BasBQ
Beef en Steak

Impulsief 1ste poging tot gedroogd "hammetje"

 
 

Mosseltje

Stoker
Berichten
481
Laatst had ik een stuk varkensfilet van 0,56kg in de ijskast liggen die tegen de THT datum aan zat.

Weggooien is zonde.
Omdat de diepvries vol zat heb ik dit stukje vlees 2 dagen in de droge pekel gelegd. (pekelzout met wat smaakmakers zoals tijm, laurier, jeneverbes, etc)
Daarna 24 uur laten drogen in de ijskast en vannacht 12 uur in de koude rook gehangen.

Het stukje vlees hangt nu in de garage te "rijpen".

Het vlees was nog zeker eetbaar toen ik het ging pekelen maar ik had het geen 2 dagen langer moeten bewaren.
Nu vraag ik me af of het duidelijk te zien/ruiken is wanneer het vlees bedorven is of niet.
Welke risico's loop ik met dit impulsieve project?

 
Heb je een kat? Een stukje aan een kat geven schijnt een graadmeter te zijn. Als die het eet is het goed, eet hij het niet moet je oppassen.
 
Ik heb zelf geen kat maar ik kan natuurlijk wel wat stukjes rondstrooien in de buurt.
Als er later een bericht in de krant staat over massale katten en honden sterfte in Breda dan weet ik genoeg.  ;)

Gekheid natuurlijk, maar is die tip van jou echt serieus?


Rottend vlees kan je wel ruiken maar ik weet niet of je botulisme of iets dergelijks kan ruiken.
 
Botulisme voorkom je door de juiste hoeveelheid nitrietzout te gebruiken. Vlees drogen zonder nitrietzout = kans op botulisme
 
Mosseltje zei:
Ik heb zelf geen kat maar ik kan natuurlijk wel wat stukjes rondstrooien in de buurt.
Als er later een bericht in de krant staat over massale katten en honden sterfte in Breda dan weet ik genoeg.  ;)

Gekheid natuurlijk, maar is die tip van jou echt serieus?


Rottend vlees kan je wel ruiken maar ik weet niet of je botulisme of iets dergelijks kan ruiken.

Ik heb het ook van horen zeggen, van een oude man. Katten zijn geen aaseters, dat schijnt de reden te zijn
 
Met alle respect, maar zonder recept van een goede bron, en zo maar een beetje wat doen met een stuk vlees, wat je verder niet gaat garen zou ik geen risico nemen.
Gewoon wegdoen.

Het vlees zal afhankelijk van het gewicht een bepaalde minimale hoeveelheid zout, en nitriet nodig hebben om Botulisme te voorkomen.
Te veel nitriet is niet goed, maar te weinig ook niet.
Ook al zou de verhouding juist zijn geweest, dan lijkt mij ook de 2 dagen droge pekel mij erg kort (maar ik kan het mis hebben hoor)
Als we b.v. bacon maken, dan ligt het vlees vaak 7 dagen in de droge pekel (en dagelijks omdraaien) om het goed tot in de kern door te laten dringen
Ik krijg nu de indruk dat je maar wat bijeen hebt gedaan. (als dat zo is, dan is de prijs van dat stukje vlees het risico niet waard)

Just my 2 cents

Mac
 
Bedankt voor de info allen.

Ik zal het stukje vlees maar als muur decoratie beschouwen.  :p
 
Mac zei:
Met alle respect, maar zonder recept van een goede bron, en zo maar een beetje wat doen met een stuk vlees, wat je verder niet gaat garen zou ik geen risico nemen.
Gewoon wegdoen.

Het vlees zal afhankelijk van het gewicht een bepaalde minimale hoeveelheid zout, en nitriet nodig hebben om Botulisme te voorkomen.
Te veel nitriet is niet goed, maar te weinig ook niet.
Ook al zou de verhouding juist zijn geweest, dan lijkt mij ook de 2 dagen droge pekel mij erg kort (maar ik kan het mis hebben hoor)
Als we b.v. bacon maken, dan ligt het vlees vaak 7 dagen in de droge pekel (en dagelijks omdraaien) om het goed tot in de kern door te laten dringen
Ik krijg nu de indruk dat je maar wat bijeen hebt gedaan. (als dat zo is, dan is de prijs van dat stukje vlees het risico niet waard)

Just my 2 cents

Mac

Mac +1, ik zou hier voorzichtig mee zijn en geen risico nemen, er staan genoeg recepten op het forum waarin de verhoudingen van zout en vlees in combinatie met de pekeltijd staan aangegeven. Lees je even in en doe een poging want het het is zeker geweldig om een keer zelf te doen!

 
De waarschuwing op gevaren van botulisme waren de anderen waren mij al voor.
Als je charcuterie wilt toepassen, leest eerst onze verschillende topics binnen het hoofdstuk charcuterie even door. Dan zie je dat er verschillende methoden zijn. Bestudeer ze en neem de tijd voor.

Het is wel meer dan eventjes zout op kwakken en aan een haakje laten hengelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan