BasBQ
Beef en Steak

Ik kan wel janken!!!

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.108
Hebben jullie dat ook wel eens gehad, dat je iets van de q haalt, proeft en denkt:
"Dit is zoals God het bedoelt heeft"?

Hoe het begon.
Ruim een half jaartje geleden, nog niet belast met de kennis van nu  :(, een picanha in de o>3n gemaakt.
Dat resulteerde in reacties als: "mwoh, niet onaardig", "die saus is er wel lekker bij", enz.
Kortom: leuk, maar op naar het volgende gerecht. Dit is geen blijvertje.

Maarrrr.... dank zij jullie, mijn bbq-collega's, en dit geweldige forum wist ik dat er ooit nog eens een picanha moest komen.

En vorige week bij de Sligro een picanha zien liggen. "Nu moet het gebeuren" mompelde ik tegen mezelf. Al die lovende reacties, resultaten en vooral de geweldige foto's op dit forum van picanha in mijn achterhoofd pakte ik al dromend een picanha en legde hem in mijn karretje. Mijn vrouw vroeg: Wat is er? Zei je iets? Ik schrok wakker uit mijn korte droom, en zei: "Nee hoor. Niets aan de hand. Ik dacht even hard op".

Afgelopen week mezelf eens een beetje ingelezen in het bereiden van picanha, want nu moest het gewoon gaan lukken. Uiteindelijk een strategie gekozen en zondagmiddag de voorbereidingen getroffen om dit stukje vlees van 1,4 kilo eens te laten zien wie hier de "daddy", de "master", wat zeg ik, de "emperor" is.

Aldus volgen hieronder de foto's.
Voor erbij is gekozen voor Domi's Coleslaw (ja, Coleslaw met een hoofdletter uit respect) en Mac's Chimmichurrie (yep, ook hier met een hoofdletter...)

Geprept met alleen pezo, even op temperatuur laten komen


Daar gaan we, op naar een kerntemp van 50


Ondertussen de Coleslaw gemaakt


Het "affakkelen" tot een temp van 55
Ik heb hier gewoon het middendeel van de WSM er tussenuit gehaald en het rooster op de kolenring gelegd.
Vervolgens alle schuiven open.


Na 10 min rusten tot een kern van 60, aangesneden (was best spannend: als tie nog maar ros? is  :-O)
En wat een opluchting...


Hier een foto van het totaalplaatje


En, een close-up van de ster van de avond


En toen..... de eerste hap......
De tranen sprongen in mijn ogen, van genot en geluk wel te verstaan. IK KON WEL JANKEN
Wat een geweldig lekker stuk vlees!!!
Het was helemaal perfect, af, top, hemels, onge?venaard, the best ever.

We hebben gegeten, gegeten en gegeten. Als een di?tist het had kunnen zien, had hij/zij ingegrepen uit angst voor een vlees-overdosis binnen ons gezin.  :D (of zelf bij aangeschoven  :D)
We kregen het niet op. Dus vanavond de rest.... Kan niet wachten  :p

Dank voor de inspiratie, Dominique bedankt voor het Coleslaw recept, Mac bedankt voor het Chimmichurrie recept.
De Coleslaw is werkelijk geweldig lekker en de Chimmichurrie is een perfectie combi met rund.

Hier nog een foto van de cooling-down van de WSM (die had het even warm  ;))


Bedankt voor het kijken
Rick
 
Gelovig zijn of niet....dit moet zeker super gesmaakt hebben: vleesch, zoals de natuur het bedoeld heeft  :D
Nou je hebt me in ieder geval ruimschoots overtuigd: dit staat nu met stipt in mijn top 3!

Leuke post en foto's waar je een slabbertje voor nodig heb
 
Gelukkig heeft het gesmaakt, alhoewel.....er was een bbq-master aan het werk. Het was dus eigenlijk niet zo verwonderlijk dat het gesmaakt heet.  :p
 
Praise the lard ;)
 
Ik krijg ook tranen in mijn ogen bij het lezen van deze post, van het lachen dat is! Wat een leuk stukje heb je geschreven, ik zie het helemaal voor me.
Dank voor het compliment over de Coleslaw, wij zijn er ook nog steeds blij mee.
 
Stoker Joop zei:
Gelukkig heeft het gesmaakt, alhoewel.....er was een bbq-master aan het werk. Het was dus eigenlijk niet zo verwonderlijk dat het gesmaakt heet.  :p
:blush:
 
Mooi Rick, nu zit ik ook met tranen :D

B-)
 
hahaha mooi stuk vlees verdient ook een mooi verslag. Leuk gedaan!!!
 
De emotie is uit de foto van net na het aansnijden af te lezen, stilhouden van de camera lukte niet meer.... ;)

Prachtig verhaal en dito maaltijd!
 
Ceriel zei:
De emotie is uit de foto van net na het aansnijden af te lezen, stilhouden van de camera lukte niet meer.... ;)

Prachtig verhaal en dito maaltijd!

Exact wat ik ook wilde schrijven. Heerlijk enthousiaste post. Keep on coocking and posting!
 
Haha leuke reportage! Misschien voor de volgende keer kun je nog proberen of je de peper nadien toevoegt fijner vind (ik doe dit altijd wel), bij het affakkelen ben je namelijk je peper ook aan het verbranden...
 
structor zei:
Haha leuke reportage! Misschien voor de volgende keer kun je nog proberen of je de peper nadien toevoegt fijner vind (ik doe dit altijd wel), bij het affakkelen ben je namelijk je peper ook aan het verbranden...

das een goeie. bedankt voor de tip
 
Geweldig  :) ik ga mij hier ook eens inlezen op mijn lijstje om te proberen, bedankt
 
Mooi verhaal en een knap stukje vleesch!
Dit moet op mijn todo lijst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan