BasBQ
Beef en Steak

Ik wil ook graag een koetje bij mijn naam.

 
 
 
 

richard0501

Gemarineerd
Berichten
1.552
Het heeft lang geduurd, maar nu eindelijk een poging wagen voor de Brisket.

Brisket besteld, (zo goed als mogelijk voor een leek als ik) bijgetrimd en overtollig vet verwijderd.

De brisket vanavond geinjecteerd met runderbouillon met scheutje worcestershire saus.
Rub gemaakt en aangebracht, nu terug in de koeling, morgenochtend om 8 uur pellet BBQ aanzetten, hopper gevuld met Mesquitepellets.

Will keep you informed.... ;)
 
Succes morgen! Geldt ook voor mijzelf, ik heb ook een brisket (ook mijn eerste...) in de koelkast liggen  :)
 
Spannend jongens! Ik ga jullie volgen. Staat ook op mijn todo!
 
Succes!
 
Gaat vast helemaal goed komen want volgens mij hoorde in net nog 2 koeien loeien
=))
 
Ziet er goed uit! Succes en maak er wat moois van
 
succes mannen
 
Succes we gaan je volgen.
 
Succes
 
Succes!

En hier ben ik ook bemoeit naar het eindresultaat.
 
Wat is er mis? Ik ben begonnen met ruim 3.2 kg Brisket, na het trimmen van de 4 cm dikke harde vetlaag had ik nog 1 stuk over van 1,6 kg en een klein stuk van 0,6 kg( wat bovenop de vetlaag zat.)  Mijn Brisket is na 3 uur op 75 graden al over de 50 graden kern (in het dikke stuk)  Het dunne heb ik maar niet gemeten.  Had ik het vet toch moeten laten zitten? Ik zag overal dat iedereen het harde vet wegsneed? :-S
 
Geen paniek, ik zit na 4 uur op 60 graden. En daar blijft-ie de komende paar uur op hangen (hoop ik).
Net als bij PP zal hier ook een "zone" voorkomen.
Zoals Dennis op de site beschrijft:

Ik dacht na het raadplegen van verschillende boeken en sites dat ik zo?n negen uur nodig zou hebben voor dit stuk vlees heb het dus om acht uur in de WSM gelegd. De kerntemperatuur liep mooi op totdat hij rond elf uur  op 66?C bleef hangen en dat zo?n zes uur volhield. Dit had ik dus totaal niet verwacht. Op een gegeven moment ga je twijfelen aan je spullen, doet mijn thermometer het nog wel, dat soort dingen. Maar zoals altijd bij dit soort sessies wordt geduld beloond en kon ik om 18:30 uur mijn brisket inpakken in aluminiumfolie en terugleggen tot de thermometer 91?C aan gaf, dat was pas om 21:30 uur. Hierna mocht de brisket nog een uurtje rusten in de folie alvorens ik hem kon aansnijden en proeven. De planning was om het voor het avondeten klaar te hebben, gelukkig had ik nog wat soep in de vriezer staan.

Gewoon geduld hebben!
 
Niks aan de hand, het harde vet snij je inderdaad weg.
Brisket bestaat uit twee stukken, de point en de flat. De vezels lopen bij de point en de flat haaks op elkaar staan.
Doordat het een plat stuk vlees is warmt het snel op in het begin.
Ik zou hem wel inpakken net als bij pp, waarschijnlijk al na een uur of 4,5.
 
Is ie al klaar?
 
om 1400 uur ingepakt, en dan nog even(3 uur) doorgaan, om 1700 uur was de kern 92 graden, Vlees van het rooster  gehaald.
stuk versneden voor de burnt ends.
Temperatuur van d BBQ omhoog en BBQ friet erin gelegd.
Na 1/2 uur temperatuur verhoogd naar 220 graden en nog wat lamskoteletjes gegrild.  Van de 3.2kg brisket was namelijk nog maar 950 gram bereidt gewicht over. Dat is een beetje weinig voor 4 volwassenen en 4 kinderen.
wat betreft de smaak, iedereen was dik tevreden , de mesquite had zijn werk goed gedaan , mooie smokering.  Helaas was het stuk toch iets te droog geworden.
Ik ga het nog een keer proberen, maar dan met een mooier/groter stuk vlees.

Bordjes en schalen waren allemaal geheel gekuisd.

 
Terug
Bovenaan Onderaan