BasBQ
Beef en Steak

Inferno compact of de Keij kamado compact

Ooni1.0

Sprokkelaar
Berichten
31
Hallo ben ik met een andere vraag. Gezien ik met een budget proof buiten tafel bezig ben kwam mijn vrouw met het idee, is een komado niet wat voor ons :D

We hebben nu een simpele BBQ met 41cm rooster die nu onder hand al z'n 8 jaar mee gaat voor een paar tientjes dus ja ik wilde er wel mee instemmen maar toen...

Tig merken, types en prijzen had ik al bijna spijt mij er in te gaan verdiepen haha. Goed ik hoef geen mega dure komado te hebben want z'n chef kok ben ik nu ook weer niet maar hou graag van proberen experimenteren om iets voor elkaar te maken, dus van een stukje vlees tot groente tot brood maken .

Na een paar avonden kijken zoeken en wat dingen ben tegen gekomen, kom ik tot 2 types/merken.

De inferno Compact 33cm rooster. Er zit geen accessories bij maar er kan een plate setter in geplaatst worden van de grill Guru compact. Verder zal er nog wat dingen bij moeten komen (moet ik nog uitzoeken wat je echt nodig hebt) kwam redelijk uit de bus bij trosradar

Een ander type is het Keij kamado blue compact. De prijs wel het dubbele en het rooster iets groter en er zit voldoende accessories bij als ik het zo mag geloven. Nadeeltje is wat ik lees, een rooster die aan de rand van de deksel kan blijven hangen.
Nu is dat natuurlijk heel vervelend als dit zo is maar hoe erg en of vaak zal dat in de praktijk voor komen of krijg je echt het idee was ik er maar nooit aan begonnen. Ik probeer altijd in oplossingen te denken met het idee, is het dan niet te modificeren :) . Hij kwam bij de trosradar wel wat minder uit de bus.

Ja en dan heb je een soort keuze stress zeg maar en wie kan mij nu misschien beter helpen als een groep zoals jullie ;)

Wat zou verstandiger zijn, goedkoper met losse accessoires erbij halen of toch de duurdere met accessoires die erbij zitten?

Tevens zit ik te denken maar wat als je een direct en indirect wilt.. Zou ik dan de hitte steen door kunnen zagen en of slijpen waardoor je dus kunt spelen om de helft indirect en de helft direct te hebben of denk ik nu verkeerd of is dat niet mogelijk bij dit soort types.

Fijne dag, Berend
 
Grill guru compact, voordelig in prijs en makkelijk accessoires bij te krijgen.
 
Over de Keij kan ik niks zeggen. Ik ben van WC-eend wat betreft GG & Inferno.

Ik ken de Inferno en de GG Compact naast elkaar. De Inferno doet onder aan de GG. Mede door dat de GG nu de mandarijn elementen firebox (losse partjes) heeft en voorzien is van platesetter+hoes+pook. Maar ook gewoon de uitstraling en afwerking. De GG compact platesetter past idd in de Inferno.

ik zou gewoon wachten tot de GG Compact met de nieuwe firebox in je buurt verkrijgbaar is.

Je kan de heat deflector doormidden slijpen. Dan krijg je wel twee heule kleine aparte zones bij dit formaat kamado.
 
Bedankt voor jullie reactie. Oké nog een merk erbij :D de Grill Guru. Goed ga ik daar eens verder in bijten.

Maar als ik het zo lees kom ik al snel in de problemen met een compact dus als ik zowel direct als indirect wil kokerellen?

Zou dan een medium een verstandigere keuze zijn misschien?
 
Bedankt voor jullie reactie. Oké nog een merk erbij :D de Grill Guru. Goed ga ik daar eens verder in bijten.

Maar als ik het zo lees kom ik al snel in de problemen met een compact dus als ik zowel direct als indirect wil kokerellen?

Zou dan een medium een verstandigere keuze zijn misschien?
Ga dan gewoon voor de large, dan kun je goed uit de voeten , anders krijg je spijt . GG is goed te betalen.
 
