BasBQ
Beef en Steak

Iberico varkensrack

 
 

Tom

Kooltjesharker
Berichten
169
Hoi allemaal,

Gisteren heb ik een varkensrack gemaakt volgens ongeveer het recept van NOSKOS🤣😄.
Was vrijdag avond begonnen met de rack in de pekel te zetten.
1 liter appelsap
1 liter water waarvan de helft ijsblokjes(500gram)
150 gram zeezout
100 gram suiker
1,5 eetlepel salie
1,5 theelepel knoflookgranulaat
1,5 theelepel zwarte peperkorrels
82C3E6E7-7BB3-4EFD-907B-D82E3E2821CA.jpeg

Het vlees heeft ongeveer 17 uurtjes in de koelkast gelegen.
Zaterdag heb ik rond 15:00 uur de BBQ aangestoken in een indirecte opstelling met een temperatuur tussen de 160 en 170 graden.
Ondertussen de rack uit de pekel gehaald en drooggedept met wat keuken papier, en het vet kruislings ingesneden.
Daarna de rub ( all use van Beekum) er goed ingewreven helemaal rond om.
49690512-E8EE-41AB-9192-3FBD959987C0.jpeg

777D6DD5-4848-43B5-B281-0E6FFDB06222.jpeg

Had wel erg veel moeite met de botjes schoon schrapen dus als iemand een goeie tip heeft dan hoor ik dat graag😃.( uiteindelijk maar gelaten voor wat het is haha)
Botjes wel ingepakt met aluminiumfolie en toen kon die eindelijk de BBQ op💪🏼.
88D0BB08-5F60-471E-871C-DEAF25DF6210.jpeg

Na ongeveer 1 uur en 45 gaf de kerntermometer 65 graden aan dus was het tijd om het vlees eraf te halen.
990F0445-19C1-4526-8531-75E2624B2BBD.jpeg

2EFBE373-BE2B-4F7C-BE4A-4619D5375ADB.jpeg
nog 5 min onder de folie laten rusten en toen eindelijk aansnijden 😋.
7DF729DF-8097-4540-97D6-B4F30155F30A.jpeg

35AF2C13-0E94-498C-8B99-94FFA0DAD84C.jpeg

Hij smaakte erg goed en ga ik zeker nog vaker maken😄.
 
Het ziet er ook overheerlijk uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom
ziet er goed uit, deze gaat ook op de lijst:cool: wat betreft het schoonmaken van de botjes, ik gebruik altijd slagerstouw en dan wikkel je die 1 of 2 keer om een botje heen waarna je hem er af trekt. Je trekt dan het gewikkelde touw van onder naar boven over het botje waardoor je het meeste er in 1 of 2 keer af krijgt.
 
Thnx voor de tip! Ik zat al met een mesje te schrapen maar dat ging niet erg handig hahah.
 
Lekker rekkie, zou het als ontbijt lusten 😊
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom
Dat zijn de fijnere stukjes varkensvlees!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom
Zal gesmaakt hebben. Ziet er daarbij ook leuk uit.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom
Ziet er heerlijk uit. Pekelen moet ik ook nog eens proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom
Heerlijk stuk vlees dat Iberico rack. Komt hier geregeld terug. Dat moet smullen geweest zijn.

Als je er een echt show stuk wil maken zul je even moeten werken. Ik pak een scherp keuken mes. En snij waar de botjes beginnen het botvlies rondom helemaal door. Daarna de grove stukken weg snijden en schapen maar. Ik vind het altijd redelijk makkelijk gaan.
Ook een aanrader. Het vlees even opbinden aan de botjes. Zo dat het niet open gaat staan of zelf uit elkaar kan vallen. Ook krijgt het stuk nog meer een gelijken vorm en gaart het nog egaler.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom
Heerlijk stuk vlees dat Iberico rack. Komt hier geregeld terug. Dat moet smullen geweest zijn.

Als je er een echt show stuk wil maken zul je even moeten werken. Ik pak een scherp keuken mes. En snij waar de botjes beginnen het botvlies rondom helemaal door. Daarna de grove stukken weg snijden en schapen maar. Ik vind het altijd redelijk makkelijk gaan.
Ook een aanrader. Het vlees even opbinden aan de botjes. Zo dat het niet open gaat staan of zelf uit elkaar kan vallen. Ook krijgt het stuk nog meer een gelijken vorm en gaart het nog egaler.
Bedankt voor de tips!
Ja het smaakte echt heel goed en het ziet er ook best wel gaaf uit😋💪🏼.
Opa en mijn zoontje vonden het ook geweldig😁.
 
Ziet er heerlijk uit. Pekelen moet ik ook nog eens proberen.
Was voor mij ook de eerste keer maar je merkt toch wel dat die smaken erin getrokken zijn. Ik weet niet of het voor het bereiden ook nog echt iets veranderd daardoor.
 
Mooi stuk vlees hoor. Dat moet ik ook op de to Q lijst zetten. Bedankt voor 't delen👌🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan