BasBQ
Beef en Steak

Ik krijg maar geen rook

H

Heemskerk

Gast
Hallo,

Ik heb een Boretti Piccolino gasbarbecue
https://www.bol.com/nl/p/boretti-piccolino-gasbarbecue-zwart/9200000012838827/

Nu probeer ik daar hout mee te roken. Ik heb Weber rookhout gekocht, maar wat ik ook probeer, ik krijg er geen rook uit.
Ik heb geen smokerbox, maar gebruik gewoon extra stevig aluminiumfolie met gaatjes er in. Maar of ik nu veel doe, weinig, het hout 1 uur, 3 uur of 6 uur in water week, er komt geen rook vanaf. Ook niet als ik het droog gebruik. Ik heb de pakjes zowel op het rooster als onder de vlamverdeler geprobeerd (meer plek is er niet)

Doe ik wat fout, of is deze BBQ gewoon te klein om heet genoeg te worden. De thermometer op de deksel geeft maximaal 250 graden aan als ik hem een tijdje laat staan. Omdat er erg grote ventilatiegaten inzitten, koelt hij bij een windvlaagje wel snel af.

Ik hoop dat iemand kan helpen. Bedankt.
 
Je moet het rookhout op de vlamverdeler zetten. Probleem kan zijn dat je maar 1 brander hebt volgens mij. Je kan dan niet de brander temperen als het rookhout in vlammen op dreigt te gaan.


Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

 
Klopt, ik heb maar 1 vlamverdeler/brander. Helaas past hij niet tussen de verdeler en het rooster.  :(
 
Heemskerk zei:
Klopt, ik heb maar 1 vlamverdeler/brander. Helaas past hij niet tussen de verdeler en het rooster.  :(

Probeer eens in plaats van rookhout wat houtmot op een open strookje aluminiumfolie op de verdeler te strooien. Bijv. mot van appelhout. Houtmot van onbehandeld hout  is te koop bij goed gesorteerde viswinkels of online. Who knows, houtmot rookt ook in een tafel-rookoventje met een kleine brander.

Succes!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Wat in jouw geval misschien ook zou kunnen werken is een rooktube met rookpellets er in.

Ikzelf heb deze: https://m.youtube.com/watch?v=-XWSBEBzoEs

Ik heb hem via Duitsland ge?mporteerd, maar zag ze volgens mij ook al voor een habbekrats voorbij komen op gadgetsites als Geek en wish, gewoon zoeken op smoke tube  ;)

Het voordeel is dat je deze buiten de barbecue aansteekt met een turbo aansteker/cr?me brulee brander, dus als je deze aansteekt terwijl je barbecue aan het opwarmen is, kan ie direct op je rooster als je BBQ warm is en heb je direct rook tot je beschikking.

Ze zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes voor respectievelijk 2 uur/4uur en een uitschuifbare voor 8 uur rook. Ook hebben ze een vierkante bak die een zelfde systeem heeft als een cold smoke generator voor ik dacht 12 uur rook ;)

Rookpellets zijn verkrijgbaar bij green forest, en vuur en rook

Ik hoop dat je er iets aan hebt :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan