BasBQ
Beef en Steak

Indirect bbq

FransP

Sprokkelaar
Berichten
35
Ik heb een vraag, ik ben mij de hele winter aan het inlezen om van de zomer lekkere dingen op de bbq te maken.
Nog paar weken en dan is het zover.
Nu dan de vraag.
Ik heb een kleine bol bbq en eind vorig jaar een 47 weber aangeschaft.
Het viel mij op dat ik die kleine bol niet zo heet kreeg, waarschijnlijk zuinig met kolen. Bbq ging verder prima.
Nu lees ik over indirect en direct.
Ik begrijp eruit dat indirect het vlees geen contact maakt met het vuur.
Kan ik dat ook bereiken door op het rooster eerst folie leggen en daar het vlees op?
Misschien rondom een randje open houden voor de rook.

Ik hoor graag. Bvd.
 
Dat gaat niet werken...
Voor indirect barbecuen leg je de hete kolen aan ??n kant en het vlees aan de andere kant.
Om de lucht goed langs de kolen te geleiden zou je het open gedeelte van het kolenrooster kunnen bedekken met alu-folie.
Het is iig goed om een hete en een "koude" zone te hebben op je rooster, ook bij het betere oud Hollandse grillwerk. Als de speklapjes vlam vatten kun je ze naar de koude gedeelte van het rooster schuiven. Deksel erop en wachten tot ze gaar worden zonder te verbranden  ;)
 
Als je een laagje folie zou gebruiken waar je vlees direkt bovenop legt, krijg je opnieuw direct hitte. Je folie wordt immers heet en je vlees meteen daarna. Je krijg dan meer het idee van een bakplaat (een hele dunne), en das alsnog te warm.
Bij indirect wil je eigenlijk meer richting de warmte van een oven. Dus wel warme lucht, maar niet direct de hitte van de kolen op je vlees laten "schijnen / stralen".
Vandaar de methodes waarbij je vlees afschermt van je gloeiende kolen, zodat de warmte niet in 1 keer (direct) bij je vlees kan.
 
Ik snap het, bedankt voor de reacties
 
Het seizoen loopt van 1-januari t/m 31 december
 
Yeps, pas maar op, voor je het weet loop ook jij door de sneeuw richting je Q om 6 uur sochtends :D
(Neejoh, zo zijn we ?cht niet hoor :D :D :D
Paar maand geleden nog, sindsdien niet meer; bij gebrek aan sneeuw)
 
Ren? zei:
Het seizoen loopt van 1-januari t/m 31 december

Dat is mij in de loop van de tijd wel duidelijk geworden.
Zal wel zien waar schip strandt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan