BasBQ
Beef en Steak

iets van zolderspek

 

tomvond

Vuurmaker
Berichten
65
Gegoogled als een malle maar niet echt een recept gevonden voor zolderspek. (ws had ik hier de vraag ook gewoon kunnen stellen maar ach)


Hij ligt nu 2 weken in de pekel (colorozo) met kruiden (zelfde als van de coppa jeneverbes, laurier, nootmuskaat, peper)
Vandaag is het plan om hem te ontzouten en vervolgens te drogen morgen 12 uur koud te roken. Daarna wil ik hem laten drogen tot ik 35% ben verloren.
Misschien nog enten met witte schimmel maar dat weet ik nog niet zeker.

Als ik meer foto's heb zal ik ze hier posten.

Waar dit allemaal op gebaseerd is voornamelijk al mijn gegoogle aangevuld met wat parate kennis  :D

Ben benieuwd wat dit word :)

IMG-20160402-WA0019.jpg

 
spannend hoor.
Zou je jezelf misschien ook nog even voor willen stellen?  :)
 
Mooi projectje!
Het roken van charcuterie wordt vaak gedaan om schimmelvorming tegen te gaan, ik betwijfel of het toevoegen van een schimmel na het roken gaat werken....
 
BertM zei:
Ceriel +1
En ik denk dat je 35% niet gaat halen, spek heeft minder vocht dan bv een coppa.
Wat adviseer je Bert?

schimmel laat ik varen dan

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 
Gewoon na het roken lekker te drogen laten hangen voor een paar weekjes, en kijken hoe ver je komt.

Mijn Pancetta Arrotolata hing ongeveer 8 maanden, maar kwam niet veel verder als zo'n 28 - 30%

26135047385_e96ac1157b_n.jpg


Mac
 
Hier ook geen voorstander van schimmel op spek.
Heb het dan ook nog nooit ergens gezien waarvan het de bedoeling was dat het op spek zat.  :-S

Mac
 
Geen schimmel dus. Vanmiddag alleen roken en dan op hangen. Las op internet dat zolderspek 6 weken gerookt werd. Volgens mij is dit wel erg lang. Ik hou het bij een uur of 12

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 
zes weken lijkt mij onwaarschijnlijk, 12 uur is denk ik ruim voldoende voor de smaak. Ik ben
naar verloop van tijd steeds korter gaan roken. Kolb?sz (koudgerookte droogworst) , rook ik
het langst, dat gaat twee keer twaalf uur in de rook.
 
tomvond zei:
Geen schimmel dus. Vanmiddag alleen roken en dan op hangen. Las op internet dat zolderspek 6 weken gerookt werd. Volgens mij is dit wel erg lang. Ik hou het bij een uur of 12

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Vroeg?h rookte men ook wel gewoon bij de schoorsteen. Dus dan kwam er af en toe rook langs als 's avonds de haard werd opgestookt. Misschien dat ze dat bedoelen. Als je een berg spek 6 weken continue in de rook hangt heb je een klomp teer :D
Leuk projectje. Als het weer wat koeler wordt op mijn zolder ga ik er ook eens mee aan de gang. Nu is het er alweer snel te warm.

 
Ik begreep volgens zeggen dat dit gepekelde spek inderdaad 6 weken wordt mee gerookt in de rookkast/-oven, terwijl ander vlees zijn normale rooksessie doorloopt. En na die 6 weken wordt het spek nog eens 1 jaar gerijpt.

Zie ook het onderschrift bij de foto op de website van Slagerij van Broekhuizen:
http://www.slagerijvanbroekhuizen.nl/diverse-specialiteiten

Volgens mij haalt The Rough Kitchen hier ook zijn zolderspek vandaan, maar dat weet ik niet 100% zeker.
 
Nou ik ga het zien we zijn nu bezig met koud roken. Ik heb hem beter op gebonden als op de foto. Heb je geen vlees haak? Nee idd ;)

Hij heeft helaas wat langer in de koelkast gelegen om te drogen. We zien wel wat het word. Ik zorg er iig voor dat hij minimaal 12 uur rookt. Dan gaat hij te drogen. Proberen richting de 30% verlies te gaan.


Iedereen bedankt voor de info. Ik hou jullie op de hoogte. Mocht dit eetbaar worden en lekker dan noem ik het gewoon Tomspek ;)


9ac970af6c5b361c3d494feb99345731.jpg


Sent from my SM-G920F using Tapatalk
 
and now we wait :)
 
Hij hangt nog steeds. Ziet goed uit morgen even wegen.


30261f5cde2a2531472eb067cfa0eb4e.jpg


Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan