BasBQ
Beef en Steak

Indirect Rundskroon & proeftesters 3 verschillende Burgers

 

Borsalino

Vuurmaker
Berichten
61
Gisteren was de Rundskroon van iets meer dan 1 kg en 7cm dik aan de beurt, allemaal rood vlees liefhebbers, voor 5 personen, kids niet meegerekend. (Vooraf hadden ze lookbroodjes gekregen en Gamba's ? la Plancha)
Lag al 3 uurtjes uit de koelkast, bij het begin was de kerntemperatuur 17?.
Enkel peper en zout en wat olijfolie tegen het aanplakken aan toegevoegd, het gaat tenslotte om de pure vleessmaak.
Had de kerntemperatuur op 55? gezet, doch na een 45 minuten toen de kerntemperatuur nog maar 38? was begon ik me zorgen te maken, heb deze de 40? laten halen en voor 10 minuten in alu folie ingepakt.

Na 10 minuten en het aansnijden was deze net iets te ver volgens iedereen.

Lekkere volle vleessmaak, goed gekorst, maar om eerlijk te zijn maar een 8/10.
Dan is een Ierse Ribeye veel malser en een vollere smaak, van de zelfde beenhouwer!
En die Ierse Ribeye gaf over 14 dagen iedereen een 10/10 B-)

Van het aansnijden van het vlees helaas vergeten foto's te nemen, deze was roze met in de kern een streepje rood vlees.

Voor het been was het een gevecht, en nee hebben geen honden................................


Dan was de Burger proeverij aan de beurt, wat uiringen op de plancha en begonnen met een Ierse Burger van de AH.
Te flets van smaak wel structuur 7/10.

Dan de Burger van mijn beenhouwer, lichte vleeskleur?
Doch goed gekruid, maar te fijn gemalen vlees, geen structuur, wel een 8/10 wegens de kruidensmaak.

Dan de Black Angus Burger van de AH, goed gekruid, goede vleesstructuur en zeer sappig en lekker van smaak, een 10/10.

Alle 5 testers waren unaniem in hun oordeel, er mochten buiten de uiringen geen sauzen toegevoegd worden om de vleessmaak te bepalen, behalve de kids die hebben een Cheeseburger gekregen.

fwum53.jpg


rvki2q.jpg


kah05d.jpg


 
mooi stuk vlees hoor
 
O, o, o, wat een feest is dat geweest! Het water loopt me in de mond.
 
Dat is een beste kluif!
Mooie test ook met de hamburgers,ik denk dat een zelf gemaakte en gekruide het altijd wint
 
Martijn van den Berg zei:
Dat is een beste kluif!
Mooie test ook met de hamburgers,ik denk dat een zelf gemaakte en gekruide het altijd wint

+1, moet je wel het goede gehakt hebben :)
 
Pfoe, lekker stukje hoor!
 
Zelf gemaakte burgers moet ik nog eens proberen.
Denk eraan een Ierse Ribeye door de vleesmolen te jagen, mijn beenhouwer zal wel raar opkijken, maar dat vlees is zeer smaakvol, dan enkel kwestie van het goed af te kruiden, denk enkel zout en peper, het gaat ons immers om de pure vleessmaak.
 
Mooi hoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan