BasBQ
Beef en Steak

Idee buitenkeuken

 

robdegekste

Kooltjesharker
Berichten
216
Goedemorgen!

Hierbij mijn poging tot het maken van een buitentafel/keuken. Zoals jullie zien, staan er twee bbq's. Het idee is om een simpele houtenconstructie te maken echter met een blad van beton. Zoals jullie zien, loopt het gedeelte in de tuin schuin. Lijkt mij het mooiste om het op maat te maken, kan echter nog niet inschatten hoeveel moeilijker het daardoor wordt? Qua klus ervaring ben ik echt een beginner, dit moet mijn eerste klus wordt.

Qua afmeting

Breedte links 75cm
Breedte rechts 115cm
Voor 350cm
Achter 400cm

Qua hout, wil ik beginnen met balken te kopen van 5x5x400cm en vervolgens de constructie maken. Twijfel nog wel of ik de Weber ook in de tafel installeer, gebruik de Weber zelden. Alleen als er een groep vrienden komt eten echter dat is maar een paar keer per jaar.

Als jullie nog tips hebben, hoor ik het graag. Ga nu opzoek naar een lokale houthandelen en berekenen hoeveel hout ik nodig heb voor de constructie.

IMG_20200515_074730.jpg
IMG_20200515_075108.jpg
Buitentafel schets.jpg
 
5 x 5 is geen handige maat denk ik.
Ik zou een geschaafde 5 x 7 pakken, die hebben de meeste dhz winkels zo liggen, en die recht op zetten voor je frame werk. De poten wat dikker pakken, 8 x 8 of zo ( even kijken wat er beschikbaar is)
40915195fd1838792601705e7cda11ac.jpg


Redelijk moeilijk om (netjes) te maken met geen een haakse hoek in die tuin van je.
Daarom zou ik vooral het aanzicht haaks houden en hem achter eventueel met de hoek van de tuin mee laten lopen.

Het handigste is om een haaks frame te maken en dat in de schuinte van je tuin te schuiven denk ik.

Een ervaren timmerman zal een tafelframe kunnen maken met al die hoeken, als beginner zou ik er niet aan beginnen.
Afkort zaag huren en alles mooi recht zagen is echt (denk ik) het handigste en geeft het mooiste resultaat.

3,5 m is ook een hele overspanning. Misschien in het midden ook nog een poot, of een versteviging aanbrengen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
5 x 5 is geen handige maat denk ik.
Ik zou een geschaafde 5 x 7 pakken, die hebben de meeste dhz winkels zo liggen, en die recht op zetten voor je frame werk. De poten wat dikker pakken, 8 x 8 of zo ( even kijken wat er beschikbaar is)
40915195fd1838792601705e7cda11ac.jpg


Redelijk moeilijk om (netjes) te maken met geen een haakse hoek in die tuin van je.
Daarom zou ik vooral het aanzicht haaks houden en hem achter eventueel met de hoek van de tuin mee laten lopen.

Het handigste is om een haaks frame te maken en dat in de schuinte van je tuin te schuiven denk ik.

Een ervaren timmerman zal een tafelframe kunnen maken met al die hoeken, als beginner zou ik er niet aan beginnen.
Afkort zaag huren en alles mooi recht zagen is echt (denk ik) het handigste en geeft het mooiste resultaat.

3,5 m is ook een hele overspanning. Misschien in het midden ook nog een poot, of een versteviging aanbrengen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dank! Dit dacht ik ook al, en schuin is waarschijnlijk veels te moeilijk voor mij als beginner. Zeer goede tips m.b.t. de andere maat, ga ik voor die beide maten.
 
En het betonnen blad op de kop maken!

Een kist timmeren van beton plex of iets anders wat stevig is en glad afgewerkt. Alle naadjes mooi in kitten. Een betonnet op maat maken en die aan ijzer draadjes ophangen zodat ie mooi in het midden van de hoogte van het blad hangt. Of nog liever 2 boven elkaar. Boven en onder bewapening dus. Beton storten, het een trilnaald (of iets anders wat trilt de lucht bellen er uit trillen tegen de zijkant van de kist. 28 dagen uit laten harden en dan omdraaien


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Maak je frame haaks, en laat de punt van het blad aan de achterzijde overhangen. Het meubel wordt zwaar zat, dat valt niet om. Poten inderdaad 8x8 of 10x10, anders wordt het niet fraai en is het ook niet erg stabiel.

Ik zie vaak dat balken kops worden vastgeschroefd, dit is niet sterk en ook niet duurzaam. Gebruik dan liever metalen hoeken om de zaak bij elkaar te houden, die schroef je haaks op de nerf, dat is veel sterker.

Tafelhoeken kan ook, maar dan moet je onder 45 graden in de poot boren, weet niet of je dat lukt, daar heb je eigenlijk een kolomboormachine voor nodig.
 
Maak je frame haaks, en laat de punt van het blad aan de achterzijde overhangen. Het meubel wordt zwaar zat, dat valt niet om. Poten inderdaad 8x8 of 10x10, anders wordt het niet fraai en is het ook niet erg stabiel.

Ik zie vaak dat balken kops worden vastgeschroefd, dit is niet sterk en ook niet duurzaam. Gebruik dan liever metalen hoeken om de zaak bij elkaar te houden, die schroef je haaks op de nerf, dat is veel sterker.

Tafelhoeken kan ook, maar dan moet je onder 45 graden in de poot boren, weet niet of je dat lukt, daar heb je eigenlijk een kolomboormachine voor nodig.

Goede tip van de metalen hoeken, zie ze af en toe langs komen bij bbq tafels, zet die op mijn lijstje.
 
Ik zie vaak dat balken kops worden vastgeschroefd, dit is niet sterk en ook niet duurzaam. Gebruik dan liever metalen hoeken om de zaak bij elkaar te houden, die schroef je haaks op de nerf, dat is veel sterker.

Tafelhoeken kan ook, maar dan moet je onder 45 graden in de poot boren, weet niet of je dat lukt, daar heb je eigenlijk een kolomboormachine voor nodig.

Niet helemaal mee eens, stoelhoeken aan een kant van een balk schroeven om een "blinde" verbinding te maken zijn ook niet alles.
Je kunt de balk die je haaks bijv. tegen de staander wil hebben niet 100% strak en naadloos aansluiten, simpelweg omdat je aan een kant van de balk de hoek bevestigd die dan weer trekt aan je balk.

Afijn, zelf heb ik gebruik gemaakt van de combinatie van een stoelhoek + een 6x120mm (voorboren) die de balken goed en strak tegen elkaar aantrekt. Stoelhoek is dan alleen voor extra stevigheid.
 
Tot op zekere hoogte heb je gelijk, een pen gat verbinding is de beste oplossing, maar voor een beginner is dat wellicht te hoog gegrepen.

Kops schroeven is niet weersbestendig op de lange termijn, en te zware schroeven splijten het hout waardoor de verbinding waardeloos wordt. Zo’n meubel moet toch wel langer als twee á drie seizoenen mee kunnen.

Ik pas wel eens een kopshoutverbinding met schroeven toe, maar nooit op de hoofdconstructie.
 
Schroeven hoeft ook niet met lomp geweld, ... wel of niet voorboren en schroeven met een beetje gevoel.
Maargoed als beginner moet je 't zeker niet moeilijker maken dan het voor je volstaat.
 
Toevallig ga ik binnenkort een gewone tuintafel maken (nou ja een maat van mij ). Ik heb alles op maat laten zagen bij een lokale houthandel, o.a. Douglas balken voor de poten 15x15.

Voor je schuine tuin zou je het makkelijker kunnen maken door de de tegels waar de poten op staan waterpas op dezelfde hoogte te leggen. Natuurlijk alleen wanneer je van plan bent de tafel niet te verplaatsen.
 
Plannen zijn gewijzigd. Heb letterlijk nog nooit iets in elkaar gemaakt van hout. Daarom lijkt een simpeler ontwerp beter. Verder vond ik deze mooie tegel nog in de schuur. Ga voor dit ontwerp. Twijfel echter over het midden gedeelte. Wat vinden jullie mooier / praktischer?

Qua hout, wil alles van dezelfde maat maken voor de constructie. Zoek een makkelijke maat om mee te beginnen. In het nieuwe speelhuis hier hebben ze voor de balken 7x7 gebruikt, is dat iets?

Vind het alleen moeilijk om de planken te kiezen. Zie in een online winkel oneindig veel keus. Wat adviseren jullie?

Zou mooi zijn, als ik het vandaag al kan kopen of bestellen. Wil dus alleen mijn keramische bbq in de bbq tafel hebben.
IMG_20200516_100905.jpg


IMG_20200516_093802.jpg
 
Toevallig ga ik binnenkort een gewone tuintafel maken (nou ja een maat van mij ). Ik heb alles op maat laten zagen bij een lokale houthandel, o.a. Douglas balken voor de poten 15x15.

Voor je schuine tuin zou je het makkelijker kunnen maken door de de tegels waar de poten op staan waterpas op dezelfde hoogte te leggen. Natuurlijk alleen wanneer je van plan bent de tafel niet te verplaatsen.

Dat is een goede tip. Ga nu alle maten opschrijven en een lijstje maken. Kan het dan zo doorgeven aan een lokale houthandel.
 

Net dit topic helemaal gelezen, het leest als een handleiding :) Deze gaat het worden.
 
Vandaag even de eettafel naar de bbq hoek verplaatst. De tafel is 300x100cm, lijkt toch vrij vors. De breedte van 100cm is echt te veel of niet?

Wat zouden jullie zeggen qua afmetingen als je dit zo ziet?

IMG_20200517_145712.jpg


IMG_20200517_145732.jpg
 
Tot op zekere hoogte heb je gelijk, een pen gat verbinding is de beste oplossing, maar voor een beginner is dat wellicht te hoog gegrepen.

Kops schroeven is niet weersbestendig op de lange termijn, en te zware schroeven splijten het hout waardoor de verbinding waardeloos wordt. Zo’n meubel moet toch wel langer als twee á drie seizoenen mee kunnen.

Ik pas wel eens een kopshoutverbinding met schroeven toe, maar nooit op de hoofdconstructie.
+ 1
Ach als je de tijd hebt kan je ook nog zwaluwstaartverbindingen toepassen of je pengat verbindingen vastzetten met toognagels (eventueel nog in een andere kleur)
Voor wie dit te hoog gegrepen is kijk eens hoe Ikea dit oplost. Je hebt verbindingsschroeven 7x70 en dit soort schroeven met ronde moeren https://haxo.be/qlinq-meubelbevestigingsset-imbus/ Vaak ligt dit bij ikea bij de servicebalie gratis 😇 Dit is meestal m6 en niet roestbestendig maar wel te vervangen door rvs. De moer zit toch verborgen die kan gewoon ijzer blijven.
Ook zwaarder te verkrijgen maar dan moet je echt zoeken bij speciaalzaken.
Succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan