BasBQ
Beef en Steak

Ik wil beter worden in barbecue

Het kolen compleet is inderdaad een top boek.
De ultieme barbecue Bijbel van Michael Koch ook.
Vuur de baas heb ik recent in huis, nog niet gelezen door tijd gebrek.
 
Ik heb SG1 vandaag binnen gekregen. Het valt mij even snel op dat Jord ipv rookchunks (die je rijkelijk op YT gebruikt ziet worden) houtsnippers gebruikt bij spareribs. Waarom is dat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat zal je Jord moeten vragen. Ik gebruik wel eens chips bij korte rooksessies. Bv gerookte mergpijpjes. Ofwel ik als er gerookt wordt oo de gasBBQ. Dan gebruik ik chips in een smokebox.

Voor al de rest chunks
 
Tja Jord is niet altijd perfect. Ik zou toch eerder chunks gebruiken. Als je wat meer wilt leren over hoe en waarom dan zijn de boeken van meneer wateetons erg leuk om te lezen. Bijvoorbeeld zijn boek Over Rook. ;)

Ik ga zelf meestal voor perfectie en ben ook nog niet helemaal tevreden. Maar door het te doen leer je.

Als je bbq kampioen wilt worden is het een trucje leren en veel oefenen. Wil je goed leren koken moet je gaan experimenteren.

Wat doen de verschillende rookwaren met het vlees etc. Welke kruiden moet ik gebruiken en waarom

Koken is een wetenschap ;)
 
Ik heb SG1 vandaag binnen gekregen. Het valt mij even snel op dat Jord ipv rookchunks (die je rijkelijk op YT gebruikt ziet worden) houtsnippers gebruikt bij spareribs. Waarom is dat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Staar je daar niet blind op die details zijn nu niet interessant en vaak ook gewenning of persoonlijke voorkeur.
Rookhout moet je zien als kruiden, teveel en het overheerst snel.
Nog 1 belangrijk iets: Houtskool is je brandstof, en niet bedoeld om rooksmaak af te geven want rook wat van je houtskool komt is niet lekker.
Rooksmaak komt door rookhout en de BBQ smaak is een combinatie van paks en eventueel rookhout.
 
Veel plezier! Geniet vooral van de reis zou ik zeggen en niet van het nog niet bereiken van Michelinsterrenniveau... Ik zie mezelf allesbehalve als MasterChef, maar wat ik produceer is belachelijk lekker. Gaat zeker af en toe wat mis en er is ruimte voor verbetering, maar gaandeweg genieten is wel belangrijk om dit als hobby leuk te blijven vinden. Als dat niet lukt, zou ik eerder voor een echte koksopleiding opteren dan voor korte workshops.

Tips qua kwaliteit vlees: ga naar goede (online) slagerij. Zeker voor de mooiere gerechten is dat echt een wereld van verschil. Garbage in, garbage out...

Qua smaken: ik heb veel geleerd van deze twee boeken:
1 Flavor x Fire van Derek Wolf
2 Receptloos van Marlies Kooiman

Beide leren je veel over de balans tussen smaken en hoe je die kunt aanbrengen als je bv te flauw, te zoet, te heet, teveel natte boom hebt en hoe je soms zelfs tijdens het koken nog bij kunt sturen. Daar hoort ook een soort basis aan voorraad ingrediënten bij.
 
Lexie, is dit wat voor je?

Screenshot_20231209_162332_Facebook.jpg
 
Ik begrijp niet waarom die reclame in het Engels is.
Alle 99% dan toch 🤓🤣
 
Nee daar bewijs je niets mee vind ik.
 
Laatst bewerkt:
Voor mij helaas wel te ver weg. Zoiets zou ik in de omgeving van Rotterdam willen volgen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
workshops zijn altijd handig, maar het is de oefening die de kunst baart.

Maak het niet ingewikkeld, begin eenvoudig en bedenk: less is more.

Natuurlijk is goed vlees belangrijk.

Procureur voor pulled pork is prima te koop bij de lokale slager.

Spareribs voor een snelle methode zijn goed te koop bij de poelier, vestigingen als Kippie, kipperij en dergelijke.

Voor St Louis style ribs zou ik online kijken

Voor brisket kan ik alleen maar zeggen: Grainfed!!!! Online kopen.

Smaak profiel is altijd persoonlijk. Je kan voor kant en klaar gaan of zelf iets in elkaar draaien.

Kijk veel YouTube filmpjes om te zien hoeveel ze erop strooien.
Let op dat een groot stuk vlees veel rub kan hebben.

En wedstrijd workshop is vooral handig als je ook echt wedstrijden wil gaan doen. Zo leer je al de valkuilen te ontdekken, welke regels er gelden, hoe je time management moet doen en hoe het inleveren gaat.

Gaat het puur om hoe maak ik lekker PP, spareribs en dergelijke dan is YouTube your friend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan