb je nodig voor deze Inferno MOINK ball.

Voor het italjaans balletje

Ingrediënten: (gelijk aan die van NOSKOS)
  • 750 g rundergehakt
  • 40 g Parmezaanse kaas (geraspt)
  • 1 ei (losgeklopt)
  • 60 g gekruid paneermeel
  • 118 ml melk
  • 2 el knoflook (fijngehakt)
  • 2 tl peterselie (gedroogd)
  • 1 tl zeezout
  • 1 tl zwarte peper
  • 1 tl oregano
IMG_5082.jpeg

IMG_5084.jpeg

Erna heb ik een beetje zitten prutsen met het maken van een rub(vind dat altijd wel leuk om te doen)
Na wat gekloot met de kruiden was ik tevreden voor mijn Inferno MOINK balletje en ben ik uitgekomen op dit:

Voor de Fusion Rub:
  • 2½ tl gochugaru
  • 2 tl venkelzaad (gekneusd)
  • 2 tl gerookt paprikapoeder
  • 1 tl zwarte peper
  • 1 tl knoflookpoeder
  • 1 tl uienpoeder
  • ½ tl kaneel
  • ½ tl instantkoffie
  • 1½ tl zout
  • 1½ tl bruine suiker
  • ½ tl sinaasappelrasp (optioneel, sterk aangeraden)
De instant koffie in deze is wel een mooie, je proeft de instantkoffie niet terug in de rub maar(was ook niet de bedoeling) deze versterkt subtiel de smaken in de rub en dat was goed gelukt. Ik heb de instantkoffie om zelfde reden terug laten komen in de glaze.

IMG_5078.jpeg

Ondertussen mooi de Inferno MOINK balls gedraaid en deze van de inferno rub voorzien en erna gelijk de bacon erom gewikkeld.

IMG_5087.jpeg
IMG_5088.jpeg

Dit mocht nu even opstijven in de koelkast.

Ondertussen de Bbq op temperatuur blokje kerst tussen de kolen gelegd en toen kon de eerste fase beginnen.

IMG_5093.jpeg

Nu dit lekkers op de Bbq lag te garen ben ik de glaze gaan maken. Niet allemaal ingewikkeld maar wel een erg lekkere glaze die mooi past bij dit lekkere balltje.

Fusion Glase
  • 120 ml balsamicoazijn
  • 3 el honing
  • 2 el bruine suiker
  • 1 el tomatenpuree
  • 1 el Dijonmosterd
  • 1–2 tl sambal
  • 1 tl sojasaus
  • 1 tl Worcestersaus
  • ½ tl instantkoffie
  • 1 tl gochujang
  • 1 tl rijstazijn
  • ½ tl sesamolie
Dit even langzaam aan de kook brengen in een steelpan en een kleine 5 tot 10 minuten laten inkoken tot je een stroperige glase krijgt.

IMG_5081.jpeg

Na ongeveer 50 minuten hadden ze een kerntemperatuur van 60°C en zagen ze er zo uit.
IMG_5095.jpeg

Tijd om de gewarmde glaze erop te smeren
.
IMG_5096.jpeg

Na klein half uurtje hadden ze de kern temperatuur bereikt die ze nodig hadden en waren ze klaar

IMG_5097.jpeg

Ik had nog een heerlijke Frisse komkommer-lemoen dip met een koreaans tintje bij gemaakt:

Ingrediënten
  • ½ komkommer (fijn geraspt, vocht eruit geknepen)
  • 150 g Griekse yoghurt
  • 1 el mayonaise
  • 1 tl rijstazijn
  • 1 tl limoensap + beetje rasp
  • ½ tl honing
  • ½ tl sesamolie
  • 1 tl sojasaus
  • ½ tl gochujang
  • snuf zout & peper
  • groen van de bosui
Bereding:
  • Knijp komkommer goed uit (anders wordt je dip waterig)
  • Meng alles door elkaar en laat minimaal 30 minuten in de koeling staan
Nou wat vond ik van deze Inferno MOINK ball.

Ik was verrast door de smaken van de rub en de glaze die om het italjaans gekruide gehakt zaten (Ik houd van pittig) door de gochugaru die in de rub zat en de gochujang in de glaze was dat pitje wel aanwezig maar niet extreem. Als ik hem nog eens ga maken ga ik hem heter maken en dan in de kern een blokje cheddar toevoegen die gerold is in de gochugaru. Maar voor nu ben ik er wel tevreden mee.

Groet,
Roy

Mooi Roy, maar je hoeft ze alleen in het MOINK ball day topic te plaatsen. Heel mooi dit maar niet een beetje over ijverig.:ROFLMAO:

Prachtige variatie Roy, lekker ook met een blokje kerst!

Mooi we4k Roy. Jammer dat ik net terug ben van mijn fietstocht.... 😋

Terug
Bovenaan Onderaan