Spijt in de zin van te klein of? Ik heb die alwel bekeken gezien het prijs verschil niet veel meer is met de medium maar de grote er van wel pittig is gezien ons achter tuintje.
We zijn meestal met ons tweeën en soms drieën, zal de large dan niet een beetje te zijn voor een paar vleesjes of spiesjes? Bedoel het niet negatief hoor :)
 
Er staan legio 2e hands GG compact modellen op marktplaats dus ik denk dat je vrij voordelig een aardig modelletje kan scoren.
Ja een Large is altijd mooier idd zeker als je gaat low&slow gaat werken.
Om gewoon wat spiesjes en hamburgertjes te bakken voor 2/3 man moet makkelijk kunnen op een compact.
Hoe groot is het huidige rooster van je bbq? (Compact heeft rooster van 33cm)
 
Spijt in de zin van te klein of? Ik heb die alwel bekeken gezien het prijs verschil niet veel meer is met de medium maar de grote er van wel pittig is gezien ons achter tuintje.
We zijn meestal met ons tweeën en soms drieën, zal de large dan niet een beetje te zijn voor een paar vleesjes of spiesjes? Bedoel het niet negatief hoor :)
De grote vraag is: Wat ga je vragen van je barbecue. Uit bovenstaande post lees ik een paar vleesjes of spiesjes. Als je alleen wat vleesjes en spiesjes gaat maken vraag ik me af of een kamado de juiste keuze is. Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook een kamado en kan het iedereen aanraden. Echter als het alleen bij wat vlees grillen bijft dan kun je prima uit de voeten met een weber MT of zo iets dergelijks.

Als ik je eerste vraag lees staat er echter experimenteren, brood bakken en al dat soort dingen. Tja dan ga je inderdaad een andere weg in slaan. Als ik het verschil tussen een GG compact en een large bekijk ( ongeveer 300 euro), zou ik altijd voor de large gaan. Als je de ruimte hebt dan. Hou in gedachte dat een kamado heel lang mee gaat dus is geen aanschaf voor 1 of 2 jaar of zo. Als je brood wilt gaan maken en wat meer gaan experimenteren dan heb je gewoon net wat meer ruimte in een large. En die ga je op den duur echt nodig hebben als de hobby aanslaat.

Succes met de keuze!
 
Ja ik heb het denk ik een beetje verkeerd omschreven misschien.
Ik bedoelde ermee dat ik niet elke keer van alles ga experimenteren en ook gewoon een keer simpel een hamburger en of spiesje wil klaar maken maar inderdaad low slow gerechten lijken mij zeker wat.

Eigenlijk wil ik soms misschien we te veel, bedoel heb ook nog een mooie petroleumstel waar ik regelmatig mee aan de haal ga, allemaal prachtig maar goed terug naar het onderwerp.

Misschien dat de compact toch wat te compact is nu ik ook hier wat meer topics gelezen heb vandaar het idee van de medium maar zoals ik lees zou ik dan toch beter voor de large kunnen gaan maar ik betwijfel hoe enerom dit zal gaan staan in de tuin hier.. Zal het eerst maar is voorzichtig aan de vrouw vertellen :D en dan maar eens kijken in de winkel
 
  • Leuk
Waarderingen: Ric
De grill guru large is een prachtige budget vriendelijke large kamado. Bij de Hornbach hebben ze de nieuwste editie. Volgens mij als je bij de appie koopt krijg je de oude versie
 
De grill guru large is een prachtige budget vriendelijke large kamado. Bij de Hornbach hebben ze de nieuwste editie. Volgens mij als je bij de appie koopt krijg je de oude versie

De nieuwe voorraad bij Hornbach is met het nieuwe binnenwerk. Check voor aanschaf of het de nieuwe voorraad is. Meestal wel hoor. Bij de Appie is idd de oude versie.

Ik heb zelf de GG compact als Snelle Jelle er bij gekocht. Zijn formaat is voor ons meer een snackbbq. Bij een gezin of experimenteren zou ik zeker de Large of groter nemen.
 
Voordeel voor large met een paar personen gemakkelijk een hele maaltijd er op kan maken (groenten ,vlees en aardappelen) past er dan allemaal op
20211120_172711.jpg
 
Bedankt voor jullie reactie. Oké nog een merk erbij :D de Grill Guru. Goed ga ik daar eens verder in bijten.

Maar als ik het zo lees kom ik al snel in de problemen met een compact dus als ik zowel direct als indirect wil kokerellen?

Zou dan een medium een verstandigere keuze zijn misschien?
Hier ook eerst overwogen om een compact aan te schaffen, uiteindelijk voor een medium gegaan maar ik bots steeds vaker toch al tegen beperkingen aan. Vooral wanneer je volledige maaltijden wil bereiden en naast je vlees wat gietijzer op je rooster wil zetten zit je qua ruimte beter met large
 
Bedankt voor jullie reactie. Oké nog een merk erbij :D de Grill Guru. Goed ga ik daar eens verder in bijten.

Maar als ik het zo lees kom ik al snel in de problemen met een compact dus als ik zowel direct als indirect wil kokerellen?

Zou dan een medium een verstandigere keuze zijn misschien?
Als je echt met 2 zones wilt koken, denk ik dat large de meest logische keuze zou zijn.
 
Zo daar was de tijd om even langs de winkel te gaan en te kijken in het echt.

Na uitleg van een deskundige medewerker(niet één van heb hem zelf ook) in de winkel waar overigens ook de large werd aangeraden net wat jullie ook al zeiden, de voor en nadelen tegenover elkaar gezet te hebben (nog even 5 minuten in dubio) ben ik trotse bezitter van deze mooi large :) wat een pracht ding.

Goed na akkoord te gaan kwam het.. Het geheel stond op een pallet, niet over na gedacht van mij :D.

Gezien de 3 deurs zou dat nooit gaan passen maar na de doos uit elkaar gehaald te hebben buiten(veel bekijks van anderen die dachten dat het nooit zo passen) , viel het reuze mee.

De losse onderdelen die in de doos zaten achter in de kofferbak gelegd en het ei op de bijrijdersstoel geplaatst samen met een voorbij ganger die even hulp aanbood uit zich zelf. Gordel erom, touwtje erom (vrouw op de achterbank😂) en gaan..
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je aankoop en veel plezier ermee!

NB Nadat je vrouw je de aankoop van een kleine kamado heeft aangeraden, terloops accoord gaat met een Large parkeer je haar op de achterbank? Dat wordt heeeeeel vaak en heeeeel lekker voor haar koken zou ik zeggen ;)
 
Zo daar was de tijd om even langs de winkel te gaan en te kijken in het echt.

Na uitleg van een deskundige medewerker(niet één van heb hem zelf ook) in de winkel waar overigens ook de large werd aangeraden net wat jullie ook al zeiden, de voor en nadelen tegenover elkaar gezet te hebben (nog even 5 minuten in dubio) ben ik trotse bezitter van deze mooi large :) wat een pracht ding.

Goed na akkoord te gaan kwam het.. Het geheel stond op een pallet, niet over na gedacht van mij :D.

Gezien de 3 deurs zou dat nooit gaan passen maar na de doos uit elkaar gehaald te hebben buiten(veel bekijks van anderen die dachten dat het nooit zo passen) , viel het reuze mee.

De losse onderdelen die in de doos zaten achter in de kofferbak gelegd en het ei op de bijrijdersstoel geplaatst samen met een voorbij ganger die even hulp aanbood uit zich zelf. Gordel erom, touwtje erom (vrouw op de achterbank😂) en gaan..
Bekijk bijlage 39774
Heel nice! Heb je de nieuwe versie met de vuurschaal die uit losse stukken bestaat? (sinasappel partjes 😁)

Vrouwlief gelijk achterin gezet hahaha
 
Terug
Bovenaan Onderaan