BasBQ
Beef en Steak

Indische gehaktbal.

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
19.961
6155f2b41e1dab3ac8b9ab4cde0578a9.jpg


Ingrediënten:

1 kilo rundergehakt
1 teen knoflook
1 rode ui
1 ei
100 gram broodkruim
12 gram zout
4 gram peper
2 gram nootmuskaat.
1 eetlepel sambal oelek
2 eetlepels ketjap

Dit recept is van René Ameling van Foodtube.

Begin met het snipperen van de rode ui en de teen knoflook fruit dit lichtjes aan. Als ze glazig zijn voeg dan de eetlepel sambal oelek toe.

9e474f4b9bf28c966cf86c9c75f63a27.jpg



Laat het afkoelen.

Meng de droge delen met het gehakt, dit voorkomt klontjes. Voeg dan, het ei, de ketjap en het afgekoelde ui-knoflook-sambal mengsel toe

0c06db84bc63a45cbc6c44e0847ded41.jpg


Meng dit goed en gooi het op het laats een paar keer goed in de mengbak zodat alle lucht eruit is.

Weeg het gehakt mengsel en verdeel het in gelijke bollen. Ik heb er zes van 190 gram en een van 160 gram gemaakt.

4facc6cf65a975df9195035a47e871f6.jpg



Maak deze mooi rond met natte handen en rol dit door de panko.

be13200b0b0044b6e600041da41ab57e.jpg


2940d0e8a6dc286563cacb1a8ffb8ce8.jpg


Steek de bbq aan op een temperatuur van 200C

De ballen mogen er dan 10 minuten indirect op.

857d014e6d453fcc8575aa25e198d987.jpg


Hierna schroef je de temperatuur terug tot 125 Celsius. Ik heb dit gedaan door de platesetter er dan pas in te zetten.

Laat het garen tot 68 Celsius kerntemperatuur.

5c675c5f42c01fe9d83529bc7a4645eb.jpg


2f18fdda0ad0f56ef9684254a1f30054.jpg


3c410833aae48d7b066b1bc85f90abb5.jpg


Succes.
 
Lekker, nooit opmerkingen gekregen over de kleur van de bal.
 
Mooie plaatjes en lekkere ballen, en een naam is maar een naam :p
 
Je kan van alle benamingen een probleem maken. In dienst was woensdag blauwe hap in de kantine. Iets waar je naar uit keek. Dus hier is dat gewoon positief bedoeld.
Dat begrijp ik en ik heb er ook geen probleem mee maar ik hoor van vrienden dat die steeds minder kunnen zeggen zonder dat er een discussie over komt.
 
Balletjes zijn altijd erg lekker (y)

I.p.v broodkruim eens wat gekookte aardappelen er door kneden, ook erg lekker
 
Je kan van alle benamingen een probleem maken. In dienst was woensdag blauwe hap in de kantine. Iets waar je naar uit keek. Dus hier is dat gewoon positief bedoeld.
Maar dat was toen.
 
Blauwe hap inderdaad, dat hoor ik schoonvader ook vaak zeggen.
Misschien toch eens leuk om te lunchen dit ;)
 
Weer mooie ballen gemaakt.
Knap dat je gelijke ballen hebt gemaakt. 😉 ik was op 185,5 gram uitgekomen...🤣😂🤣

En wat de "blauwe hap" betreft. Dat was en dat is zo. Ook in de koopvaardij werd dit zo genoemd. Geen enkel indonesisch bemanningslid meegemaaktmdie daar bezwaar tegen had.
 
Laatst bewerkt:
Heerlijke ballen Frits, beetje late reactie.
Krijg spontaan trek de samenstelling van de Boemboe trekt mij zeer aan, misschien wat ketoembar erbij?
Eerst maar eens zo maken.
Toen er nog geen sneeuwvlokjes waren, nog niemand van woke had gehoord, was het allemaal zoveel vrijer en eenvoudiger,
en in de verste verte niet negatief bedoeld, integendeel, positief zelfs.
Negerzoenen, heerlijk. Jodenkoeken, ook lekker, Zigeunersaus, zalig, Blauwe hap, superlekker!
En je had de "Blue Diamonds", 2 Indojongens die muziek maakten en zichzelf blauw noemden, en niemand die daar iets negatiefs achter zocht.
Waar is die tijd gebleven.....
 
@Ewald de ballen lekker naar eigen inzicht kruiden. Je kan altijd even een klein stukje proef bakken.
 
Afgelopen weekend de "blauwe ballen" van Frits mogen proeven 😁 en ze waren echt fantastisch, dit is een blijvertje 🥰

De smaakt is heerlijk kruidig maar het meest verrassende vond ik de chrunchy buitenkant door de panko 🤩
Ik heb ze met en zonder pindasaus geproefd (pindasaus huisgemaakt volgens familierecept) maar zonder vond ik ze veel lekkerder dan met, deze ballen hebben echt geen saus nodig.
Frits bedankt voor het delen van dit recept, I ❤️ it
 
Terug
Bovenaan Onderaan