BasBQ
Beef en Steak

Ierse shortribs op de kamado

Reob84

Sprokkelaar
Berichten
44
Vandaag met alle zin en lust begonnen aan short-ribs.

Donderdag mooi pakket binnen gekregen van Beef&Steak.
Vandaag 1 beefrib erop gegooid.
1.27Kg. Iers grasgevoerd.

Gisteravond wat getrimd en in de rub.

Vanmorgen 9:15 kamado aangestoken en stabiel op 110-120 graden. Middags kleine stijging gehad tot 120-130 maar dit had ik zo weer naar de 110.

Bij 72graden kern ingepakt klontje roomboter erbij en rustig door laten garen. Ik was om 15:45 al op de 92graden kern. Priktest gedaan en was nog vrij steven qua taaiheid.
Even door laten pruttelen naar de 95-96 en nog steeds veel stijdfheid te voelen, kreeg al een zweetdruppeltje toen nog even tot 97-98 en nog taai. Toch maar eraf gehaald en laten rusten 30min.

Voelde het al wat aankomen maar het vlees was helaas droog en taaiig. Het en der mals maar droog. Jammer, en het voelde na deze lange dag toch als een domper.

Heb hiervoor al eens australisch short-ribs grain-fed gemaakt. En die was toch echt super mals en taai. Exact de zelfde run qua temps etc…

Enige tips?

Verder hier nog even de foto’s.

Idee dat grain-fed toch mals en sappiger is vanwege het vet in het vlees, al vond ik deze er niet vetloos uit zien?

Verder nog een self-made kruidenboter.

3/4 roomboter laten roken/smelten op de kamado.
Gepoft teentje knoflook erdoor, fijn uitje, basilicum peterselie bieslook fijn gehakt , tl kerrie paprikapoeder. Tl mosterd ketchup erdoor. Fantastische smaak. Met een stokbroodje erbij.

Groetjes

300d972085affab64157bca2a4efc24f.jpg

d6be7549bcfe9b631f1e7a5c50e2eb9a.jpg

033723b62ee53bd98063eed9f01225aa.jpg

8b6fca48bcd9938f19b9f1eb31da9dfa.jpg

8b9fb447742513c904141ae0f7a84f2a.jpg

2ee0970894c2c4fbaece9e8a7cb85168.jpg

18ae95c98a7e7f4b712cc12a93b23b7f.jpg

504a784f9fe3d6324d8e8b2d8f78412c.jpg

a3528ed9f85a90dce40b679e2fd79d98.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mijn allereerlijkste reactie (werk weleens bij Beef&Steak ;)) : die Ierse Flat Ribs zijn het gewoon net niet, zeker als je al een keer Black Angus Flat Ribs hebt gegeten.
Als je nog een keer Ierse Flat Ribs wilt hebben kun je beter voor de zwaardere variant vanaf een kilo of 2,5 gaan.
Daar valt al heel wat leukers van te maken.
 
nou.. in elk geval een leuke run gehad.
jammer dat het niet naar wens is.

tjsa je kan het treffen met shortribs, ik heb meedere keren dubbeldoel gehad en dat was heerlijk, en ook 1 keer en die waren gort droog.

wil je op zeker spelen, dan zou ik voor angus shortribs gaan. daar heb ik nog nooit pech mee gehad.
 
Mmmm zonde. de consistentie in kwaliteit van deze shortribs is wisselend. Heb toch ook zeker goede runs gehad met deze ribs.
 
Bedankt voor de feedbacks in de reacties.
Dan weet ik een beetje waar ik het moet zoeken, ja het is wel zonde want je kijkt er toch een aantal uur naar uit
Volgende ronde toch maar BlackAngus en grainfed bestellen.
Ook trouwens de rookring viel me enorm tegen, terwijl het rookproces best een uur of 2-2,5 zeker zn werk heeft gedaan. Zou dit dan ook mede komen doordat het vlees van zichzelf al wat taaier of dichtere samenstelling heeft?

Wel genoten al met al van het bbq’en. Volgende ronde vandaag een stoof.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Jammer dat ze tegen vielen! Ik heb ook eerder Ierse Ribs gehad (grass fed) en deze waren ook aan de droge kant.
Je plankje ziet er wel overheerlijk uit zo op de foto!
 
Oei die shortrib ziet er inderdaad droog uit 😯 jammer zeg.

Wij hebben dit ooit ook gehad met een shortrib, ik heb er toen wat jus bij geserveerd, het was of nog een restje draadjesvlees jus uit de vriezer of een zakje jus van Knorr of Maggi (die heb meestal wel in huis als "nood voorraad") dan kun je het vlees even laten zwemmen in jus en is het iets minder droog 😉
 
Ik ben compleet gestopt met grassfed..... nooit meer teruggekeken.
 
Mijn allereerlijkste reactie (werk weleens bij Beef&Steak ;)) : die Ierse Flat Ribs zijn het gewoon net niet, zeker als je al een keer Black Angus Flat Ribs hebt gegeten.
Als je nog een keer Ierse Flat Ribs wilt hebben kun je beter voor de zwaardere variant vanaf een kilo of 2,5 gaan.
Daar valt al heel wat leukers van te maken.
Ik had ze vorige week ook gemaakt. Het heeft me wel gesmaakt, maar had ook een beetje het gevoel van ‘net niet’, maar ik dacht dat dit door de weinige ervaring met short ribs kwam en ik de vorige keer verwend was met die van Wagyu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan