BasBQ
Beef en Steak

IJken probes en HM

 
 

mrwolf

Pitmaster
Berichten
610
Ik heb sinds gisteren 2 ET-72 probes (food & pit) op mijn HM4.1, en tijdens de eerste run op mijn UDS zag ik al een aanzienlijk verschil in temperatuur met mijn Maverick 733. Dus vandaag een test met kokend water en ijsblokjes gedaan.

Kokend water: Maverick733 100, pit & probe ET-72 rond de 95
IJsblokjes: Maverick 2, ET-72 pit 3, probe 2

Conclusie: de 733 is correct, maar de afwijking van beide 72-probes is niet consistent. Herkent iemand dit, en hoe is dit te configureren in de Heatermeter-software? Een offset van 5 is prima voor rond de 100 graden, maar bij bijvoorbeeld 60 graden kerntemperatuur zal dit teveel zijn als ik kijk naar de ijsblokjestest waar ze wel redelijk accuraat waren.

Een ander HM probleempje: de datum en tijd zijn na iedere reboot terug naar 12 maart, 17:55. Alleen een browser sync lost dit op, het wel of niet activeren van een NTP-server lijkt geen invloed te hebben. Opgelost door een custom DNS-server toe te voegen, blijkbaar kon de HM geen enkele externe site bereiken
 
Dat is vreemd de ET-72 is de meest gebruikt en geteste probe. Heb je gecontroleerd of je de juiste pre-set gekozen hebt voor deze probe?

Als dat het probleem niet is en je wilt het goed doen dan moet je de Steinhart-Hart coefficents bepalen.

Wat ik nog kan bedenken is dat  de weerstand in de HM niet 10K is.
 
Als je het zeker wilt weten, zou ik je probes aan de kook brengen. En daarna de boel af laten koelen en dan ondertussen telkens meetwaarden opschrijven. Dan weet je waar de verschillen zitten. Druk er dan b.v. ook nog een fantast of thermapen in of beide. Dan weet je van hoe of wat. Heb je nu een probe waarvan je niet blij bent dan kun je natuurlijk altijd je steinhart coefficienten aanpassen.

(zo heb ik het gedaan)
 
uipko zei:
Dat is vreemd de ET-72 is de meest gebruikt en geteste probe. Heb je gecontroleerd of je de juiste pre-set gekozen hebt voor deze probe?

Als dat het probleem niet is en je wilt het goed doen dan moet je de Steinhart-Hart coefficents bepalen.

Wat ik nog kan bedenken is dat  de weerstand in de HM niet 10K is.
Ja, ik heb de juiste preset gekozen (helaas)

Dat wordt dus nog een avondje testen en noteren, en me dan maar eens in die co?fficienten gaan verdiepen.
 
Hoe kan ik de weerstand van de probes meten met een multimeter? Als ik het uiteinde van de probe meet met de ene pen en het andere eind van de probe zelf met de andere pen krijg ik geen constante waarde. Het fluctueert enorm, dus ik doe iets fout met het meten denk ik...
 
Ik denk dat die verandering je temperatuur is. Dus weerstand meten bij 100 en bij 0 graden
 
Dit was bij kamertemperatuur, waarbij de waardes dus fluctueerden. Maakt het nog uit welke pen ik waar houdt met het meten?
 
Voor een weerstand maakt polariteit niet uit
 
Een probe is een weerstand die bij een bepaalde temperatuur een vaste waarde geeft.
Om ze te vergelijken moet de temperatuur dus gelijk zijn.
Vaste waarden zijn smeltend ijs en kokend water.
Wat je dus kunt doen is de weerstand vergelijken bij vaste temperaturen.

Ben er zeker geen expert in, heb er verschillende boeken over maar deze staan nog ongelezen in de kast, haha...
 
BertM zei:
Een probe is een weerstand die bij een bepaalde temperatuur een vaste waarde geeft.
Om ze te vergelijken moet de temperatuur dus gelijk zijn.
Vaste waarden zijn smeltend ijs en kokend water.
Wat je dus kunt doen is de weerstand vergelijken bij vaste temperaturen.

Ben er zeker geen expert in, heb er verschillende boeken over maar deze staan nog ongelezen in de kast, haha...
Dat snap ik, maar ik krijg dus bij 1 temperatuur (22 graden) niet een vaste weerstand te lezen in de multimeter, ik doe dus iets niet goed denk ik
 
mrwolf zei:
Dit was bij kamertemperatuur, waarbij de waardes dus fluctueerden. Maakt het nog uit welke pen ik waar houdt met het meten?
Met wat voor spanningsmeter heb je het gemeten (ik heb o.a. een el-cheapo hier, die hier ook nog wel eens last van heeft)?

Maar anders je kunt de HM gewoon instelllen dat hij weerstandswaarden doorgeeft, hierbij hoef je alleen de weerstand van je andere weerstand in te geven zodat de spanningsdeler doorgerekend kan worden....
 
mrwolf zei:
Hoe kan ik de weerstand van de probes meten met een multimeter? Als ik het uiteinde van de probe meet met de ene pen en het andere eind van de probe zelf met de andere pen krijg ik geen constante waarde. Het fluctueert enorm, dus ik doe iets fout met het meten denk ik...

De HM heeft ook een mogelijkheid om probe waardes te laten zien. Ik kan het zo snel niet vinden maar waarschijnlijk kan je het wel op tvwbb.com vinden. Het is iets van een bepaalde toets combi of ergens een magische waarde invullen.

Die mode is denk ik ook erg handig voor als je het verloop van 100 naar 0 wilt meten.
 
structor zei:
Met wat voor spanningsmeter heb je het gemeten (ik heb o.a. een el-cheapo hier, die hier ook nog wel eens last van heeft)?

Maar anders je kunt de HM gewoon instelllen dat hij weerstandswaarden doorgeeft, hierbij hoef je alleen de weerstand van je andere weerstand in te geven zodat de spanningsdeler doorgerekend kan worden....
Ook een el cheapo Gamma (Plieger) meter. Ik heb deze al een tijdje, maar hooguit gebruikt om voltages van batterijen te meten, nog nooit iets met weerstanden gedaan.


uipko zei:
De HM heeft ook een mogelijkheid om probe waardes te laten zien. Ik kan het zo snel niet vinden maar waarschijnlijk kan je het wel op tvwbb.com vinden. Het is iets van een bepaalde toets combi of ergens een magische waarde invullen.

Die mode is denk ik ook erg handig voor als je het verloop van 100 naar 0 wilt meten.
Die heb ik gevonden, 'R' ingeven bij setpoint, dan krijg je de weerstanden te zien. Dat scheelt weer :)

Maar dan heb ik als multimeter-leek nog steeds het probleem dat ik de weerstanden niet kan aflezen omdat deze blijven fluctueren bij ??n temperatuur, de meter geeft gewoon geen constante waarde. Ik ga het vanavond nog een keer met frisse moed proberen :) Dit weekend MOET de pulled pork erop, de procureur is sinds vanochtend uit de vriezer, so no pressure ;)
 
Ik heb de HM op R-modus gezet, en bij 3 temperaturen voor mijn probes de weerstanden afgelezen. Die weken af van elkaar, zoals verwacht. Maar als ik de Steinhart-Hart-waarden nu invul bij de probes en de waarden opsla, dan gaat die probe direct op 'disabled', alsof de waarden niet geaccepteerd worden?

Voorbeeldje:

De gemeten waarden

Temp C Resistance
Low 4 543445
Mid 24 215647
High 99 18700

De bijbehorende co?ffici?nten:
Coefficients
a= -0,000369703
b= 0,000322661
c= -0,000000123

Ik heb de co?ffici?nten op 3 sites laten berekenen, maar die zijn steeds hetzelfde, dus de waarden lijken me te kloppen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan